A hazai gasztrokihívásokról készített körképet a Piqniq Budapest

A hazai gasztronómia szereplőit leginkább foglalkoztató kihívásokról és problémákról, lehetséges megoldásokról készített véleménykörképet a Piqniq Budapest.

A kezdeményezés hiánypótló: nemcsak a vendéglátó szektor nehézségeire világít rá, hanem megoldási lehetőségeket is felvázol, továbbá a tudásmegosztást, valamint a szakmai párbeszéd elindítását jelöli ki legfontosabb célként. Az adatokból kiderült, hogy a munkavállalói hivatástudat kialakítása, a gyorsabb alkalmazkodási képesség a koronavírus által okozott változásokhoz és a vezetők pénzügyi tudásának fejlesztése tartozik a szektor legsürgetőbb feladatai közé.

Véleménykörképet készített a Piqniq Budapest a hazai gasztronómia szereplőit leginkább foglalkoztató kihívásokról

A Piqniq Budapest megbízásából 2022 tavaszán készített körkép több mint száz 18-65+ év közötti, a vendéglátóiparban alkalmazottként vagy tulajdonosként dolgozó szakember megkérdezésével kelt életre. A Piqniq Budapest csapata stratégiai, illetve szakmai partnerségben a Mastercarddal, a Dreher Sörgyárakkal és a Bridge Budapesttel azt elemezte, hogy milyen tényezők okozzák az iparág nehéz helyzetét és melyek lehetnek a megoldási irányok. Az interjúk során fény derült arra, melyik az a három fő terület, ahol a vendéglátósok nehézségekkel szembesülnek a mindennapokban. A legégetőbb problémák a megbízható és képzett munkatársakkal, a koronavírussal és a pénzügyi szaktudás hiányával kapcsolatban jelentkeztek.

A magyar embereket erős kötődés fűzi a gasztronómiához, mindenkinek van egy kedvenc étterme, egy ízletes receptje, egy jó sztorija, így könnyen és szívesen kapcsolódunk ehhez a témakörhöz. Viszont az érem másik oldalát is érdemes megismerni, szélesebb körben beszélgetni erről és érzékeltetni a helyzetet, hiszen komoly és fokozódó kihívások terhelik a szektort

- mondta Bánhalmi Kata, a Piqniq Budapest társalapítója.

A pandémia fejre állította az iparágat: sorra jöttek a kijárási korlátozások, szigorodtak a szabályozások és a követelmények, felerősödtek a csúszások a beszállítóknál, az építőipar árai elszálltak. A vállalkozók rákényszerültek egy teljesen más működésre: a racionalizálásra, a szolgáltatásportfólió egyszerűsítésére és a céges folyamatok áttervezésére. Ebben a terhelt időszakban tört ki az orosz-ukrán háború, ami az alapanyagárak fokozódó emelkedését és a turizmus további visszaesését hozta, súlyosbítva így a vállalkozások pénzügyi nehézségeit.

„A körképpel az volt a célunk, hogy a mélyére nézzünk azoknak a problémáknak, amelyekkel napi szinten szembesülnek a gasztrovállalkozások és azokból kiindulva javaslatot tegyünk, hogy a változások milyen alapokról indíthatóak el" – tette hozzá a szakember.

A körképpel az volt a célunk, hogy a mélyére nézzünk azoknak a problémáknak, amelyekkel napi szinten szembesülnek a gasztrovállalkozások

A felmérésben résztvevő vendéglátósok úgy érzik, hogy a motivált, megbízható és szakképzett emberek hiánya jelenti a legnagyobb kihívást a mindennapokban. Ez a jelenség már korábban is létezett az iparágban, a koronavírus járvány csak felerősítette azt. A probléma gyökerét a hozzáállásban látják: a vendéglátásra nem olyan szakmaként tekintenek a fiatalok, amire hosszútávú életpályát építhetnek fel. Pedig a pozitív változás egyik fontos kritériuma az, hogy motiváltak legyenek a szektor munkavállalói. A jó munkaerő pedig kulcsfontosságú a szektor talpon maradásához és fejlődéséhez. A munkatárs keresés - betanítás - megtartás mesterhármasát azonban különösen nehéz feladatnak tartják. A folyamatok újragondolására, hiteles toborzási tevékenységre, és jó ösztönzők megtalálására lenne szükség. Cél a meglévő munkatársak fejlesztése és a hivatástudat “elültetése” a fejekben. Ezekre a problémákra a tudatos működésen, a vezetők képzésén és a vezetői szerepük erősítésén, valamint a példamutatáson keresztül lehet kiutat találni.

„Rendkívül fontos egy agilis és támogató vezető jelenléte. Olyan séf, étteremvezető vagy tulajdonos, aki szakmailag és emberileg támogatja a csapatot, szívvel-lélekkel dolgozik, és ha kell, megoldáscentrikusan, két lábbal beleáll a nehéz helyzetekbe“ - mondta el Pistyur Veronika, a Bridge Budapest társalapítója.

„A másik fontos elem, ami előre tud vinni egy vállalkozást az a munkahelyi közösségépítés, programokon, csapatépítőkön vagy képzéseken keresztül” - tette hozzá a szakember. Így a munkatársak tanulhatnak, fejlődhetnek, a vezetők pedig a jól működő módszertanokat és folyamatokat tudnak átadni. Mindezek fontos építő elemei a motivációnak, amelynek építésére most igazán szükség van.

A Piqniq alapítók: Bánhalmi Kata, Rétfalvi-Kurucz Alexandra, Rétfalvi Zoltán, Losits Gábor

Ezt példázzák többek között - a Piqniq Budapest gasztrovállalkozásokat edukáló közösség szervezésében - a Piqniq Patron program keretében indított limitált létszámú, ingyenes szakmai programok és workshopok, ahol a jelentkezők a gasztrovállalkozások legkülönbözőbb területein bővíthetik tudásukat.

A felmérésben résztvevők a második legégetőbb problémaként a koronavírus járvány hatásait jelölték meg. A pandémia miatt a vendéglátóhelyek egy teljesen más működésre álltak át és új vevői igényekhez - például a gyakoribb házhozszállításhoz - is alkalmazkodtak.

A vállalkozók többségének szembe kellett néznie azzal a trenddel, hogy a megnövekedett otthon töltött idő miatt az emberek kevesebbet járnak el étterembe.

„A világjárvány megváltoztatta a szokásainkat is. Sokaknál a kényszerű otthonlétet felváltotta az önkéntes otthonlét, kevesebbet mozdulnak ki, mint ahogy azt a covid éra előtt tették. Egyszerűen kiszervezték az éttermeket, bárokat az életükből és új, inkább otthoni rituálékat tettek be a helyükre. A valódi társas kapcsolatok és a mentális egészség érdekében fontos lenne visszaszokni ahhoz, hogy igenis jó élmény eljárni otthonról, közösségben lenni és hagyni, hogy mások gondoskodjanak rólunk” - osztotta meg véleményét Bánhalmi Kata.

A világ történései ellenére tisztán látszik, hogy a vendéglátósok tábora változásra kész

A megkérdezettek szerint a harmadik kritikus pont az alapvető vállalkozói kompetenciák és pénzügyi háttérismeretek hiánya a vendéglátó vezetői és tulajdonosi oldalon, amelyek nélkül nehéz helytállni a napi munkában. A Piqniq Budapest vállalkozás- és kompetenciafejlesztő eseményein szerzett tapasztalatok alapján a vállalkozásoknak legnagyobb szüksége a vezetői kompetenciák, a szervezetfejlesztés, a kommunikáció, a gazdálkodás és a megalapozott üzleti döntéshozatal területein vannak. A szakemberek szerint a pénzügyi képzettség elengedhetetlen a tovább fejlődéshez, ezért is támogatják a vezetők tudásfejlesztését, képzését. A másik oldal pedig, hogy a vezetőknek kell magukban tudatosítani, hogy egy ennyire kritikus időszakban - szigorú iparági szabályozás, adóterhek és mérsékelt állami támogatás mellett - vezetői felelősségük a csapatuk motivációjának és mentális jóllétének szempontként való beépítése a mindennapi működésbe.

A világ történései ellenére tisztán látszik, hogy a vendéglátósok tábora változásra kész. Sok vállalkozás tisztán látja a problémás területeket, fejleszteni akar, élhető megoldásokra vágyik.

A szektoriális fejlődés érdekében a nehézségekre fejlődési pontokként kell nézni, felelősséggel beleállni és közös ügyként tekintve tevékenyen előrelépni. A gasztronómia egy olyan terület, amire a legnagyobb kihívások alatt is szükség van. Az igény állandó az emberiség oldaláról, így ez a terület a nehéz helyzetek ellenére is, a biztos túlélők közé fog mindig is tartozni, de ebben valamennyiünknek szerepe kell, hogy legyen.

Legújabb receptek

Aranyló tyúkhúsleves

Mi az? Aranyló, illatos, és minden gondra megoldás. Bizony, egy melengető tyúkhúsleves! Az ünnepekre való tekintettel most hoztunk nektek pár egyszerű ötletet, amivel még ízletesebbé ...

Legegyszerűbb franciasaláta

A leggazdagabb majonézes saláta, ami a kis és nagy napokat is különlegessé képes tenni: az alábbi klasszikus franciasaláta-receptet bármikor elkészíthetjük. Nem akar flancolni, de nem is ...

Címlapról ajánljuk

7 opció, ahonnan szilveszterre hidegtálat, kocsonyát vagy aprósütit rendelhetsz

A szilveszteri bulikat saját bevallása szerint senki nem szereti, de azért mindenki megy valahová. Ez is egy olyan nap, mint a többi, vélik sokan, de azért főznek lencsét, korhelylevest, és mindenkinek megvannak a kis babonái, amiktől szebb, jobb, boldogabb új évet remélnek. Ebben nem tudunk segíteni, de ha december 31-én vendégeket vártok, mutatjuk, honnan lehet rendelni aprósütit, hidegtálat, és hol találtok isteni kocsonyát, ha ahhoz van kedvetek.

Kormos Lili

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...