Ronit Baranga izraeli keramikust régóta foglalkoztatja az élő és az élettelen közötti különbség. Érdeklődésének megfelelően számos olyan edényt tervezett, amelyek éhes szájakkal vagy fürge ujjakkal vannak ellátva. A hasznos, passzív tányérok és poharak Baranga keze alatt aktív, cselekvő entitásokká változnak, amelyek azt a benyomást keltik, mintha kapcsolatban állnának a környezetükkel. "Az a kellemetlen érzésünk támad, hogy ezek a tárgyak nem hagyják magukat az akaratuk ellenére használni. Ők döntenek arról, mi történjen velük" - írja Baranga saját munkáiról.
Baranga 2007 óta foglalkozik az életre keltett edények zavarba ejtő témájával. Ebben az évben alkotta meg a Tea Party névre hallgató szoborcsoportját. A három alak arca valójában egy-egy élettelen maszk, amelyek szabadulni próbáló, nagyon is élettel teli csészékből próbálnak meg inni.
A 2010-es Crowd kollekció elemei aktív, mozgékony kezek helyett passzív szájakkal vannak "felszerelve". Baranga szerint ezek a nyugtalanító vázák tulajdonképpen egymással érdemi kapcsolatban nem lévő individuumok metaforái.
A Self Feedingcímű, 12 elemű kollekció egyes darabjai passzív befogadók, azaz tátott szájjal várják a többi, kézzel ellátott tányér által nekik juttatott falatokat.
A The Feast kollekció 2014-ben jött ki, és már meg is vásárolta a Szlovén Nemzeti Múzeum. A gyümölcsökkel díszített tányérokból néhány helyen plasztikusan, valódi szőlőt utánzó módon kiemelkedik egy-egy lilás gömböcske. Izgalmas, hogy a szőlő a tányér ornamentikája, vagy "valódi", élő szőlő. Az élő-élettelen kettősségének egy új aspektusa jelenik meg így Baranga munkáiban.
A Breakfast névre hallgató, rendhagyó teáskészlet is ugyanebben az évben jelent meg.
A 2016-2017-es Embrace kollekció darabjai szoros fizikai kapcsolatba kerülnek egymással. A szorításra, ölelésre élettelen porcelántestük aktívan, élő anyagként reagál.
Ezt olvastad az ízHUSZÁR magazinon?
Rózsaszínre hangolt víz alatti világgal csábít egy pekingi étterem