A Scarborough Egyetem pszichológia szakának munkatársai végeztek kutatást a témában, azt vizsgálva hogyan hat a közösségimédia-tartalmak pörgetése az unalomérzetünkre.
A torontói Scarborough Egyetem pszichológia posztdoktori munkatársa szerint a telefon görgetése valójában a visszájára sülhet el.
Kutatásunk azt mutatja, hogy miközben az emberek az unalom elkerülése érdekében gyorsítottan előretekerik vagy kihagyják a videókat, ez a viselkedés valójában növeli az unalmat
– mondta Dr. Katy Tam.
Azt gondolhatjuk, hogy ma már telefonnal a kezünkben mindenünk megvan az unaloműzésre, azonban ez egyáltalán nincs így. A 2008 és 2020 között végzett kutatások azt mutatják, hogy az unalom egyre terjed a fiatalok körében.
Ez azért aggasztó, mert az unalom negatív mentális egészségi, tanulási és viselkedési eredményekkel, például depressziós tünetekkel, rosszabb tanulmányi eredményekkel, sőt szadista agresszióval is összefügg
– fejtette ki Tam.
A kutatók kétféle vizsgálatot végeztek. Az első kísérletben a résztvevők kétféle élményben részesültek: egyrészt megnéztek egy 10 perces videót anélkül, hogy lehetőségük lett volna váltani vagy előretekerni, majd egy 10 perces időszak következett, amikor hét 5 perces videó között válthattak.
A második kísérletben a résztvevők az egyik körben egy 10 perces videót néztek meg, a másik körben pedig egy 50 perces videót tekerhettek előre vagy vissza.
A résztvevők azt jósolták, hogy mindkét kísérlet esetében kevésbé unatkoznak majd a váltás vagy a gyorstekerés lehetőségével, de a tanulmány szerint a résztvevők utólag arról számoltak be, hogy egy videó végignézését sokkal lebilincselőbbnek, kielégítőbbnek és tartalmasabbnak találták.
Az unalom szorosan összefügg a figyelmünkkel. Akkor érezzük unottnak magunkat, amikor nem vagyunk eléggé elköteleződve valamilyen tevékenység mellett.
– áll a tanulmányban.
Amikor az emberek folyamatosan váltogatják a videókat, nem kötődnek teljes mértékben egyetlen videóhoz sem, ehelyett inkább valami érdekesebbet keresnek, és ez így megy továb...
Még több életmód itt: