Szerelmi dráma és a Michelin-csillagok háborúja – nekünk ezért tetszett A boldogság íze című film

Megnéztük A boldogság íze (A taste of Hunger) című gasztronómiai szálra fűzött dán drámát, ami bravúros fényképezéssel, kellemes alakításokkal és feszültséggel kalauzol a fine dining éttermek kulisszái mögé. Akik speciális késhasználatról vagy ízkombinációkról moziznának, inkább maradjanak a Chef’s Table-nél, viszont a skandináv tempó értői szeretni fogják.

Egy sikeres vagy éppen a siker felé törő séfnek első a konyha, és csak utána jöhet minden más. De mi van, ha ebbe a minden másba beletartozik a család, a magánélet is? A Trónok harcából jól ismert Nikolaj Coster-Waldau címszereplésével került mozikba a Michelin-csillag hajszolásáról és a rideg konyhai hangulatról is mesélő A boldogság íze. A film nem siet, kifejezetten európai, azon belül is skandináv tempót diktál, ami jóleső tompa színeket hoz a szuperhősök és CGI uralta piacra. Nem egy cukormázas gasztromozi, hanem gyönyörűen fényképezett, sok ízléssel és valósággal ízesített konyhaközeli dráma, a Michelin-csillag fényével világítva. A cím fordítása kicsit most félrement, az eredeti dán cím, Az éhség íze sokkal kifejezőbb.

Kényes precizitás / Fotó: Vertigo Média - A boldogság íze

Sikerből sosem elég

A keretsztori szerint egy sikeres, jómódú és szenvedélyes házaspár közös koppenhágai fine dining éttermüket, a Malust vezeti. Míg Maggi az enteriőrrel, a show részével és a koncepcióval törődik, addig férje a konyhafőnöki szerepet tölti be. Karizmatikus vezető, maximalizmusa nem ismer határokat.

Mióta feleségével minden fontosabb tételt „kipipáltak” a szép, boldog, vágyott élet hozzávalóinak listájáról — házasság, stílusos lakás, saját vállalkozás, két tündéri gyerek — már csak egy tétel hiányzik: a Malus Michelin-csillaga.

Mindketten ugyanannyira szeretnék az elismerést, ám a gasztronómia skandináv fővárosában pláne nem adják könnyen azt. Folyamatosan készenlétben várják a francia kalauztól érkező inspektort.

Ilyen benézni egy étterem konyhájába

Az étterem megjelenítése remekül reagál a trendekre, ahogy érzékletesen mutatják be a konyhai hierarchiát is. Több közeli étel-snittet is elbírtunk volna, Manuel Alberto Claro fényképezése lehengerlő.

Feszült pillanatok / Fotó: Vertigo Média - A boldogság íze

A filmes egyébként olyan más munkákat jegyez, mint a Melankólia, a Nimfomániás I-II., A ház, amit Jack épített. Lars Von Tier állandó alkotótársa egy kicsit könnyedebb, de mégis fajsúlyos témában és világban is ugyanolyan kifejező, a szemnek kellemesen forgat az erdőben gombászásról, a signature fogás tálalásáról és a gyors fürdőszobai szexről is.

Külön vastaps a mozi stylistjainak, enteriőröseinek, mert a dán dizájn és a gyönyörködtető egyszerűség minden egyes konyharuhából visszaköszön.

Főzés, mindenek felett

Nem hagyományos, kronológiai sorrendben játszódik a történet, múltbéli epizódokat is kapunk a pár megismerkedéséről, közös szenvedélyük, az ízlelés és ízek előhívásának jeleneteiről, sikerekről és bukásokról is. Az utóbbi az erőteljesebb, de több karakter kibontásának is örültünk volna.

Családi játszmák / Vertigo Média - A boldogság íze

Néha kissé plasztikusan jelenik meg, ahogy a csillagok felé törő séf tényleg az élet minden területén a szakmáját helyezi előtérbe: kislánya hiába szól rá például szomorúan, hogy ne csak az étellel legyen elfoglalva, miközben szabadidejükben az erdőt járják. De arrogáns sznobériával veti oda a család elé a ‘szósz’ helyett a ‘vinaigrette’ szót is, mert irritálja, hogy leszószozzák a legújabb mesterművét. Amit a lánya véletlenül kiborít és ezért egy pillanatra el is önti a düh, az indulat.

Nem fenékig tejfel

A film remekül bemutatja azt a fajta nyomást és teljesítési kényszert, ami a topéttermekben tapasztalnak a séfek és a konyhai dolgozók, a fiatalok és a tapasztaltak egyaránt.

Megmutatja, hogy azzal, hogy a séf a tulajdonos is egyben, nemhogy könnyebb a dolga, de az egész életét erre teszi fel, pláne, ha ebben a top ligában versenyzik. Nem finomkodik és nem rocksztárosítja el a konyhafőnököt, inkább azt a fajta energiát és töltést tárja a néző elé, ami egyrészt inspirálóan elhivatott, másrészt rögeszmésen perfekcionista.

Inkább őszinte és új szemszögből láthatjuk azt a szemfényvesztést, amit például a gasztroműsorok, vetélkedők és influenszerek tévesen közvetítenek az átlag fogyasztónak. Aki ma csak azt látja, hogy az extrém komponenseket nyakló nélkül teszik a tányérra, pofátlanul kicsi adagokban, ismeretlen állagokban, drágán és sznob környezetben.

A boldogság íze a csillag hajkurászásáról is szól, de egy iparágon belüli szegmens valós problémáiról is mesél. Nemcsak a dolgozó, hanem a családja szempontjából is. Az pedig, hogy a film párosa nemcsak egy ágyban tér nyugovóra, de a hivatásuk és a munkahelyük, a vállalkozásuk is közös, még több nehézséget szül.

A lezárás lehetne kicsit részletesebb, de így sem távoztunk csalódottan. Érdemes témákat és szituációkat feszeget a film, sajátos stílusban, a fine dining fókusz ellenére meglepően sok hot doggal, de még több túlhajszolt vendéglátóval.

Címlapkép: Vertigo Média/A boldogság íze


Még több izgalmas és látványos film, amit csak ajánlani tudunk:

Címlapról ajánljuk