Tudtad, hogy az első reklám egy Szung-kori (960-1279) kínai tűbolt logóval ellátott hirdetése volt? A reklámok azóta sokat fejődtek, ma már ellepik a tévét és az internet, próbálnak az érzelmeinkre hatni, ami régen sem volt másként. A televíziózás előtt is jelentek meg hirdetések a nyomtatott sajtóban. Ezek többsége szűkölködött a képi világban, de annál bővebb volt szövegileg.
Néhány oldalt böngészve, és az Arcanum Digitális Tudománytárat felhasználva, - melynek tartalmai március 16-tól egy hónapig ingyenesen elérhetőek - összegyűjtöttünk néhány hirdetést, amik a múlt század első felében jelentek meg. Nosztalgiázzatok velünk!
Könnyen emészthető cukor, liszt és tej a Dr. Oetker sütőporával
Elsőként mutatjuk a Dr. Oetker hirdetését, ami 1912. május 12-én jelent meg a Népszava hasábjain. Akkoriban még Oetker dr.-ként emlegetik az 1891-ben alapított német vállalat sütőporát. Dr. August Oetkerfiatal gyógyszerész egy bielefeldi gyógyszertár szertárában különböző porokkal kísérletezett, így alkotta meg a Backin nevű sütőport, amely néhány év alatt világsiker lett.
A magyar hirdetésben a kor legjobb sütőszerének nevezik, mely a legszükségesebb táplálékot könnyen emészthetővé teszi.
Legjobb és legolcsóbb húsleves leveskockából
„Bezzeg, a mi dédanyáink és nagyanyáink még nem használtak leveskockát” - hangzik el néhányszor ez a mondat, pedig a Maggi svájci gyára már 1884-ben létrejött Julius Magginak köszönhetően. Az 1914-ben megjelent hirdetés szerint a leveskockának köszönhetően kiváló, használatra kész húslevest kapunk, anélkül, hogy húst tennénk bele a vízhez. A leveskockának akkoriban volt létjogosultsága, azért alkották meg, hogy azok a munkás, szegény családok is fehérjeforráshoz jussanak, akiknek nem jut pénzük húsra.
Olcsó Nemzeti csokoládé
Az első Hangya Szövetkezetek 1898. áprilisában nyitottak és 1945-ig működtek, és bizony árultak bennük csokoládét is. A Hangya-Naptár 1938-as kiadásában megjelent hirdetés szerint az édesség kiváló minőségű és olcsó volt, tejes és mogyorós ízesítésben lehetett megvásárolni.
A torok kéményseprője már az 1920-as évektől
A Negro feltalálása kapcsán rengetegféle történet kering. Az egyik szerint a cukorka feltalálója Pietro Negrogondolt egy nagyot, és felhasználta a cukorkafőzés hulladékát, amit mentollal és ánizzsal ízesített. A Negro receptúrája máig titok, egy valami viszont biztos, hogy jelmondata már közel száz éve ugyanaz: „A torok kéményseprője”. A szlogen már az 1948-as Rendőrségi zsebkönyvben is fellelhető.
„Áldás” - a „rádióaktiv hévvizből” készült szénsavas üdítővíz
Egészen elképesztően hangzik, de volt ilyen termék a harmincas években. Az 1933-ban megjelent Szentesi Hírlap hirdetésében azt írják gyomor-, bél- vese-, epe és májbajoknál is ajánlatos az ásványvíz fogyasztása, amit a szolnoki ásványvíz üzemben palackoznak. A víz természetesen nem volt radioaktív, a szó valószínűleg arra utalhat, hogy a gyógyvizekben nagyon alacsony mennyiségben található radon, melynek ma is elismerik a jótékony hatását.
+1 hirdetés: Receptverseny a háború után
Végezetül egy receptversenyről szóló hirdetést mutatunk, amely a Világ folyóiratban jelent meg 1946-ban. A második világháború után nagy gondot okozott a hús hiánya, ezért sertaminnal helyettesítették, ami nem más, mint a sörélesztő. Dreher Antal és Richter Gedeon A sörélesztőt ma is gyakran használják, például a vegánok sajt pótlására. A sertaminról 1946-ban azt állították, hogy minden tekintetben helyettesíti a húst, amit értékes nyereményekért cserébe a háziasszonyok is bizonyíthattak.
Ha további hirdetéseket is megnéznétek, akkor böngésszetek az Arcanumon, ahol érdekes gasztrocikkeket is olvashattok 50-100 évvel ezelőttről!
Ezeket olvastad már?
Margarint reklámozó Gobbi Hilda és májas hurka - Reklámok a...
A rendszerváltás előtti reklámok kedves humora és esetlen erotikája semmihez sem hasonlítható. Nosztalgiázz ezekkel a 40 évvel ezelőtti reklámokkal!
Petrás GabriellaSztárok, akik fiatalon irtó nevetséges reklámokban szerepeltek - VIDEÓK!
A félmeztelen Brad Pitt chipset, a legnagyobb tinisztárok tejet, Donald Trump pedig pizzát akart nekünk eladni. Hírességek, akiket beszippantott a reklámipar.
Masszi- Rigó CsillaEzek voltak a Kádár-korszak és a '90-es évek rajongott luxusélelmiszerei
Kiskorunkban a boltok kínálata mondhatni eltért a mostanitól. És akkor finomak voltunk. De mi számított luxusnak, olyannak, aminek iszonyúan tudtunk örülni?
Brecz JuditA legretróbb magyar reklámok
A reklámok ma már annyira a mindennapjaink részei, hogy sokszor észre sem vesszük őket. A régi reklámoknak sokszor még a szövegére is emlékszünk - nézzük a leghíresebbeket!
DacotaCímlapfotó: Fortepan/Bauer Sándor