Így „verik át” zsugorítással a vásárlókat a boltokban

Hogy mit jelent a zsugorítás? Azt, hogy egy adott termék árán nem változtat a gyártó és a kereskedő, a kiszerelés viszont kisebb lesz. A cél, hogy a vásárló ne érezze az áremelkedést.

A folyamatos és szűnni nem akaró infláció miatt újabb és újabb megoldások születnek, hogy a boltok minél kevesebb vásárlót veszítsenek. Ilyen trükknek számít az úgynevezett zsugorítás is, amely során az ár nem változik, de a kiszerelés igen.

Az élelmiszerek ára éves szinten több mint 20 százalékkal nőtt, köztük sok termék jóval komolyabb mértékben drágult – írja a Sokszínűvidék.

Így „verik át” zsugorítással a vásárlókat a boltokban

Lássuk a hivatalos adatokat a KSH szerint:

  • a kilós, tömbös trappista sajt ára 58%-kal 3150 forintra,
  • a 20 százalékos (140-175 grammos) tejföl 50%-kal 260 forintra,
  • a kilós félbarna kenyér 43%-kal 498 forintra,
  • a pasztőrözött, 28 százalékos ESL tej 36%-kal 363 forintra drágult.

Kiskapukat keresnek a bolthálózatok

A durva drágulás hatására a boltláncok és a vásárlók különböző módszerekkel igyekeznek enyhíteni az inflációs hatást. Ilyen például az úgynevezett legrammozás vagy zsugorfláció.

Hogy mit jelent ez a gyakorlatban?

Hogy egy adott termék árán nem változtat a gyártó és a kereskedő, a kiszerelés viszont kisebb lesz.

Szemfülesek már észrevehették a metódust: például a tejfölöknél is voltak korábban a 450 és 500 grammos, nagypoharas tejfölök, amelyek bár hasonló pohárban vannak, de csak 330 gramm tejfölt tartalmaznak.

Korrektnek számít ez az eljárás?

Megtévesztő lehet, de ha a vásárló korrekt információkat kap, akkor rendben van.

Fontos:

  • A kiszereléstől függetlenül a termék mellett mindig kötelező feltüntetni az egységárat.  A kilós ár alapján könnyebb összehasonlítani a termékeket.
  • A leginkább árérzékeny vevők elkezdték keresni az adott konkrét termékeknél az olcsóbb változatokat – ezt hívják leegyszerűsítve lefelé vásárlásnak, és  egyre több vevő választ azonos termékből olcsóbbat, esetleg gyengébb minőségűt.
  • Vannak termékek, amelyeknél az olcsóbb saját márkás és a drágább gyártói márkás termék között semmiféle különbség nincs.
  • Érdemes olvasni az akciós újságokat, hűségprogramokat.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Címlapról ajánljuk

További cikkek