„A jelenlegi inflációs folyamat végét nem látni még, én nem vagyok optimista. Készülni kell a recesszióra is, bizonyos szektorok nagyon kemény időszak elé néznek, főleg azok, amelyek nem létszükségleti termékeket állítanak elő vagy szolgáltatnak” – nyilatkozta Pálinkás Zsolt, a Tesco-Global Zrt. vezérigazgatója a Portfolionak.
Hiába van óriási bevétele a kiskereskedelmi láncoknak, a szektor mutatói alapján Pálinkás szerint nem lehet extraprofitról beszélni, ennek ellenére a kormány a kiskereskedelmi szektorra kivetett különadó miatt 60 milliárd forintos bevételt vár. Globálisan a kiskereskedelem profitja átlagosan 2-5 százalék körül mozog a forgalomhoz mérten.
A Tesco-nak tavaly nagyjából 5 milliárd forint volt az eredménye, ehhez képest idén kb. 21 milliárd forintot kellene befizetniük.
A Portofolio által készített interjúban szó esett az árstopról is szó esett, a vezérigazgató szerint bár az árstop hivatalosan csak néhány termékre vonatkozik, az adott kategóriában minden terméket érint.
A fix árak hosszú távon piactorzító hatásúak, hiszen például nemcsak ársapkás termékek léteznek a húskategórián belül, amelyek árszerkezete és beszerzési folyamata is megborult
– nyilatkozta Pálinkás Zsolt.
A vezérigazgató szerint nem ritka, hogy a kormányok megpróbálják tompítani az inflációt, minden ország más és más eszközöket alkalmaz, az Egyesült Királyságban is bevezettek szektoradókat, azonban ott a befizetett adó 90 százalékát a következő 3-5 évben vissza lehet igényelni fenntarthatósági programok indításával.
„Vannak olyan országok, ahol pedig az ársapka létezik, a különbség viszont az hozzánk képest, hogy ahelyett, hogy csak egy szereplő viseli ezt a terhet, a teljes lánc, vagyis a termelő, a beszállító és a kiskereskedő közösen osztozik rajta” – magyarázta Pálinkás.
Mint kiderült, az elmúlt időszakban a gyenge forint miatt igencsak megnőtt a Tesco határmenti forgalma, a vezérigazgató szerint a komáromi üzletekbe Szlovákiából például taxival járnak át, mert ez még mindig olcsóbb, mintha otthon intéznék a bevásárlást.
Pálinkás Zsolt elmondása szerint strukturálisan nincs áruhiány a Tesco üzleteiben, de az előfordulhat, hogy egy-egy termék ideiglenesen elfogy, a cég pedig kénytelen néhány árstopos termék esetében mennyiségi korlátozást bevezetni.
A Tesco azt tapasztalja, hogy az infláció miatt egyre többen vásárolnak olcsóbb, saját márkás termékeket, és egyre növekszik az akciós termékek népszerűsége is.
Ezek a cikkek is érdekelhetnek: