Visszanyal a tányér - Bizarr edények egy izraeli keramikustól

Ronit Baranga izraeli keramikus alkotásai meglehetősen bizarrak. Olyan tányérokat és poharakat készít, amelyek maguk is cselekvő létezők benyomását keltik.       

Ronit Baranga izraeli keramikust régóta foglalkoztatja az élő és az élettelen közötti különbség. Érdeklődésének megfelelően számos olyan edényt tervezett, amelyek éhes szájakkal vagy fürge ujjakkal vannak ellátva. A hasznos, passzív tányérok és poharak Baranga keze alatt aktív, cselekvő entitásokká változnak, amelyek azt a benyomást keltik, mintha kapcsolatban állnának a környezetükkel. "Az a kellemetlen érzésünk támad, hogy ezek a tárgyak nem hagyják magukat az akaratuk ellenére használni. Ők döntenek arról, mi történjen velük" - írja Baranga saját munkáiról.

Baranga 2007 óta foglalkozik az életre keltett edények zavarba ejtő témájával. Ebben az évben alkotta meg a Tea Party névre hallgató szoborcsoportját. A három alak arca valójában egy-egy élettelen maszk, amelyek szabadulni próbáló, nagyon is élettel teli csészékből próbálnak meg inni.

Tea Party - 2007

A 2010-es Crowd kollekció elemei aktív, mozgékony kezek helyett passzív szájakkal vannak "felszerelve". Baranga szerint ezek a nyugtalanító vázák tulajdonképpen egymással érdemi kapcsolatban nem lévő individuumok metaforái.

Crowd - 2010

A Self Feedingcímű, 12 elemű kollekció egyes darabjai passzív befogadók, azaz tátott szájjal várják a többi, kézzel ellátott tányér által nekik juttatott falatokat.

Self Feeding - 2010

A The Feast kollekció 2014-ben jött ki, és már meg is vásárolta a Szlovén Nemzeti Múzeum. A gyümölcsökkel díszített tányérokból néhány helyen plasztikusan, valódi szőlőt utánzó módon kiemelkedik egy-egy lilás gömböcske. Izgalmas, hogy a szőlő a tányér ornamentikája, vagy "valódi", élő szőlő. Az élő-élettelen kettősségének egy új aspektusa jelenik meg így Baranga munkáiban.

The Feast - 2014

A Breakfast névre hallgató, rendhagyó teáskészlet is ugyanebben az évben jelent meg.

Breakfast - 2014

A 2016-2017-es Embrace kollekció darabjai szoros fizikai kapcsolatba kerülnek egymással. A szorításra, ölelésre élettelen porcelántestük aktívan, élő anyagként reagál.

Embraced - 2016 / 2017

Ezt olvastad az ízHUSZÁR magazinon?

Rózsaszínre hangolt víz alatti világgal csábít egy pekingi étterem

Címlapról ajánljuk

További cikkek