Kávézókat vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete, szomorú tények derültek ki

Második alkalommal végezte el felmérését a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amely azt vizsgálta, hogy a nagyobb kávézóláncok és gyorséttermek mennyire tartják szem előtt a fenntarthatóságot. Az ingyenesen megtekinthető teszt eredményei között ugyan akadnak pozitív dolgok, összességében mégis elmondható, hogy sajnos a kávézók nagy része nem nagyon figyel a fenntartható forrásból származó kávé beszerzésére. A többi szempontból is igen vegyes képet fest a felmérés.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete tavaly év végén elkezdte vizsgálni, hogy vajon hol tart a fair trade kávék elterjedtsége a magyar kávézóláncokban. Akkor 5 kávét árusító helyen tesztelték ezt. Mivel az eredmények nem voltak kifejezetten megnyugtatóak, ezért úgy döntöttek bővítik a tesztelt kávézó- és kávét árusító gyorsétteremláncok listáját még 15 helyszínnel, hogy átfogóbb és pontosabb képet kapjunk arról, hogy ma Magyarországon mennyire figyelnek oda ezek a helyek, a méltányos kereskedelemből származó, például fair trade kávék forgalmazására és egyéb fenntarthatósági szempontokra. Az eredményekből, melyeket a Tudatos Vásárlók Egyesülete ingyenesen elérhetővé tett mindenki számára, magunk is levonhatjuk a következtetéseket.

Kávézókat vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete, szomorú tények derültek ki

Milyen szempontok szerint vizsgálódtak?

A teszt során 13 lánc 20 különböző üzletét hasonlították össze. Megnézték, hogy árulnak-e független minősítésű kávét és cukrot. A Fairtrade, az UTZ, illetve a Rainforest Alliance védjegyű kávékat keresték elsősorban, de a saját minősítésű etikus beszerzésből származó kávék is kaptak pontot. Ez utóbbiakról azonban fontos tudni, hogy nem ellenőrizhetőek, hiszen saját bevalláson alapulnak.

Azért is járt pont, ha kapható volt az üzletben növényi tej, ha helyben fogyasztás esetén mosható bögrébe, pohárba lehet kérni a kávét, vagy ha elvitel esetén saját pohárba is elkészítik azt.

Volt, ahol ilyen esetben még plusz kedvezmény is jár, ami igazán figyelemre méltó ösztönzése a fenntartható hozzáállásnak. Plusz azt is megnézték a Tudatos Vásárlók, ha már arra jártak, hogy vajon hány üzletben van kihelyezett szelektív szemetes a vevőtérben. SPOILER: sehol sem volt.

Miért fontos bizonyítottan fenntartható forrásból származó kávét fogyasztani?

Tulajdonképpen nem fontos. Csak akkor, ha szeretnénk fenntartani azt a szokásunkat, hogy a napjainkat egy jó kávéval indítjuk. Ugyanis, ha erre nem figyelünk, az évszázad végére a kávé könnyen luxuscikké válhat. Ha fenntartható forrásból származó kávék, pl. fairtrade kávék mellett tesszük le a voksunkat, nem csak ahhoz járulunk hozzá, hogy a kávéföldeken dolgozókat ne zsákmányolják ki a nagybirtokosok, hanem abban is támogatjuk a kávétermesztő gazdákat, hogy jobb minőségű babot termesszenek, amely sikeresen tud szembenézni a klímaváltozás negatív hatásaival.

Mit mutatnak az eredmények?

Amit érdekességképpen ki lehet emelni, hogy ugyanazon lánchoz tartozó kávézók között is tapasztaltak eltérést a teszt során. Például a MOM Parkban található Tchibo kávézóban adtak kedvezményt, ha saját elviteles pohárba kérte valaki a kávéját, míg a Westendben lévő Tchibo kávézóban ez elmaradt. De a folyamatait híresen szigorú szabványok szerint előíró McDonald’s kávézókban sem tapasztaltak egységes eljárást. Van, amelyikben kapható volt növényi tej, van amelyikben nem. Az egyikben kérhettek saját elviteles pohárban kávét, míg a másikban erre nem volt lehetőség.

Kifejezetten fair trade kávét a 20 helyszínből 3 helyen kínáltak. Két Tchibo és egy OMV-Viva kávézóban. A McDonald’s és a Shell Rainforest Alliance minősítésű kávékkal dolgozik, az Ikea bio/UTZ kávéval, míg a Starbucks saját maguk által megfogalmazott etikus beszerzési alapelvek szerint szerzi be a forgalmazott kávékat. A Cafe Frei szintén önállósította magát és saját maguk által kidolgozott, úgynevezett lelkiismeretes kereskedelmi szempontokat követve vásárolnak kávét.

A többi vizsgált helyszín – a MOL, a Coffeeshop Company, a California Coffee, a Lukoil, KFC és a Burger King – pedig semmilyen módon sem minősített kávét használ.

De, hogy hogyan teljesített egy-egy helyszín a különböző vizsgált kritériumok szerint, azt pontosan láthatjuk az ingyenesen elérhető tesztből.

Mit tehetünk mi?

Amire érdemes odafigyelnünk kedvenc kávézónk kiválasztásakor, hogy olyan hely legyen, ahol mosható pohárban adják a kávét. Ha útközben is sokszor ugrunk be valahova egy elviteles kávéra, kérjük saját termoszba, sok helyen már nyitottak erre, mindenképp kérdezzünk rá. S lehetőség szerint arra is figyeljünk oda, hogy ahol fogyasztunk, ott méltányos kereskedelemből származó kávét használjanak. Igen, lehet, hogy így egy kicsit többet kell majd érte fizetnünk, de cserébe a felelős döntésünkért még sokáig lehetünk kávéfogyasztók.

A teljes kávézó- és gyorsétteremláncok teszt ingyenesen megtekinthető itt.

Címlapról ajánljuk