Az elmúlt időszak megannyi drasztikus változása közül talán a hétköznapi életünket (és a konyhánkat) leginkább érintő újdonság az online bevásárlás elterjedése volt. Ami eleinte kényszerűségnek tűnt, ma már nagyban megkönnyíti az életünket, és sokan, ha tehetjük, már nem is tesszük be a lábunkat a zsúfolt, zajos boltok egyikébe. De biztosan így van ez? Tényleg jól járunk az online bevásárlással? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphattok a következő cikkből, ahol mi, a Nosalty munkatársai összegyűjtöttük nektek a témával kapcsolatos tapasztalatainkat.
Nem sokkal drágább az online rendelés?
Nyilván, mivel házhozszállításról van szó, ezt az extra költséget meg kell fizetni, bár ez a kényelmi elem sokaknak megéri a ráfizetést. Maguk a termékek összességében nem jelentősen drágábbak, mint egy piacon vagy nagyobb szupermarketben.
Munkatársunk, Petra például azért választja az online rendelést, mert a közelében lévő boltok hasonlóak árban, viszont minőségben néha gyengébbek.
Ha nyílna egy klassz piac a környéken, akkor oda biztos többet járnék
– fűzi hozzá Petra.
Vannak-e akciók az online boltokban?
Természetesen, mint minden bolt esetében, az online üzletekben is vannak leárazások, gyakran találkozhatunk akciókkal.
Elég széles a választék?
Egy átlagos háztartás igényeit teljesen kielégítheti az online boltok választéka, sőt, egyes esetekben még különleges termékekkel is találkozhatunk. Van, aki kifejezetten csak ezeket veszi meg innen (mivel a többi boltban mondjuk nem kapható), és az alapokat ugyanúgy beszerzi az üzletekből.
„Amit a legjobban szeretek a rendelésben, hogy különleges dolgokat is lehet találni (pl. egzotikus gyümölcsök, tengeri herkentyűk, vegán márkák)” – mondja Petra.
Mennyire állandó a kínálat?
Az alaptermékek általában mindig megtalálhatóak az online boltokban, persze sosem kizárt, hogy elfogy valami. Főszerkesztőnk, Andris a saját bőrén tapasztalt meg egy ilyen helyzetet:
Az online vásárlásnál gyakran becsúszhatnak olyan malőrök, mint az én mai káposztás esetem (fejes káposztákat küldtek kelkáposzta helyett).
A bevett gyakorlat ilyenkor egy alternatív lehetőség felajánlása. Andris szerint is a káposztaügy inkább egy „véletlen adminisztrációs vagy logisztikai hiba” lehetett.
Az állandó termékkínálathoz Gréti kolléganőnk még annyit hozzáfűzött:
„Néha megszűnnek olyan termékek, amiket már megszoktam, és venném még a továbbiakban is őket.”
Mi történik, ha nyomott/ütődött árut kapok?
Ez gyakori félelme sokunknak az online vásárlás során, főleg akkor, ha valamilyen friss áruról van szó, amit nem mi magunk válogattunk ki. Andris például kifejezetten ragaszkodik a saját kezű választáshoz. „Impulzív főző és evő vagyok, és ilyenkor szeretem magam kiválasztani a friss alapanyagokat ahhoz, amit éppen megkívántam. Amit ugyan megtehetsz online is, csak nem látod, hogy mennyire friss, és mekkora a káposzta, elég érett-e a zöldség vagy a gyümölcs. Ezeket szeretem magam látni, megtapogatni, megszagolni és kiválasztani.”
Persze nem kell elfogadni a nem megfelelő minőségű termékeket. Ahogy Petra mondja: „ha pedig valami nem szép, törött vagy más probléma van vele, egy gombnyomás és jóváírják kreditben az árát.”
Nem termelek végtelen mennyiségű szemetet, ha online vásárolok?
Akik nagyon odafigyelnek a csomagolásmentességre, érthető módon ódzkodhatnak az online bevásárlástól. Hiszen az otthonunkba szállított élelmiszernek muszáj valamilyen zacskóban vagy szatyorban utaznia. Nekünk ezek voltak a tapasztalataink:
Láthatóan figyelnek rá, amit lehet, papírba csomagolnak (általában a fagyasztott áru van zacskóban)
– tanúskodik Petra. Sőt, elmondása szerint egyes helyeken már visszaváltható csomagolásban is rendelhetők bizonyos termékek.
„Főleg nem kíméletes az online vásárlás, ha ügyelni is próbálsz a környezetvédelemre, hiszen azon túl, hogy autóval szállítják ki, halomnyi csomagolóanyagot is kapsz” – hívja fel Andris a figyelmet egy másik fontos aspektusra, a szállításra.
Mi történik, ha nincs olyan termék, amit rendeltem?
Ahogy munkatársunk, Zsófi tapasztalta: „nem tudni előre, hogy mi az, ami éppen nem lesz készleten a rendelés összekészítése során”. Ilyenkor a már korábban említett helyettesítő termékek közül választhatunk egyet. Persze egy ilyen helyzet előállhat minden „offline” üzletben is.
Mennyire beazonosítható a termékek származása?
Amikor a piacon vagyunk, megkérdezhetjük személyesen, amikor a boltban vagyunk, elolvashatjuk a termékek hátulján, de honnan tudjuk meg egy élelmiszer összetételét vagy származását online?
Szerencsére mindkét esetben pozitív tapasztalatokat tudunk megosztani.
Pékáruknál, tejtermékeknél jó látni, hogy tényleg figyelnek a hazai (kis)termelőkre, a húsoknál meg piros pont jár azért, hogy a hentest is odaírják, akitől jön az adott áru
– hangzik el Petra abszolút bíztató véleménye.
A késztermékeknél pedig részletesen átböngészhetjük az összes összetevőt, csakúgy, mint a boltokban.
Összegzés
Mindezeket összevetve rangsoroltuk a három legnagyobb előnyt és hátrányt, ami számunkra meghatározó az online bevásárlással kapcsolatban.
Előnyök
- a kényelem
- a választék
- a nyomonkövethetőség
Hátrányok
- a személyes kiválasztás hiánya
- a csomagolás mennyisége
- az esetleges malőrök
Ha tetszett ez a cikk, nézd meg legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon, a Viberen, a TikTokon vagy a YouTube-on!
További cikkeket olvashatsz, ha érdekel a bevásárlás: