Egy új kutatás szerint igenis van haszna annak, ha az éttermek étlapjaira rövid üzenetek kerülnek ki, amelyek a tudatos táplálkozás pozitív hatásaira hívják fel a figyelmet – derül ki a Sokszínű vidék cikkéből.
Egy tavaly kiadott, klímakutatók által készített tanulmány kimutatta, hogy az évente a világon kibocsátott üvegházhatású gázok egyharmada az élelmiszeripar számlájára írható, ennek a szennyezésnek a nagy része pedig a húsfogyasztás, pontosabban a haszonállat-tenyésztés miatt termelődik. A csirke, a sertés és a marha tenyésztése és azok fenntartása miatt nagy erdőterületeket kell kivágni – hogy legyen hol tartani és feldolgozni az állatokat – , ez pedig nagyjából kétszer akkora károsanyag-kibocsátással jár, mint a növénytermesztés.
A húsfogyasztás különösen az Egyesült Államokban magas, itt átlagosan 111,5 kilogrammnyi húst fogyaszt egy átlagos felnőtt évente, de Kínában is gyors növekedésnek indult a húsevés.
A World Resources Institute (WRI) nevű nonprofit szervezet hatezer ember bevonásával járt utána annak, hogyan hatnak a fogyasztókra az étlapokra írt olyan üzenetek, amelyek őszintén írnak a húsfogyasztás hátrányairól. A kutatók tíz különböző, a fenntarthatóságról szóló üzenetre adott reakciót vizsgáltak a tesztalanyok között, majd azt kérték tőlük, hogy válasszanak két lehetőség, például babos vagy marhahúsos burrito között.
A tesztalanyok többek között ilyen üzenettel is találkoztak:
Mindegyikünk tehet a bolygónk érdekében. Ha csak egy húsos fogást növényire cserélsz, az üvegházhatású gázok kibocsátásából annyit takarítasz meg, amennyi a telefonod feltöltéséhez két év alatt elhasznált energiával egyenlő.
Azok az alanyok, akik ezt az üzenetet olvasták, 25 százalékban végül a vegetáriánus fogást választották, ez több mint a kétszerese azoknak a vendégeknek, akik nem olvasták az üzenetet. Egy másik üzenet hatására 22 százalékkal több fogyasztó döntött növényi alapú étel mellett, ami szintén sokkal nagyobb arány az üzenetet nem olvasókhoz képest.
Az olyan üzenetek, amelyek az ételek ízéről szóltak, vagy arról, hogy a következő nemzedékek számára kell megvédeni Földünket is sikerrel jártak, és pozitívan befolyásolták a vendégek döntését, így elmondható, hogy az emberek véleménye és döntése alakítható azzal, ha őszinte és elgondolkodtató üzenetek kerülnek a tudatosságról az étlapokra.
Más üzenetek, amelyek az étel ízéről szóltak, vagy arról, hogy meg kell védeni a Földet a következő nemzedékek számára, szintén pozitívan befolyásolták a vendégek döntését, ami arra utal, hogy szignifikánsan alakítható a választás az étlapok szövegeinek megfogalmazásával.
Ezek a cikkek is érdekelhetnek: