A magyarok gyümölcs- és zöldségfogyasztását mérte fel a Délalföldi Kertészek Szövetkezete (DélKerTÉSZ), azért, hogy kiderüljön, vajon mennyit eszünk ezekből átlagosan, mik a kedvenceink, és honnan szerezzük be őket. Az adatoknak egyszerre örülhetünk is, meg nem is: szerencsére az elmúlt évekhez mérten nőtt a gyümölcs- és zöldségfogyasztás mértéke, azonban még korántsem vagyunk azon a szinten, ahol lennünk kéne.
Vesszük, de nem esszük minden nap
A 18 és 65 év közötti magyarok igen nagy része, 88 százaléka vesz rendszeresen zöldséget és gyümölcsöt. Ezzel a számmal eddig nem is lenne probléma, azonban, ha azt is megvizsgáljuk, hogy az emberek milyen gyakran fogyasztják ezeket az élelmiszereket, egy fokkal szomorúbb képet láthatunk.
10-ből csak 2 ember van Magyarországon, aki minden nap eszik zöldséget vagy gyümölcsöt.
Egy átlagos magyar háztartásban inkább a heti 2-3 alkalom a bevett mennyiség. Falun többen esznek minden nap friss termékeket: a lakosság 22%-a, ez a 20%-os átlaghoz képest egy fokkal jobb.
A zöldség vagy a gyümölcs a nyerő?
Gyümölcsből többször eszünk, mint zöldségből: a kutatásban részt vevők 20%-a mondta, hogy minden nap fogyaszt belőlük. A nagy többség (31%) heti kétszer-háromszor eszik gyümölcsöt, ennél ritkább a 4-6 alkalommal való fogyasztás.
Érdekes viszont, hogy több ember mondta, hogy egyáltalán nem eszik gyümölcsöt, mint zöldséget.
Javulás, kis lépésekben
Mindenképpen pozitívum, hogy a KSH adatai szerint évtizedes összevetésben növekedett az egy főre jutó zöldség- és gyümölcsfogyasztás is
- így jellemezte a magyarok szokásainak változását Nagypéter Sándor, a szentesi DélKerTÉSZ elnöke.
2019-ben fejenként 38 kiló gyümölcsöt ettünk, ez a szám 2010-ben 53 kilóra emelkedett. Zöldségek terén a 2019-es mennyiség 48 kiló volt, ami 2010-re szintén 53 kilóra nőtt. Viszont sajnos ez az ajánlások szerint még mindig nem elég, ugyanis napi 5 adag zöldséget és gyümölcsöt kéne ennünk.
A magyarok kedvencei: paprika és paradicsom
A kutatásból azt is megtudhattuk, hogy a magyar embereknek két kedvenc zöldsége van: a paprika és a paradicsom. Ezen belül legtöbbször a tölteni való (TV) paprika kerül a kosárba, népszerűségben pedig ezt követi a kaliforniai és a hegyes erős paprika.
A cseresznye-, alma- és chilipaprikákat már kevesebben ismerik és fogyasztják.
Paradicsomból egyértelműen a fürtős változat a nyerő, amit a koktél-, majd az édes paradicsom követ. Érdekes, hogy fiatalok inkább az apró koktélparadicsomot részesítik előnyben.
Boltból, piacról, termelőtől
És hogy hol szerzik be mindezt a magyarok? A kutatás szerint a legnépszerűbb vásárlóhelyek a nagy boltláncok áruházai és a hipermarketek. Ide a megkérdezettek 73%-a jár. Zöldségeshez 42% megy, piacra és vásárcsarnokokba pedig 34%. Termelői piacra csupán az emberek 17%-a látogat el. Ez utóbbi hely a legfiatalabb és legidősebb korosztályokban, illetve a fővárosiak körében a legfelkapottabb.
Még több segítség, tanács és tipp a bevásárláshoz: