A Lidl, a SPAR, a Tesco, az Auchan és a Penny válaszai alapján vizsgálta meg az infláció hatására átalakuló vásárlási szokásokat a vg.hu. Az egy évvel korábbi árakhoz képest több termék is jelentős drágulást mutat:
- a margarin 41,4,
- a kenyér 37,5,
- a sajt 35,4,
- a baromfihús 34,3,
- a száraztészta 33,3,
- a tejtermékek 30,3,
- a tojás 29,9,
- a péksütemények pedig 27,3
százalékkal kerülnek többe, mint tavaly májusban.
Van azonban néhány élelmiszer, mely az átlag alatt drágult. Ilyenek például az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs), melyek 12,8 százalékkal drágultak, az alkoholmentes üdítőitalok, melyek 10 százalékkal, a csokoládé, a kakaó és a cukor pedig csupán 3,9 százalékkal.
Az eladások a mennyiség szempontjából egyelőre nem mutatnak változást, de a trendek alapján azt látják, hogy elindult az úgynevezett lefelévásárlás, azaz például a drágább brandtermékek helyett sok esetben az olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű saját márkát választják a vásárlók. Ezt támasztja alá, hogy a saját márkás termékek aránya forgalmi szempontból 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, ám idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot
– mondta a lapnak a SPAR kommunikációs vezetője.
A Lidlben, a Pennyben és az Auchanban is keresettebbek a sajátmárkás termékek. A Tesco szintén hasonlóról számolt be, azonban hozzátette, hogy a magasabb jövedelemmel rendelkező vásárlóik egyelőre korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb termékekre.
Ezek a cikkek is érdekelhetnek: