A tavalyi év egyik sláger "csodaszere" volt az ördögnyelv (alias konjak, alias leopárdkontyvirág), amelytől elsősorban a fogyni vágyók vártak gyors, küzdelemmentes eredményeket.
Idén már sokat vesztettek népszerűségükből az ördögnyelv tartalmú porok és kapszulák, ráadásul a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több forgalmazót is megbírságolt az ördögnyelv-kivonatot tartalmazó termékeik kapcsán.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) két külön eljárásban megállapította, hogy mind a Celsus Természetgyógyászati Kft. (Celsus) és a „kényszertörlés alatt” álló Integcom 2014 Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., mind a Netamin Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (Netamin) megtévesztő tájékoztatást nyújtott ördögnyelv kivonatot is tartalmazó egyes étrend-kiegészítőiről. E cégek többek között olyan súlycsökkentésre és gyógyhatásokra vonatkozó állításokat tettek, amelyek nem feleltek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek. A GVH a jogsértésekért összesen 14.100.000 forint bírságot szabott ki.
Olvastad már?
19 tuti desszert szénhidrátdiétához
A GVH két vizsgálata feltárta, hogy egyrészt a Celsus és a „kényszertörlés alatt” álló Integcom 2014 Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (korábbi nevén: Integral Communications Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., Integcom), másrészt a Netamin által ajánlott napi adagok csak 0,6-1 g, valamint 1-1,5 g glükomannánt tartalmaznak, így azokról a hirdetett, jótékony, egészségre vonatkozó hatásokat megjelenítése jogszerűtlen volt.
Az Európai Bizottság – az EFSA európai élelmiszer hatóság (European Food Safety Authority) véleményezését követően – a glükomannánról és annak alkalmazásáról az alábbi állításokat fogadta el, ám azokat is kizárólag a feltüntetett feltételek teljesülése esetén. Ez azt is jelenti, hogy a glükomannán testsúlycsökkentő hatására vonatkozó állítás jogszerűen csak csökkentett energiatartalmú étrendi ajánlással együtt tehető.
1. állítás: A glükomannán hozzájárul a vér normális koleszterinszintjének fenntartásához.
Az állítás alkalmazásának feltételei: Az állítás csak olyan élelmiszer esetében alkalmazható, amely 4 g glükomannán napi bevitelét biztosítja. Ahhoz, hogy az állítást fel lehessen tüntetni, a fogyasztót tájékoztatni kell arról, hogy a kedvező hatás 4 g glükomannán napi bevitelével érhető el.
2. állítás: A glükomannán a csökkentett energiatartalmú étrend keretein belül járul hozzá a testtömeg-csökkenéshez.
Az állítás alkalmazásának feltételei: Az állítás csak olyan élelmiszer esetében alkalmazható, amely adagonként 1 g glükomannánt tartalmaz. Ahhoz, hogy az állítást fel lehessen tüntetni, a fogyasztót tájékoztatni kell arról, hogy a kedvező hatás 3 g glükomannán napi bevitelével érhető el, amelyet csökkentett energiatartalmú étrend keretében, három, egyenként 1 g-os adagban, 1–2 pohár vízzel, étkezések előtt kell bevenni.
A GVH egyik döntése szerint a Celsus és az Integcom tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert 2014 áprilisától novemberéig az Ördögnyelv kivonat zöldteával étrend-kiegészítő terméket:
- a fogyás ütemére vonatkozó, étvágycsökkentő, emésztést könnyítő, és a túlsúly kedvezőtlen hatásait csökkentő megtévesztő reklámállításokkal népszerűsítette;
- az „eredeti” jelző használatával reklámjaiban piacelsőségi állítást fogalmazott meg, aminek a valóságtartalmát nem igazolta;
- gyógyhatásra utaló állításokkal népszerűsítette termékét az élelmiszerekre vonatkozó ágazati előírások ellenére.
A GVH másik döntése szerint a Netamin szintén tisztességtelen magatartást tanúsított, mert 2014 májusa és novembere között a Netamin Ördögnyelv kivonat EXTRA étrend-kiegészítőt:
- nem engedélyezett egészségre ható állításokkal reklámozta;
- megalapozatlan piacelsőségi állításokkal népszerűsítette, versenytársaival szemben szívbarátnak, vérnyomást növelő adalékot nem tartalmazónak minősítve e terméket,
- az EXTRA elnevezést pedig a kiemelkedő hatóanyag-tartalom megjelölésére használva.
A GVH a Celsus és az Integcom esetében a termék értékesítéséből származó becsült árbevételekből kiindulva határozta meg a bírság alapösszegét, a Netaminnál pedig a kommunikációs költségekre alapozott. Mindkét jogsértés szankcionálásakor értékelt súlyosító és enyhítő körülményeket. Így a GVH a Celsusra 1,1 millió forint, az Integcomra 10 millió forint, és a Netaminra 3 millió forint bírságot rótt ki.
A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezések mellett az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, amelyek szerint:
- gyógyhatás nem tulajdonítható ilyen termékeknek;
- egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.