Ezért esznek KFC-csirkét karácsonykor a japán családok

Tudtad, hogy a legtöbb japán azért is várja a karácsonyt, mert megérkeznek az otthonokba a KFC csirkés kosarai?

Miért éppen az igencsak fejlett kulináriával rendelkező japánok kívánnak rá a gyorsételekre az ünnepek közeledtével? Egészen extrémen hangzik a szokás, hogy a japán háztartásokban még december 24. előtt leadják a KFC-hez a rendeléseket, hogy semmiképp ne kelljen sorban állni az éves csirkeadagért. De hogy alakulhatott így ez a tradíció, miért eszik a KFC-s csirkéket már évtizedek óta? Ráadásul egy olyan országban, ahol a lakosság mindössze 1%-a keresztény?

Ezért esznek KFC csirkét karácsonykor a japán családok / Fotó: Yuichi Yamazaki/Stringer/Getty Images

Minden egy reklámmal kezdődött

Egészen odáig merészkedünk, hogy a KFC csirkekosarat Japánban egyszerűen csak karácsonyi csirkének hívják. Az egész furcsaságot egy 1974-es reklámkampány kontójára írhatjuk. Az ‘50-es évektől kezdve Japán gazdasága felívelőben volt, amire addig nem volt keret, az hirtelenjében elérhetőbbé vált. Így volt ez sok-sok nyugati „ópiummal” is, a japánok ki voltak éhezve mindenre, ami más, ami nyugati, ami a kapitalizmus terméke.

Megnőtt a vásárlóerő, megérkeztek a nagy márkák, természetesen az étterempiacra is. Palacsinták, fánkok, burgerek és persze kisvártatva a csirkék is.

Az első KFC 1970 novemberében nyitotta meg kapuit Nagoja városában, Takeshi Okawara üzletember jóvoltából, akinek a bolt bevezetésére óriási ötlet pattant ki a fejéből. Amerikai kollegái panaszára lett figyelmes, hogy hiába érzik jól magukat Japánban, a karácsonyi pulyka nagyon fog hiányozni, hiszen sehol sem lehet kapni.

Az üzletember úgy gondolta, a sült pulykához legközelebb a rántott csirke áll és már ki is fundálta a megoldást. Kentucky in Christmas! – szólt a felhívás és a nyugati szokásokra, termékekre és ételekre igencsak fogékony és kíváncsi japánok azonnal hallgattak a vezényszóra, elkezdték vásárolni a csirkekosarakat.

Kampányból szokás

Colonel Sanders, a KFC márkáját kitaláló amerikai üzletember, filantróp és szimbólum (ő az az úr, aki mai napig szerepel a KFC logójában) figurája is kedvelt lett Japánban: a ‘70-es évek közepétől mindig Télapó jelmezbe öltöztették a szimpatikus öregurat. Hogy még jobban összekeverjük a kultúrákat, kiderült, hogy a KFC karácsonyi kampányok ekkoriban általában a My Old Kentucky Home című slágerre voltak felhúzva. Ez a dal persze egyáltalán nem karácsonyi ihletésű, hanem a Smithsonian Magazine szerint a családjuktól elszakított és rabszolgasorsba vetett emberek siráma, hogy hadd térhessenek vissza szerény otthonaikba a családjukhoz. Viszont így, egyben úgy gondolták, ezzel a zenével és az aranyló csirkékkel teli kosarakkal egy elegáns, amerikai szokás illúzióját kelthetik, ami aztán vásárlást ösztönöz majd. Nem tévedtek.

Egyébként, hogy ne távolodjunk el annyira a japán konyhától, hozzá kell tenni, hogy a panírozott és kirántott csirkefalatok nem állnak távol tőlük: karaage néven futnak és imádják minden formáját.

Tehát így kerül a KFC csirkés kosara a japán ünnepi asztalokra már évtizedek óta. Azóta hiába nyitott a világ, hiába van internet rengeteg recepttel és a városok is tele vannak jobbnál jobb éttermekkel… megragadt ez a szokás. Sok család év közben nem is eszik KFC-t vagy gyorsételt és bőven megengedheti magának a nívós éttermek látogatását, a táplálóbb finomságok fogyasztását, de a tradíció az tradíció. Elvégre, minden fanyalgás ellenére mi is néha a C kategóriás zselés szaloncukrot választjuk. Puszta nosztalgiából!

Forrásunk volt.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon, a Viberen, a TikTokon vagy a YouTube-on!

Szerző: Pákozdi Nóra
Címlapkép: Yuichi Yamazaki/Stringer/Getty Images


Még több karácsonyi érdekesség:

Legújabb receptek

Aranyló tyúkhúsleves

Mi az? Aranyló, illatos, és minden gondra megoldás. Bizony, egy melengető tyúkhúsleves! Az ünnepekre való tekintettel most hoztunk nektek pár egyszerű ötletet, amivel még ízletesebbé ...

Legegyszerűbb franciasaláta

A leggazdagabb majonézes saláta, ami a kis és nagy napokat is különlegessé képes tenni: az alábbi klasszikus franciasaláta-receptet bármikor elkészíthetjük. Nem akar flancolni, de nem is ...

Címlapról ajánljuk

Ismerd meg a bottargát, és azt is elmondjuk, hogy használd...

A bottarga egy különleges gasztronómiai alapanyag, amelyet gyakran neveznek a "tenger aranyának". Azok számára, akik még nem találkoztak vele, a bottarga nem más, mint sózott és szárított halikra, amely különleges ízvilágával azonnal magával ragadja az ínyenceket. Ezt a mediterrán kincset évezredek óta fogyasztják, és ma is nagy becsben tartják a kulináris világban.

Hering András

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...