Az általános iskolások általában napi 8-9 órát az iskolában töltenek, de a nagyoknál, a középiskolásoknál sem ritka, hogy ugyanennyit. Miközben a kormányzat rendeleti úton azt akarta elérni az iskolai menza és a büfék kínálatának szabályozásával, hogy ez idő alatt a gyerekek egészségesen étkezzenek, a szülők szempontja ennél egyszerűbb:
szeretnék, ha a gyerek enne és inna ébren töltött ideje több mint felében.
Ez azonban nem mindig egyszerű. A nagy kormányzati felbuzdulás ehetetlen ételeket eredményezett, míg az otthonról hozott ételek kulturált elfogyasztásához a legtöbb iskolában nem nagyon van hely és mód. Az eredmény az, hogy hetven év munkája ment kárba. A szendvicseken, kakaós csigán és csokin kívül nap közben legfeljebb egy almát vagy banánt elfogyasztó gyereknek estére kell meleg ételt adni otthon, és ismét a vacsora válik a legnagyobb étkezéssé.
A sajtóban menzarendelet néven elhíresült jogszabály csak egy azok sorában, amelyben a dicsérendő szándék és a dilettantizmus kereszteződésében valami igazán rossz és gyerekellenes született.
A szándék valóban jó volt, a szabályozás célja, hogy olyan iskolai étkeztetést nyújtsanak, ami hozzájárulhat a népbetegségnek számító elhízás megelőzéséhez. Az eredmény azonban katasztrofális.
Egy nyugdíjhoz közeli tanár ismerősöm, aki egész életében elvből mindent megevett a menzán, hogy példát mutasson a diákoknak, azt mondta, ez már neki sem megy. A tanítók sót csempésznek az ebédlőkbe a zsebükben. Olyanok, akik ténylegesen éhező gyerekekkel dolgoznak, az első időszakban már jelezték, ezt az ételt még az igazán éhes gyerekek sem bírják megenni, marad az üres kenyér.
Ha még többet olvasnál a témában:
Olvasd el Salamon Eszter: Szülő-megőrző című kötetét, amely szerteágazóan mutatja be a gyereknevelés, -oktatás megválaszolandó kérdéseit, sőt még a jogi környezetre is kitekintést nyújt, pl.: Gyerekjogok gyereknyelven; ENSZ Gyermekjogi Egyezménye. Itt megveheted!
Ráadásul a kormány korlátozni akarja azt is, mit tarthatnak az iskolai büfék. A szándék itt is ugyanaz volt, az egészséges életmód segítése a cukros italok, chipsek és társaik kitiltásával. Az eredmény: az iskolák környéki kisboltok virágzása. Ám ennek oka egyedül az, hogy a szülők nem ismerik a jogaikat, az igazgatók pedig nem merik bevonni a szülőket, illetve nem akarják igazán megoldani a problémát. A jogszabály (a köznevelési törvény végrehajtási rendelete) ugyanis úgy rendelkezik, hogy a szülőknek és csak a szülőknek egyetértési joga van az árukínálat megválasztásában, olyan kínálatot is szabadon választhatnak, ami nem felel meg az egészséges étel előírásainak. Ezzel akár a menza alternatíváját is meg lehetne teremteni a gyerekek és szülők igényeinek megfelelően, abba sem a fenntartó, sem más hatóság nem szólhat bele. A szolgáltató nyitva tartását az iskolavezetőség csak a szülők, a diákok és a fenntartó egyetértésével határozhatja meg.
A kormányzat e rendelkezések bevezetésével két nagy hibát követett el:
1. A kisebbik, hogy nyilvánvalóan nem kérdeztek meg dietetikus szakembereket. Mert csak ők tudhatják pontosan, az adott nyersanyag-, illetve tápanyagnormákkal lehet-e a rendelkezésre álló anyagi keretek között ehető ételt előállítani magyar gyerekek számára. Mert vagy a normákon kellene változtatni, vagy az anyagi kereteket jelentősen megnövelni, hogy legyen pénz a drágább nyersanyagokra is.
2. Ennél viszont nagyságrenddel nagyobb hiba, hogy nem vonták bele a szülőket a tervekbe és a megvalósításba, amibe egyébként a híres Jamie Oliver egészséges menza kísérlete is belebukott.
Mivel nem vonták be a családokat, és a gyerekek az étkezések nagyobbik részét (reggelit, vacsorát, hétvégi és szünidei étkezéseket) továbbra is otthon, a megszokott keretek között fogyasztják el, ízlésük nem változott. Egyik oldalról tehát hiányzik a szülők együttműködése, otthon változatlanul a ’hazai ízek’ uralják a választékot, s ilyen alternatíva mellett a gyerekek bizony elutasították a reformkaját. Viszont remek képek készültek és jelentek meg a sajtóban a szülőkről, akik az ebédszünetben hozzák a gyerekeknek a hazait.
Jamie Oliver a kudarc nyomán észbe kapott, és azóta a szülőkre építi a programját, ami így sikeres is. Igaz, immár a szülőkkel közösen kell alakítania a menüt. Nálunk erről nincs szó, ám a szülőnek van mozgástere. Hogy mekkora, az leginkább a gyerekek életkorától és az iskola elhelyezkedésétől függ.
A legnehezebb helyzetben azok vannak, akiknek a gyereke olyan iskolába jár, ahol nincs közeli kifőzde vagy nincs étel-házhozszállítási lehetőség. Itt egyetlen megoldás marad, kiharcolni, hogy hű- tőt és mikrót kapjanak a gyerekek. Ez általában azt jelenti, hogy a szülőknek kell a zsebébe nyúlnia, de még így is felmerül a kérdés, az eszközöket hová telepítsék. A tapasztalatok szerint el lehet érni, hogy ezeket az ebédlőben helyezzék el, akkor a gyerekek rendesen, asztalnál ülve ehetnek, bár a konyha általában evőeszközt és szalvétát nem ad, arról is a szülőknek kell gondoskodniuk. Sajnos nem kevés helyen csak az osztályban elhelyezhető el a hűtő és mikró, így a gyerekek arra kényszerülnek, hogy a padban ülve ebédeljenek. Ez távol van a kívánatostól, de legalább esznek. Az áramfogyasztás miatt az iskola általában nem szokta ezt a megoldást akadályozni. Ugyanakkor kétségtelen, szűkös tantermekben ez egyáltalán nem megoldás.
Megoldást jelenthet az ételrendelés, de ezzel már több iskolában lehet gond. Ha nem ebédidőben érkezik, ugyanúgy gondoskodni kell a hűtésről és melegítésről, mint az otthonról hozott ételnél, ugyanúgy probléma az étel kulturált körülmények közötti elfogyasztása. Ráadásul szükség van hozzá az iskola együttműködésére is, ha például a futár tanóra közben érkezik. Van iskola, ahol a portán rendszeresítettek egy nagy hűtőt, és a portás veszi át az ételt, de ez ritkaság.
Megoldást jelenthet, ha a gyerekek ki tudnak menni egy közeli étkezdébe ebédelni. Ismerek olyan budapesti iskolát, ahol a szülők ezt megszervezték már az alsósoknak is, előre befizetve a gyerekeket. Ez a megoldás azonban inkább a nagyobbaknak, legalább harmadikos-negyedikeseknek jó, főleg akkor, ha a gyereknek pénzzel is kell bánnia. E változat fő akadálya, hogy a legtöbb iskolában az ebédszünet is legfeljebb 20 perc, így nincs idő elmenni és vissza is érni. Korlát az is, hogy nagyon sok iskolában – (ahogy írtam) teljesen törvényellenesen – a gyerekek a szünetben nem mehetnek ki az épületből. Ezen kellő szülői nyomásra – és ha szembesítjük a megfelelő jogi tudnivalókkal – az igazgató kénytelen változtatni. Ha pedig nem, lehet a fenntartóhoz fordulni, akinek a törvényesség őreként kötelessége a törvénysértő házirendi szabályok módosítása.
Ha valamiért egyik sem működik, marad az esti nagy evészet. Ennek előfeltétele azonban, főleg kisebb gyerekeknél, hogy nap közben is egyenek. Ugyanis azokban a nehéz években, amikor a gyerekek nagy része ’rossz evő’, ebéd hiányában gyakorlatilag annyira összeszűkül estére a gyomruk, hogy akkor sem fognak rendesen enni. Ezt néha még nagyétkű kamaszoknál is lehet tapasztalni. A legtöbb gyereknél a nulladik vagy első óra előtt a bőséges reggeli nem jöhet szóba, még egy bögre kakaót (később kávét) is sokszor nehéz beletölteni az alig éber gyerekbe. A táska nehéz, tele van fölösleges könyvekkel, füzetekkel, ügyesen kell kitalálni, mi férhet még bele.
Lehetőleg legyen a csomagban olyasmi, ami nagyobb időtávon is megfelelő üzemanyag. Tehát a hagyományos szendvics helyett vagy mellé érdemes adni gyümölcsöt (talán egyedül az alma nem nyomódik össze), müzliszeletet.
Nálunk a rostban gazdag, ún. reggeli keksz vált be. Arra kell számítani, hogy a gyerekek az iskolába vitt ételt kézmosás nélkül fogják megenni, a padban vagy a folyosón, ezért praktikus a kisadagos falatka (ún. finger food). És persze lehet vinni ebédet otthonról, ha megoldották a hűtést és melegítést. Mindehhez érdemes egyszer használatos eszközöket beszerezni, nálunk doboz soha nem tért haza.
Fontos az is, hogy a gyerek vigyen magával innivalót, teát, gyümölcsös vizet is. Még a nap közbeni étkezésnél is nagyobb gond, hogy sok gyerek nem iszik rendesen nap közben, bár ennek egy másik oka is van, ami szorosan összefügg a táplálkozással. Nevezetesen az iskolai mellékhelyiségek állapota. Egy nemrég megjelent kutatás szerint a gyerekek igen jelentős hányada még pisilni sem megy el az iskolában, ahhoz viszont, hogy 8-tól 4-ig kibírja, nem nagyon eszik, de főleg nem iszik. Ez ellen is lehet közösen tenni, bár elég nehéz.
A cikk „Salamon Eszter: Szülő-megőrző – Kalauz a nevelés, oktatás és gyerekjog világához szülőknek” könyvéből származik.A kötetet megtalálják könyvesboltokban és az internetes áruházakban pl. itt.
Ezeket olvastad már?
Több dolog miatt is macerás lehet megszervezni egy gyerek szülinapját
Egyre nehézkesebb manapság egy gyerek szülinapját megszervezni az iskolában, óvodában, de még otthon is. Több dologra is oda kell figyelni...
NosaltyMikor adjunk a gyerek kezébe telefont? - a pedagógiai szakértő...
Mikor legyen mobilja a gyereknek? Miért? Milyen? Ki fizesse? És hogy használja a közösségi odalakat? Az Európai Szülők Egyesületének elnöke válaszol.
Nosalty5 mondat, amit soha ne mondj a gyerekednek!
Próbálkoztál már valaha lekönyörögni a gyereknél „csak még egy falatot” az ebédből? Gyógyítottátok már a kisebb horzsolásokat fagyival? Nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás.
Abonyi Orsi dietetikusA 17 legtündéribb bújócskázó kisgyerek
Tuti bújócskáztatok kiskorotokban, sőt, talán néha még most is....nem is kell feltétlen kisgyerek hozzá. Na de amikor a picik bújnak, annál kevés aranyosabb van, valljuk be.
Brecz Judit