2020-ban megismételte hat évvel korábbi felmérését a Nébih, ami azt vizsgálta, hogy milyen a magyar termékek aránya a boltokban. A tíz legnagyobb kereskedelmi üzletlánc kínálata alapján, majdnem 40.000 terméket vettek szemügyre a szakemberek. Összességében 10%-os csökkenést tapasztaltak a magyar termékek arányában.
Mit vizsgáltak?
A kutatásban az olyan mindennapi élelmiszerek vettek részt, amelyeket a magyar élelmiszeripar is bőségesen előállít. A húsok, tejtermékek vagy a méz esetében az igényeknek elegendő hazai termék állna rendelkezésre. Tehát nem kéne feltétlenül ezeket külföldről behozni, hiszen van belőlük megfelelő mennyiségű magyar származású is.
Mi lett az eredmény?
Sajnos a szakemberek arra jutottak, hogy a 6 évvel korábbi adatokhoz képest 10%-os csökkenés figyelhető meg a magyar termékek arányában a boltok polcain.
Míg az akkori adatok azt mutatták, hogy a vizsgált élelmiszerek 80%-a magyar volt, 2020-ban amit a boltban látunk, annak már csak 70%-a hazai.
Mit érintett leginkább?
Elsősorban a nagy hozzáadott értékű, tehát körülményesebben előállítható termékek érezték meg a változást. Lekvárból, sajtból és joghurtból például egyre több a külföldön előállított.
Ami viszont pozitív hír, hogy a friss áruk körében továbbra is főleg itthon készült és termelt élelmiszereket találhatunk.
A változás elsősorban a nemzetközi üzletláncoknál figyelhető meg, de a magyar boltokban is valamivel kevesebb a hazai, mint hat évvel korábban volt.
Miért jobb a hazai termék?
Megéri lehetőségeink szerint mindig magyar termékeket venni, hiszen így biztosak lehetünk abban, hogy ami a kosarunkba kerül, az friss, ellenőrzött és fenntartható.
Ha tehetjük, figyeljünk erre a következő vásárlásnál, válasszuk a magyart!
Minden, amit a vásárlásról tudni szeretnél: