1 igazán meglepő ok, ami miatt sok cég titkolja, hogy környezettudatos

Sokkal több cég tesz a fenntartható fejlődésért, mint gondolnánk - de akkor miért nem tudnak róla a fogyasztóik?

Titkos fenntarthatóság - avagy miért titkolják a nagyvállalatok, ha környezetkímélő technológiákra váltanak?

Létezik egy ázsiai cég, ami egy farmernadrág gyártásához egyetlen liter vizet használ fel - ez pont 364 literrel kevesebb, mint amennyit ugyanazon nadrágért a Levi’s alkalmaz. Ez nagyon jól hangzik azért, nem? Te is mindent tudni akarnál arról, hogyan csinálja az ázsiai cég? Én is, de a Guardian cikke felhívja a figyelmet, hogy a gyártó kiléte egyelőre felderítetlen.

Úgy tudjuk, hogy a cég még saját partnereinek sem akarja elárulni az új technológia mibenlétét - ez is egyike azon eseteknek, amikor egy innovációt homály fed, még az iparág többi szereplője előtt is.

Nem csak a ruhaipar

A jelenség nem csak a ruhaiparra korlátozódik. Az Egyesült Királyságban az organikus élelmiszerboltok piaca nyolc éve folyamatosan és biztosan növekszik. Becslések szerint ez elmúlt egy évben már elérte a 5,3 százalékot, ami nagyjából 2 milliárd fontot jelent. Arra számítanánk, hogy bármilyen élelmiszergyártó azonnal tudatni akarná a fogyasztóival, ha lecseréli a peszticideket (növényvédő szereket) és a műtrágyát organikus megoldásokra a termelés során. Ha nem is nagy kampányban, de legalább valamilyen megkülönböztető jelzéssel látná el a termékeket, büszkén hirdetve, hogy organikusan előállított áruról van szó, azonban a cégek mélyen hallgatnak környezettudatos gyártási folyamataikról.

via GIPHY

Egy portugál borászattal teljesen más a helyzet. A hagyományos előállításról nemrég organikusra váltottak, mert aggódtak a termőföldjeikért, ugyanis a műtrágyahasználat köztudottan csökkentheti a föld tápanyagtartalmát. Peszticidek és műtrágya helyett ők a munkaerőbe és az új technológiákba fektettek be - mostanra kifinomult érzékelőkkel rendelkező drónokat és olyan szoftvert használnak, ami előre jelzi a talajt vagy a szőlő épségét esetlegesen érintő problémákat. Ennek eredménye természetesen az egészségesebb termőföld, finomabb borok, szüretkor 18 százalékkal több termés hektáronként, és a jóval kisebb ökológiai lábnyom. És láss csodát, a portugál borászat mindezt nem osztotta meg a vásárlóival. Miért?

Lássuk, mi a titkolózás oka

Steve Evans, a Cambridge-i Egyetem ipari fenntarthatósággal foglalkozó professzora úgylátja, ez a példa nem egyedülálló.

Úgy sejti, hogy emögött a fenntartható termeléssel, életmóddal kapcsolatos sztereotípiák állnak, vagyis a vásárlók szemében, ami környezettudatos, az mindenképpen valamilyen lemondással, esetleg minőségromlással és ÁREMELKEDÉSSEL jár.

A portugál borászat célja az volt, hogy ugyanolyan jó minőségű borokat kínáljanak, mint addig is, miközben a termőföldek épségét is megőrzik. Nem kellett növelniük a kiadásaikat, csak mert organikus termelésre álltak át, viszont aggódtak amiatt, hogy a vásárlóik a váltás miatt megkérdőjelezik majd a boraik minőségét, és külön fejtörést okozott, megemeljék-e a borok árát, amit feltehetően a jelenlegi vásárlói kör nem tud majd megfizetni. A vásárlókban az él, hogy az organikusan előállított termék drágább is - ha mégsem, az a fogyasztó szemében könnyen fenntartásokkal kezelt, gyanús termékké válik.

Ezt olvastad már?

Ezek a gyorséttermek már világszerte árulnak vegán húst

Evans szerint ráadásul a beszállítók és a partnerek között könnyen valamilyen elterelő hadműveletnek tűnhet egy ilyen beszélgetés a fenntarthatósági fejlődésről, hiszen a partnerek azt akarják, hogy a beszállító a minőségre koncentráljon, és az üzletbe könnyen beszivároghat a jövőbeli áremelkedés réme, aminek a partnerek természetesen nem örülnek.

Fogyasztóként egyszerűen nehezen tudjuk elhinni, hogy a fenntartható körülmények között készült termék ugyanolyan jó, és nem kerül többe a hagyományosan gyártott társához képest. Ennek ellenére úgy tűnik, nagyon is megéri fenntarthatósági gyakorlatokba való beruházás nagyon is segíti a vállalatok növekedését, a Dow Jones fenntarthatósági mutatói alapján.

via GIPHY

És bár a fogyasztók nagyon támogatóak a megújuló energiaforrásokra való áttéréssel szemben, egy friss felmérésből az is kiderült, hogy sokuk azt hiszi, a zöld termékek mindig sokkal drágábbak is.A Guardian által megszólaltatott másik szakértő, a Green Allaince tanácsadója, Libby Peake egyetért, és felhívja a figyelmünket, hogy a legnagyobb termelők már most szabályozzák az energiafelhasználásukat, ötször gyorsabban, mint más vállalatok. Ezeknek a vezető vállalatoknak óriási szerepük lenne abban, hogy vadiúj gyakorlataikat megosszák a lemaradó versenytársakkal is, ahelyett, hogy a titkolják mások elől ezeket az értékes technológiákat.

A legnehezebb feladat megváltoztatni a hiedelmeinket, szokásainkat, a világ működésébe vetett hitünket - a szakértők szerint a legnagyobb iparági környezetvédelmi problémák megoldása sem tűnik akkora falatnak, mint az emberek gondolkodásának megváltoztatása.

Ezeket olvastad már?

via Guardian

Legújabb receptek

Gyümölcskenyér

Ha könnyen és gyorsan szeretnétek emlékezeteset villantani, akkor ez a gyümölcskenyér kapóra jöhet. Nálunk most aszalt vörösáfonya, cukrozott gyömbér, aranymazsola, dió és étcsoki ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...