Aki ismerős a TikTok világában, már hallhatta Matt Gresia nevét, aki egy pénzügyi és vásárlási szakértő, közel 4 millió követővel. A platformon rendszeresen oszt meg hasznos tartalmakat, legyen szó akár az üzleti világról, akár a pénzköltési szokásokról – most pedig arra is kiért, hogy milyen okból játszanak zenét a szupermarketekben.
Gresia alaptétele, hogy az élelmiszert árusító üzletekben általában lassú és unalmas zenét játszanak, amivel a boltok célja, hogy a vásárlók minél többet költsenek.
Az okfejtés pedig a következő: amikor az emberek lassabb tempójú zenét hallanak, mint a saját szívverésük, attól lelassulnak és ellazulnak. Ezáltal a vásárlók több időt fognak eltölteni a boltban, ami általában azt eredményezi, hogy többet is költenek.
Ez egyébként nem egy teljesen újkeletű eszmefuttatás, az élelmiszerboltokban szóló zene körülményeit és célját már 1982-ben is tanulmányozták. Ronald E. Milliman marketingprofesszor a kutatásai során azt találta, hogy az üzletekben játszott zene tempója ténylegesen képes volt befolyásolni a fogyasztói szokásokat, mégpedig pontosan úgy, ahogyan Gresia is elmagyarázta.
A kutatás eredményei szerint a vizsgált élelmiszerbolt eladási 38%-kal nőttek meg azokon a napokon, amikor lassú tempójú zenével szórakoztatták a vásárlókat.
Az persze, hogy éppen hol milyen zene szól, sok tényezőtől függhet, számos helyen a klasszikus slágerek, különösen a rock és az R'n'B legnépszerűbb dalai a nyerők.
Még több érdekes cikk: