Újabb zöld gyakorlatot vezetett be a Tesco a fenntartható működés érdekében. Mostantól az áruházlánc 8 üzleténél leadható a használt étolaj. A vállalat a Biofilter Környezetvédelmi Zrt.-vel valamint a termékgyártó Bungéval működik együtt a tesztüzemben induló szelektív és ingyenes visszagyűjtésben, hogy ezzel is csökkentse a környezetterhelést, és segítse vásárlóit a környezetbarát szokások kialakításában.
A lehetőségre a Tescóban forgalmazott Floriol és Vénusz étolajak nyakcímkéjén hívják fel a figyelmet.
A Tesco elkötelezetten törekszik a környezetterhelés csökkentésére. Ennek részeként együttműködik szállítóival és partnereivel a természetvédelem és a vásárlók fenntarthatóbb életmódjának ösztönzése terén.
Az áruházlánc ezirányú tevékenysége egy újabb lépéseként 8 üzleténél helyezett ki gyűjtőket, lehetőséget biztosítva ezáltal a használt étolaj szelektív leadására. A tesztüzemben induló kezdeményezéshez a Biofilter Zrt. biztosítja az ún. Használt Étolaj Boxokat, valamint gondoskodik a használt sütőzsiradék elszállításáról és újrahasznosításáról, a Bunge pedig a Tescóban árusított Floriol és Vénusz étolajtermékei nyakcímkéjén tájékoztatja a vásárlókat az újrahasznosítási lehetőségről ebben a 8 áruházban.
Magyarországon évente mintegy 25 ezer tonna étolajat használnak el a háztartások és körülbelül ugyanennyit a különböző vendéglátóipari egységek konyhái. Ennek jelenleg mindössze 2 százalékát gyűjtik vissza. Pedig a megfelelő eljárással tisztított használt sütőolaj szinte teljes egészében újrahasznosítható 90 százalékban biodízelként, 10 százalékban biogázként.
Habár a melegkonyhák és éttermek esetében kötelező a megfelelő partnerrel elszállíttatni a használt sütőolajat, a háztartásokat erre nem kötelezi semmi. A WC-be vagy mosogatóba öntött sütőzsiradék lerakódik a csővezetékek falára és dugulást okoz, míg a háztartási szeméttel keveredve nehezen lebomló, szennyező anyagot képez a hulladéklerakókban. A használt étolaj egyben súlyosan természetkárosító hatású. Az élővizekbe kerülve, a víz felszínén úszva meggátolja az élőlények oxigénfelvételét, így elpusztítja őket.
Szeretnénk vásárlóinknak alternatívát kínálni, hogy ne a lefolyóba öntsék vagy a szemétbe dobják a használt étolajat, ami jelentősen szennyezi a környezetet. Ezért indítottuk el 8 áruházunknál tesztüzemben a használtolaj-visszagyűjtést, ahol a parkolóhoz közel, az üzletek előtt, illetve egy helyen próbajelleggel az üzletsoron állítottuk fel a Biofilter használt étolaj-gyűjtőit. Örülök neki, hogy a jó gyakorlatot ösztönző kezdeményezést a Bunge is támogatja a termékein megjelenő kommunikációval
– mondta Pálinkás Zsolt, a Tesco-Global Zrt. vezérigazgatója.
Jelenleg a Tesco zalaegerszegi, soproni, győri, paksi, budaörsi, ceglédi, valamint Fogarasi úti és Andor utcai budapesti áruházainál lehet elhelyezni a használt étolajat az erre szolgáló szelektív gyűjtőkben. A lehetőség szerint a saját flakonjába visszatöltött, kihűlt étkezési olaj a legközelebbi vásárlás alkalmával egyszerűen leadható a 8 gyűjtőpont valamelyikén. Elszállításról és az újrahasznosításról az országos begyűjtőhálózattal rendelkező Biofilter Zrt. gondoskodik.
Az olajban, illetve zsírban való sütés elterjedt eljárás a magyar konyhákban. Arra viszont kevesen gondolnak, hogy az elhasznált sütőolaj speciális kezelést igénylő háztartási hulladék. Egyetlen csepp használt étolaj akár ezer liter élővizet is elszennyezhet, amennyiben nem megfelelően kezelik. Ezért is örülök, hogy a Tesco és a Bunge is csatlakozik a lakossági környezetterhelés csökkentését célzó használtétolaj-begyűjtő programhoz. A kihelyezett Használt Étolaj Boxokban leadott olajat tisztítás után biodízel-gyártásra adjuk át, amelynek során azt az Európai Unióban érvényes szabályozás alapján 8,2 százalékban az üzemanyagba keverik, így visszajut a lakossághoz és körforgásban tartható
– mondta Deák György, a Biofilter Zrt. vezérigazgatója.
Elkötelezettek vagyunk a fenntarthatóság iránt az ellátási lánc minden egyes lépcsőfokán – a termelőktől a fogyasztókig. Éppen ezért örömmel álltunk a Tesco és a Biofilter Zrt. új közös, zöld gyakorlata mellé azzal, hogy a Vénusz és a Floriol étolajaink palackjain található kommunikációval felhívjuk a vásárlók figyelmét. Reméljük, hogy ezzel is erősítjük a használt étolaj szelektív újrahasznosításával kapcsolatos ismereteket, és a fogyasztók is csatlakoznak a kezdeményezéshez
– tette hozzá Grászli János, a Bunge magyarországi vezetője.