Egyre népszerűbbek és befolyásosabbak a Magyarországon található nemzetközi kereskedelmi láncok, és éves bevételük is évről évre növekvő tendenciát mutat: 2020-ban 7,3%-kal nőtt az előző évihez képest, így 5306 milliárd forint bruttó forgalmat ért el.
A piac folyamatosan bővül, és a változások sem állnak meg: a legfeltűnőbb, hogy előre törtek a diszkontláncok, így a Lidl, Aldi vagy a Penny Market – írja a Pénzcentrum a GKI nyomán.
2010. és 2020. között az Aldi 74, a Lidl 51, a Penny Market pedig 40 új üzletet nyitott, forgalmuk folyamatosan nőtt, melynek eredményeképp a Lidl lett 2020-ra a legnagyobb kereskedelmi lánc az országban.
A diszkontok a tudatos hálózatépítés mellett sokat fordítanak arra, hogy a minőséghez képest jellemzően kedvező árfekvésű és bővülő választékú kínálat (pl. a vega, vegán, laktóz- és gluténmentes igények kiszolgálása) mellett hatékonyak is legyenek.
Rajtuk kívül főként a Spar tudott nőni, részben új üzletek alapításával, a leginkább hipermarketeket működtető Tesco és Auchan az előbbiekhez mérten csak lassabban tudott bővülni.
Az elmúlt évtized vesztesei egyre csökkenő boltszámmal inkább a kisebb boltok voltak: a Reál, a CBA és a Coop.
A legkisebb változás a fentiekhez képest szűkebb piaci szegmenset képviselő drogérialáncok (Rossmann, DM) esetében mutatkozik.
A piac szerkezetének fenti átrendeződését részben a lakossági vásárlóerő alakulása és a többi bolt megszűnése is elősegítette. A községekben, ahol a „láncmentes” kisboltok mellett a Coop, a Reál és a CBA van jelen, 2012 és 2019 között nominálisan 76%-kal nőtt a vásárlóerő, ugyanakkor Budapesten 85%-kal, míg a többi városban 78%-kal.
Még több vásárlástéma itt: