Andy Warhol az amerikai popkultúra egyik legnagyobb alakja 1928. augusztus 6-án Andrew Warhola néven született Pittsburghben, és 1987. február 22-én hunyt el New Yorkban.
Neve egybeforrt a festett Campbell’s leveskonzervvel és a szitanyomatokban megsokszorozott sztárokkal, de munkássága ennél jóval szerteágazóbb.A popkultúrát beemelte a magas művészetbe, a hétköznapi tárgyak és a konzumtermékek is alkotásokká váltak. A Coca Cola üvegein keresztül eljutott a konzervdobozok csodálatos művészi világába. Kamerával tapasztalta meg a világot, és közben felvette az emberek minden rezdülését.
Filmjei is ugyanolyan szokatlanok, mint egész művészete.
Alkotásaiban az ismétlődés, az állandóság és az unalom szentháromsága uralkodik; egyik filmjében például az Empire State Buildinget vette a kamera órákig, egy másikban - az Evésben - pedig a főszereplő egyetlen gombát eszik egy órán keresztül.
Bár sosem volt nagy evő, utóbbihoz hasonló filmes projektje volt azAndy Warhol Eating A Hamburger (Andy Warhol hamburgert eszik), amit 1981-ben a dán filmes, Jørgen Lethforgatott vele a 66 Scenes from Americacímű művészfilmjéhez. Leth elképzelése szerint a pop art-művésznek szánt jelentben egy igazi amerikai gyorséttermi kaját kell elfogyasztania a maga tempójában, így a forgatás reggelén elküldte asszisztensét a legközelebbi gyorsétterembe, hogy hozzon egy menüt a jelenet nélkülözhetetlen kellékeként. Leth segédje egy Burger Kinget talált a stúdióhoz legközelebb, ám amikor megérkezett Warhol (akiről egyébként végig azt gondolta a dán filmes, hogy el sem fog jönni a megbeszélt időpontra a forgatásra) megpillantva a Whopper-menüt, kiakadva kérte számon a stábot, hogy miért nem McDonald's-os hamburgert szántak neki a jelenetéhez. A filmes csapat ebben a pillanatban azt gondolta, hogy kész, vége, meg fog hiúsulni - az amúgy is hisztérikus emberként ismert - Warhol hamburgerevős jelente, de Leth azért még gyorsan bedobta a kiakadt művésznek, hogy a segédje máris elrohan a legközelebbi Mekibe egy újabb menüért, ha azt szeretné enni a felvételen. Végül Warhol kiszámíthatatlan természetéből kifolyólag elutasította ezt, és azt mondta, "Nem gond, felvesszük akkor a Burger Kinggel".
Így került a videóba egy Whopper, a Heinz-ketchup - amik fontos szimbólumokként jelennek meg a cseppet sem bizalomgerjesztően falatozó Warhol-jelenetbe.
Hogy miért éppen hamburger?
Jól lehet, a nagy amerikai gyorsétteremláncok a hamburgert világszerte ismertté tették, az uniformizált összetétel, az alapanyagok, illetve az előállítás minősége miatt hosszú ideje az egészségtelen ételek emblematikus példájaként hivatkozunk rá. Amerika kulturális sokszínűségében azonban a hamburger és a kóla minden náció számára szembetűnően közös pont, így a videó üzenete egyfajta tisztelgés a hamburger előtt, ami összetartja az Egyesült Államokba vándorolt nemzetek mindennapi életét.