Ma reggel egymás után több kollégám is megrökönyödve toppant be a NoSalty irodájába: teljesen függetlenül egymástól mindannyian citromot szerettek volna venni, ám azzal szembesültek, hogy egy kilóért 1200-1300 forintot is ki kellett fizetniük. Arra lettünk hát kíváncsiak, hogy mi magyarázza ezt az alaptalannak tűnő magas árat.
Mivel hazánk nem kimondottan jelentős citromtermelő ország, egyértelműnek tűnt, hogy globális trendeknek kell utánajárnunk, főként mert a szomszédos országok is folyamatosan drágulásról, az árak megkétszereződéséről számolnak be.
A legkézenfekvőbb magyarázat persze az időjárás lehet, és valóban, az idén is rengeteg olyan hírt olvashattunk, amelyek a nagy citromtermelő vidéken tapasztalható rossz időjárásról tudósítottak. Az év elején például Mexikóból és az Egyesült Államokból hallottunk túlzott esőzésekről, ráadásul Mexikóban a drogkartellek és bűnszervezetek is jócskán rányomták bélyegüket az árak alakulására. Mivel az ország legnagyobb citromligeteinek helyet adó régióban az év eleje óta folyamatos harcok dúlnak a kartellek között, illetve a kartellek és a kormány erői között, nehezebbé vált a gyümölcs termesztése, begyűjtése és értékesítése is. Ennek következtében a citrom piaci ára 68%-kal növekedett a latin-amerikai országban.
De a korábbi években is mindig voltak olyan régiók, ahol az éghajlatváltozás okozta jelenségek ellehetetlenítették a hatékony termelést. Argentína, Chile, Spanyolország sorban küzdött meg a rossz terméssel. A buktató ebben csak az, hogy a rossz időjárás nem mindenhol csapott le egyszerre, szóval a globális termelés viszonylag konstans maradt, sosem alakult ki órási citromhiány, amely megmagyarázná az árak drasztikus emelkedését.
A dolog nyitja tehát nem is kizárólag itt rejlik, hanem a kereslet növekedésében is. Ahogy arról a gazdasági szaklap, a Forbes amerikai kiadása is beszámol, az Egyesült Államok citromtermelői 150%-os keresletnövekedést jelentettek csak az elmúlt évhez képest. A kereslet legnagyobb mértékben Dél-Kelet-Ázsia gyorsan fejlődő gazdaságaiban emelkedett - itt a vendéglátóipar és a polgárok életszínvonala valószínűleg most jutott el arra a szinte, amelyen a citrom tömeges felhasználása (vendéglőkben, szállodákban és magánkonyhákban egyaránt) már megjelenhetett.
Az éghajlatbeli problémák okozta enyhe kínálatcsökkenés, illetve a kereslet jelentős növekedése egyaránt a gyümölcs drágulását idézte elő. Ráadásul mivel a citrom nem olyan, mint például a krumpli, amelyből akár zsákszámra is vásárolunk, hanem épp ellenkezőleg csak egy-két darabot veszünk meg, így a kereskedők sokkal könnyeben ránk tudják erőltetni az olykor alaptalanul magas árakat is.
A szomorú ebben csak az, hogy így egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy megvásárolják az egyébként nagyon egészséges citromot, emiatt pedig a hazai eladók számára is rizikósabbá válik a termék beszerzése, középtávon tehát akár teljesen el is tűnhet a boltokból és piacokról.