Nehéz olyan sajtóeseményt kitalálni, ami valóban felkelti az újságírók, bloggerek kíváncsiságát. Nos, a Budapest Airportnak és az ottani SkyCourt terminálban található Heinemann Duty Free üzletnek sikerült. Egy vacsorára invitáltak bennünket, méghozzá a teljes üzemben működő duty free shop közepére felállított asztalhoz, amit Mautner Zsófi töltött meg rengeteg finomásággal, és Jáhner Attila válogatta a melléjük a magyar borokat. A menü koncepciója pedig az volt, hogy Zsófi és Attila egy valódi hungarikum-vacsorát dobott össze, méghozzá a shopban található termékek felhasználásával.
Nem volt nehéz dolguk, már ami a kínálatot illeti (merthogy a főzésnek voltak komoly kihívásai, mint például, hogy a reptéri tűzjelző berendezés miatt a helyszínen főzni semmit sem lehetett), hiszen túlnyomóan magyar termékek uralják a polcokat. Nincs ezen mit csodálkozni, egy reptéri üzletben mit vesz az ember? Ha otthonról indul, akkor is saját a országára jellemző finomságot visz ajándékba, ha pedig éppen hazafelé tart, akkor pedig legtöbbször szuvenírt pakolunk a kosarunkba, hogy az utazásból minél több élményt el tudjunk vinni.
Az viszont számomra baromi érdekes volt, hogy a magyar termékekből mi fogy a legjobban. Mielőtt ezt megtudtam volna, meg is tippeltem, hogy mi lehet, és talán nem árulok el nagy titkot, hogy nem jött be. A listámon az első háromba betettem egy alkoholt (az ember magából indul ki, ugye…), a pálinkát. Emellett azt gondoltam, hogy a libamájunk elég híres ahhoz, hogy elcsábítsa annak a 11 millió utasnak jó részét, aki tavaly megfordult a reptéren. Na meg ha hungarikum, akkor fűszerpaprika, nem? Hát nem.
A Heinemann Duty Free-ről
Gebrüder Heinemann 1998 óta üzemeltet duty free üzleteket a budapesti repülőtéren. Jelenlegi legnagyobb üzletük a Budapest Airport SkyCourtjában található, és az év 365 napján, 24 órában nyitva tart. A választék egyik legfontosabb pillérét a regionális termékek alkotják, és a forgalom ötödét képviselik. Magyar és külföldi vásárlók egyaránt vásárolnak itt, átlagosan óránként értékesítenek egy rúd Pick szalámit és néhány üveg Unicumot.
Az igazság az, hogy nem jártam azért annyira messze, de nem gondolkoztam logikusan. Mert édes és erős paprikaőrleményből évi 16 tonna fogy, és a liba- valamint a kacsamájak is szépen muzsikálnak a maguk évi 11 tonnás mennyiségükkel, de ezek a számok még nem elegendőek ahhoz, hogy ők legyen a favoritok.
Ami valójában az első helyet elhappolja, az a zsebkolbász, azaz a Pick Stick. Második a sorban a szintén kis csomagolású Unicum, ami konkrétan két felesnyit azaz 100 millilitert jelent. A harmadik pedig megint egy kolbász, méghozzá a Mangalica páros, szintén a Picktől. Szóval a mennyiségi eladás tekintetében sehol nincs se a paprika, se a pálinka úgyhogy ezeket kellene még kicsit piározni az orosz, brit, finn és kínai utasoknak, merthogy ők azok akik a leginkább veszik a magyar termékeket a Heinemann Duty Free shopban.
Egyébként józan ésszel végiggondolva logikusan hangzik a lista, hiszen a kis kiszereléssel együtt jár az alacsonyabb ár is, szóval nem meglepő, hogy ezeket utaztatják a legtöbben. Mert ha már az értéket nézzük, tehát hogy melyik eladott termék hozta a legtöbb lóvét, akkor már befigyel a téliszalámi is a második helyen. Előtte a klasszik, egy literes Unicum, mögött, a harmadik helyen a 0,5 literes Unicum és durva, de még a negyedik helyen is az Unicum van, a Szilvával.