10-ből 4 fiatal bevételei csökkentek a koronavírus-járvány tavalyi megjelenése óta, ők átlagosan 74 ezer forintról voltak kénytelenek lemondani. A 19-29 éves korosztály tagjainak 41 százaléka nem érzékelt változást, velük szemben a fiatalok majdnem hatoda a bevételek növekedéséről számolt be – derült ki a K&H ifjúsági indexéből.
Rendkívüli bizonytalanságot hozott a koronavírus-járvány, amikor 2020 márciusában megjelent Magyarországon. Az addigi otthoni, szabadidős és munkahelyi forgatókönyvek átalakultak. A pandémia negatív gazdasági hatásai pedig sokak pénztárcáját, bevételeit, így a fiatalokét is érintette - derül ki a K&H ifjúsági indexéhez az idei első negyedévben készült reprezentatív felmérésből, amely arra kereste a választ, hogy a pandémia hogyan befolyásolta a 19-29 évesek bevételeinek alakulását.
10-ből 4 fiatalnak csökkent a bevétele
A válaszok szerint felemásan érintette a fiatalok bevételeit a járvány magyarországi megjelenése. A kutatásból kiderül, hogy a megkérdezettek 43 százaléka – vagyis 10-ből 4 fiatal – alacsonyabb összegből gazdálkodik azóta. 15 százalék kisebb mértékű bevételcsökkenésről számolt be, 28 százalék viszont azt mondta, hogy jelentősen mérséklődtek a bevételei.
A bevételcsökkenésről beszámoló fiatalok havonta átlagosan 74 ezer forintról kényszerültek lemondani a járvány hatására. A keleti országrészben élő fiatalok átlagban havi 55 ezer forintos kiesést mondtak, az ország többi részében élőknél ugyanaz 83 ezer forint volt. A diákok átlagosan 48 ezres mínuszról, a dolgozó fiatalok viszont jóval nagyobb, 96 ezer forintos visszaesésről beszéltek.
A részletes eredményekből látszik az is, hogy inkább a nőket érintette kedvezőtlenül a járvány, 53 százalékuk bevétele mérséklődött, miközben a férfiaknál csak 34 százalékos volt az arányuk.
A másik két oldal
Tehát jelentős a bevételcsökkenést elkönyvelő fiatalok aránya, de hasonló méretű azoknak a tábora, akiknél nem változott a helyzet a koronavírus-járvány hatására. A válaszadók 41 százaléka ugyanis nem érzékelt semmilyen változást.
És voltak azok, akik több bevételre tettek szert, a válaszadók 4 százaléka komolyabb emelkedésről számolt be, 11 százalékuk pedig azt mondta, kis mértékben, de nőtt a bevételük.
Mi változott még?
A koronavírus-járvány hatására egyébként a mindennapi bankolás is megváltozott, nőtt a bankkártyás vásárlások száma és összege. A K&H-nál vezetett közel 47.000 ezer ifjúsági számlához köthető bankkártyákkal történő vásárlások összege tavaly 16,4 milliárd forintot tett ki, ami 10,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi adatot
tette hozzá Árva András, a K&H Bank lakossági marketing szegmens vezetője.