Hiánypótló találmánnyal segíti az
élelmiszerpazarlás visszaszorítását egy brit cég, amely szagmintákkal ellátott matricákkal kezdte el felcímkézni az élelmiszereket. A
Too Good To Gonevű cég
The Nose Sense nevű kampánya arra szeretné motiválni az embereket, hogy
lássanak egy kicsit a lejárati dátum mögé, és ne szabaduljanak meg azonnal attól az ételtől, amely a csomagoláson feltüntetett dátum szerint már nem a legjobb.
Ahhoz, hogy a kezdeményezést megértsük, érdemes tudni, hogy az angol nyelvű országokban a
csomagolásokon nem feltétlenül a lejárati, sokkal inkább
egy ajánlott fogyasztási időt adnak meg. Az élelmiszereken található
Best before dátum arra utal, hogy
az étel a feltüntetett dátum lejárta előtt a legfrissebb, nem pedig azt, hogy az étel ezen dátum következtében már nem ajánlott fogyasztásra (ez amúgy a Magyarországon kapható élelmiszerek nagy részére is igaz).
A Too Good To Go elsőként az Egyesült Királyságban kapható legtöbbször (feleslegesen) szemétbe dobott élelmiszereket matricázza fel, így a
tojásokat, a gyümölcsleveket, a sört (!) és a zabféléket.
A matricáknak csak akkor érezni a szagukat, ha az ember megdörzsöli a felületüket, így pedig a fogyasztó máris könnyebben tudja eldönteni, ehető-e még az élelmiszer – azaz hogy az adott ételnek hasonlít-e a matricához az "illata". Ha igen, romlott.
Ezzel az egyszerű megoldással nemcsak élelmiszert, de pénzt is lehet spórolni, ráadásul nem is keveset: az Egyesült Királyságban évente 150 millió fontnyi sör és 210 millió fontnyi zabféle végzi a kukában, 160 ezer tonna gyümölcslé és smoothie, valamint közel 400 ezer tojás megy kárba. A matricákat gyártó cég azt reméli, hogy egyre több élelmiszert előállító és beszállító céghez tudnak majd eljutni, valamint, hogy az emberek így sokkal jobban mérlegelni tudnak majd az élelmiszerpazarlást illetően, és tényleg csak attól az ételtől szabadulnak meg, amely már tényleg nem fogyasztható.
Ez is érdekelhet:
via Metro