Ahogy nézzük a McDonald's létrehozásáról készült Az alapító című filmet (angolul The Founder), az üzleti világ minden szépsége és árnyoldala lepereg filmkockák formájában a szemünk előtt. Ellenben, mivel történelmi fikcióról van szó, érdemes fenntartásokkal kezelni az olykor túldramatizált jeleneteket főleg, hogy egy amerikai alkotásról van szó.
FIGYELMEZTETÉS: aki inkább a filmből tudná meg a részleteket, az nézze meg inkább a cikk elolvasása előtt, mert lelövök pár poént az összefoglalóban.
A történet a filmvásznon és az életben is egy igazán amerikai történet. Két fivér, Richard (Dick) és Maurice (Mac) McDonald kezdetben egy gazdagabb menüsort kínáltak az akkor még autós büféjükben – amely a kor etalonja volt –, aztán rájöttek, hogy igazából a hamburgerek, a sült krumpli és az üdítők mennek igazán, szóval bezárták a boltot és átalakították az éttermet. Mivel az autós büfé műfaj is rengeteg költséggel járt – többek között a felszolgálók, az evőeszközök és a tányérok miatt–, ezért annak is búcsút mondtak, és így alakult ki a ma is ismert önkiszolgáló gyorséttermi felállás.
Mindezt megspékelték azzal, hogy a konyhai tér és munka újratervezésével radikálisan lecsökkentették az ételek elkészítési idejét, ezáltal a várakozási idő 30 percről 30 másodpercre csökkent. Az ezt bemutató/elmesélő jelenet szerintem egyébként a film egyik legérdekesebb része konyhatechnológiai szempontból (lásd a teniszpályás jelenet). A konyhai csapat szemet gyönyörködtető koreográfia, ráadásul bemutatják a különféle konyhai eszközöket, amit a testvérpár tervezett azért, hogy megkönnyítsék saját munkájukat.
S lám-lám, az ötletük bejött: a testvérpár a kaliforniai San Bernadinóban vitte sikerre ezt a felállást. A film is jól bemutatja, hogy Dick és Mac egyszerű amerikai üzletemberek voltak. Örültek, hogy megy a bolt, s volt bár ugyan pár franchise éttermük, de mivel nem tudtak ott lenni több helyen egyszerre, inkább beérték kevesebbel.
Aztán feltűnt a színen Ray Kroc, az akkoriban milkshake-keverőgépeket értekesítő kereskedő, és víziót látott a testvérek bizniszében. A filmben eléggé démonizálva van a karaktere, és ez valahol érthető is, mivel az üzleti ötletei és ügyködései révén így vagy úgy, de elhappolta a bizniszt a két testvértől, viszont tagadhatatlan, hogy jó üzletember volt, hisz globális sikerre vitte az üzletet.
A film a cég kezdeti időszakára koncentrál, ezért én sem fabulázok az azt követő évtizedekről, hisz arról érintőlegesen mindannyian tudunk valamennyit. Bár már a cikk elején is sugalltam, ismétlem magamat, hogy szerintem ezt a filmet nem a burgerekért kell megnézni, a világhírű gyorsétterem-lánc története és a színészi alakítások miatt azonban mindenképpen érdemes időt szánni a Michael Keaton és Laura Dern főszereplésével készült filmre.
A film streaming szolgáltatók közül jelenleg a Netflix kínálatában szerepel.
Ezek a mekis cikkek is érdekelhetnek: