13 fényvédőt teszteltek, hogy kiderüljön, használnak-e

13 fényvédőt teszteltek a Tudatos Vásrlók tesztjén, azonban nem mindegyik teljesíti azt, amit a címke ígér.

A bőrápolás a megfelelő fényvédelemmel kezdődik. Ez különösen igaz arcbőrünkre, amely télen-nyáron ki van téve az UV-sugárzásnak. Éppen ezért nem mindegy, milyen krémet választunk arcbőrünk megóvására. A döntés meghozatalában a termékek címkéin lévő információk lehetnek segítségünkre. Feltéve, hogy megfelelő tájékoztatást adnak. Sajnos nem minden esetben mondható ez el. Ráadásul nem minden fényvédő óvja meg bőrünket az általa ígérteknek megfelelően. Többek között ez derült ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének terméktesztjéből.

13 fényvédőt teszteltek, vajon azt kapja-e a vásárló, amit ígér a termék

A tesztek során 12 márka – Avene, Bioderma, Biotherm, Caudalie, Eucerin, Garnier Ambre Solaire, La Roche Posay, Lancaster, Nivea Sun, Riemann P20, Rituals, Yves Rocher – 13 fényvédő arckrémét vizsgálta a Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben.

Az 50-es és 50+ védelmi faktorú fényvédő arckrémek terméktesztjében 5 fő szempont szerint értékelték a termékeket:

  • ellenőrizték, hogy a csomagoláson ígért mértékben védik-e a bőrt;
  • milyen jól használhatók a gyakorlatban;
  • tartalmaznak-e nemkívánatos vegyi anyagokat;
  • vizsgálták a környezeti hatásukat;
  • és ellenőrizték a termékek címkéjén található információkat.

A teszteredmények legfontosabb tanulságai:

A vizsgálati módszertan alapján nem minden termék felelt meg a csomagoláson ígért UVB és UVA értékeknek.

Az UVB sugárzás elleni védelem az a faktorszám, amivel találkozunk a csomagoláson: az SPF érték. Jellemzően ez a sugárzás okozza a bőr leégését. Ezzel szemben az UVA sugárzás felel a bőr korai öregedéséért. Az UVA elleni védelem pedig a jelenleg érvényes előírások szerint ennek a faktorszámnak legalább az egyharmada kellene legyen. 9 termék UVB és UVA (UVB érték minimum 1/3-a) értékei megfelelőek voltak a tesztek szerint, habár a csomagoláson ígérthez képest kisebb eltérés mérhető volt.

4 termék mért UVB értéke azonban több, mint 17%-kal eltért a csomagoláson feltüntetett számtól +/- irányba ezért nem kaphatott jó értékelést.

A tesztelés során elvárás volt az is, hogy fogyasztóként azt kapják a vásárlók, amit a csomagoláson ígérnek nekik. A 4 megbukott termék fényvédelme jelen esetben alacsonyabb az ígért 50 SPF-nél. A használati tesztek során minden termék minimum jó értékelést kapott.

A legkényesebb szempont ezeknél a termékeknél általában a zsírosság, kenhetőség, felszívódás témaköre. Sokan nem szeretik, ha maszkszerű réteget képez a bőrükön egy-egy fényvédő krém, amit az arcon nehezebben tolerálnak, mint egyébként a test más részein.

Ezen felül a szakértők értékelték a termékek állagát, illatát, ragadósságát, hogy mennyire könnyű adagolni és hogy hagynak-e fehér foltokat a bőrön.

A tesztelt fényvédő arckrémek környezetre gyakorolt hatása nem mutat biztató képet. Egyik termék sem kapott közepesnél jobb értékelést. A termékek összetételét, mikroműanyagok jelenlétét és a csomagolást is figyelembe vették az értékelésnél.

Egy jó hír a végére, hogy a nemkívánatos vegyi anyagok vizsgálata során egy termékről sem derült ki, hogy potenciális endokrin károsítókat (a különösen megkérdőjelezhető UV-szűrőket, oktokrilént és homoszalátot) tartalmaznának. Vagyis ilyen szempontból mindegyik tesztelt termék jó választás lehet.

A tesztelt termékek átlagára 4 500 és 11 300 Ft között mozgott a teszt publikálásakor, 100 ml-re vonatkoztatva 12 750 – 25 000 Ft az áruk. Az első helyen egy 7 500 Ft-os átlagáron elérhető termék végzett (100 ml-re számolt ára 15 000 Ft).

A teljes teszt éves előfizetéssel megtekinthető itt.

MIÉRT FIZETŐS AZ EREDMÉNY? 

Az International Consumer Research & Testing (ICRT) 1990-ben létrehozott, egységes sztenderdeket követő termékteszteléssel foglalkozó szervezet. A célja az, hogy megalapozott információkkal segítse a vásárlókat. A hálózat fogyasztóvédelmi szervezeteket fog össze Európából és a világ minden tájáról. Minden tagja reklámmentesen, gyártóktól, kereskedőktől és politikai pártoktól függetlenül működik. A tesztek részletes eredményeit kizárólag az ICRT-hez tartozó szervezetek publikálhatják saját, erre a célra kialakított felületükön. A hálózat magyarországi tagja a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amely a www.tesztek.tudatosvasarlo.hu weboldalon teszi közzé magyarul a nemzetközi vizsgálatokban megszerzett részletes, fogyasztói szempontok mentén rendszerezett eredményeit, valamint a nálunk is kapható termékek – teszt publikálásának időpontjában aktuális – átlagos fogyasztói árát. A TVE tesztjei olyan vizsgálatokra alapoznak, melyekben nemcsak műszeres méréseket végeznek, hanem ki is próbálják, felhasználói oldalról is értékelik az adott árucikkeket.

Hirdetés

Támogatott tartalom

Tartós árcsökkentés: 2021-es árakkal találkozhatsz az ALDI-ban

2024. november 21-től illetve 28-tól 57 közkedvelt zöldség, gyümölcs és friss hús árát tartósan csökkentettük, hogy valódi segítséget nyújtsunk a magyar családok számára. Az a célunk, hogy a mindennapi bevásárlást pénztárcabarátabbá tegyük – nemcsak az ünnepek előtt, hanem hosszabb távon is, hiszen a kedvező árak a karácsonyi szezon után is megmaradnak.

Hirdetés

Támogatott tartalom

Elkészítettük a Bosch „MUM, de jó!” Ünnepváró Receptverseny első helyezettét,...

Lezárult a Bosch Ünnepváró Receptversenye, amire több, mint 140 recept érkezett. A három dobogós helyezés mellett egy különdíjat is kiosztottunk lelkes feltöltőink között. Az első helyet Judit69 nevű felhasználónk nyerte adventi kalácsával. A receptet a Bosch háziasszonyával, “Fűszeres” Bodrogi Eszterrel mi is elkészítettük, miközben leteszteltük a verseny főnyereményét, a Bosch MUM 5 konyhai gépet. A végeredmény egy szaftos, álompuha kalács lett, amely gyors finomság karácsonyra, mégis egyedi, ötletes és mutatós az ünnepi asztalon.

Hirdetés

Támogatott tartalom

Legújabb receptek

Aranyló tyúkhúsleves

Mi az? Aranyló, illatos, és minden gondra megoldás. Bizony, egy melengető tyúkhúsleves! Az ünnepekre való tekintettel most hoztunk nektek pár egyszerű ötletet, amivel még ízletesebbé ...

Legegyszerűbb franciasaláta

A leggazdagabb majonézes saláta, ami a kis és nagy napokat is különlegessé képes tenni: az alábbi klasszikus franciasaláta-receptet bármikor elkészíthetjük. Nem akar flancolni, de nem is ...

Címlapról ajánljuk

Ismerd meg a bottargát, és azt is elmondjuk, hogy használd...

A bottarga egy különleges gasztronómiai alapanyag, amelyet gyakran neveznek a "tenger aranyának". Azok számára, akik még nem találkoztak vele, a bottarga nem más, mint sózott és szárított halikra, amely különleges ízvilágával azonnal magával ragadja az ínyenceket. Ezt a mediterrán kincset évezredek óta fogyasztják, és ma is nagy becsben tartják a kulináris világban.

Hering András

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...