A fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik a globális márkákat - derül ki a Nielsen piackutató legújabb, éves globális márkaeredet riportjából, melyben a helyi gyártók és a nagy globális/multinacionális márkák összevetésével, 34 kategória bevonásával vizsgálják a fogyasztói preferenciákat és érzelmi viszonyulásokat.
A világmárkák iránti preferencia legerősebben a babatörlőkendő, pelenka és bébiétel, -tápszer kategóriánál mutatkozik: ahol a fogyasztók mindössze 7 és 10 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vásárláskor a helyi gyártókhoz húz a szíve.
Alacsony még a helyi előállítású termékek iránti érdeklődés:
- a vitaminok/kiegészítők (12% választana lokális márkát),
- állateledel (12%), női intimhigiéniás termékek (13%),
- energiaital (14%),
- konzervélelmiszer (15%) esetében.
Ezzel szemben a tejtermékek (54%), édes-sós keksz, chips és sütemény (32%), jégkrém (31%) és ásványvíz (30%) kategóriáknál kifejezett előnyt élveznek a helyi előállítású termékek a globális márkákkal szemben.
A Nielsen eredményei szerint 2015-ról 2016-ra a következő kategóriáknál történt jelentős fogyasztóipreferencia-elmozdulás a világmárkák felé:
- ásványvíz (22 százalékponttal 30%-ra süllyedt),
- instant zacskós tészta (21%p-tal 21%-ra csökkent),
- mosószerek (13%p-os eséssel 21%), állateledel (13%p-tal 12%-ra),
- szénsavas üdítőital (12%p-tal 18%-ra),
- babatörlőkendő, pelenka (11%p-tal 10%-ra csökkent).
A hajápoló (18%), alkohol (16%) és bébiétel, -tápszer (10%) katagóriák esetében minden esetben tíz-tíz százalékpontos csökkenés figyelhető meg a helyi márkák kárára.
„A mai internetbehálózta, összekapcsolt, globális világunkban a fogyasztók sosem látott termékkínálatból válogathatnak” – mondta Regan Leggett, a Nielsen fogyasztói kutatásokért felelős vezetője. Még fontosabb jelenség, hogy a fogyasztók sokkal könnyebben férnek hozzá a globális márkákhoz, többek között az egyre kiterjedtebb disztribúciós hálózatnak, e-kereskedelmi akcióknak és termékajánlatoknak, és a modern kereskedelmi csatornáknak köszönhetően. Ennek eredményei tükröződnek a világmárkák felé tolódás trendjében is.
Tejtermékekből csak a helyit keressük
Magyarországon a tejtermékeknél abszolút favorit a helyi, 75%-a a válaszadóknak a hazait részesíti előnyben. Szeretjük a helyi jégkrémet és ásványvizet: tízből négyen csakis magyar márkát választanának a polcok kínálatából. És erős még a magyar csokoládé-édesség kategória: a felmérésben résztvevők mintegy harmadának (30%) a lokális brandhez húz a szíve. Alkohol (bor-sör) esetében erősek a globális márkák, a magyarok kevesebb mint negyede (23%) választ helyi márkát.
„A régiós szinten megfigyelhető különbségek a helyi gyártók relatív egy-egy kategóriát illető erejét példázzák, különösen azért, mert a helyi ízvilágot célozzák” – hangsúlyozta Leggett. „Európában például a tejtermékeket illetően az a percepció, hogy a helyi forrásból származó termékek magasabb minőséget képviselnek.
Mind globálisabb világunkban a márkák harca már változó fogyasztó igények, viselkedések, életritmusok és ízlések megértéséről szól. Akármelyik márka, legyen az helyi vagy éppen globális, megnyerheti a fogyasztók szívét és pénztárcáját, amennyiben reflektál valódi igényeire és preferenciáira."
Ezeket olvastad már?
Kiderült, mennyibe kerül egy Starbucks-os kávé a világ különböző pontjain...
Kairóban jóval olcsóbban ihatjuk kedvenc kávénkat, mint Zürichben.
Fenes GábrielKiss Ramóna odafigyel arra, mit eszik, és mennyit mozog -...
Mi magyarok még mindig nem figyelünk eléggé magunkra, húst eszünk hússal, keveset sportolunk, nem fogyasztunk elég zöldséget és gyümölcsöt.
NosaltyHat dolog, amit most azonnal selejtezz ki a kamrádból!
Mielőtt visszavonhatatlanul ellepnek miket az ünnepi tennivalók, itt az idő, hogy kiselejtezzük a kamránkból azokat a kövületeket, amik már csak a helyet foglalják.
Nosalty10 magyar kaja, amitől totál kiborulnak a külföldiek
Vannak dolgok, ételek, szokások, amik úgy fest, csak nekünk természetesek - például a sok tejföl, vagy a rántás. Nézzük, külföldi szemmel mi számít valóban meglepőnek.
Brecz Judit