A Napi.hu érdekes jelenségre lett figyelmes a közelmúltban: kiderült ugyanis, hogy számos termék ára azért nem nőtt az elmúlt időszak során, mert a cégek kisebb mennyiséget adnak el ugyanazért az árért. Így a gyanútlan vásárló elsőre talán nem is érzékeli az infláció hatásait, ha viszont rájön a trükkre, könnyen átverve érezheti magát.
A zsugorinflációnak nevezett jelenség lényegében azt a látszatot kelti, hogy egy adott termék nem drágult, az ár megmaradásának hátterében viszont sokszor az áll, hogy a terméket előállító cég hasonló vagy ugyanabban a csomagolásban kevesebb mennyiséget kínál.
A Napi.hu egy egyszerű példán keresztül mutatta be, hogyan is néz ez ki a gyakorlatban:
Ha egy csokoládé egy kilogrammra vetített egységára 1000 forint, akkor a 100 grammos csokoládét 100 forintért lehet megvenni, a 80 grammos kiszerelést pedig 80 forintért. Amikor a csokoládé kilós ára 1200 forintra emelkedik, akkor egy 100 grammos darab már 120 forintba kerül. Itt jön a képbe a csomagolás: ha a terméket 80 grammonként kezdik árulni, akkor máris csak 96 forint az ár. A boltok ilyenkor a 4 forint különbözetet jellemzően haszonként tudják elkönyvelni, és inkább 100 forintra árazzák a kisebb csomagolást, miközben a rutinvásárló az áremelkedést akár észre sem veszi.
A gazdasági lap vizsgálatai szerint ezt a módszert az áruházak legtöbbször sajátmárkás termékeiken alkalmazzák, de sok más márka vagy termékcsoport is dolgozhat ilyen megoldással. A kutatások szerint az elmúlt másfél évben leginkább a pékáruk súlya illetve kiszerelése változott meg.
A zsugorinfláció kiemelten jól látható például a toastkenyerek esetében, melyet 2019-ben még 87,2 százalékában 500 grammos kiszerelésben árultak a boltok, mostanában azonban a legtöbb esetben 350 grammos kiszerelésben kaphatóak.
Hasonló igaz a helyben készült vagy pékségtől megvett kenyerekre is, a nagyobb üzletekben ugyanis a félkilós kenyerek helyett a kínálat 50 százalékát inkább a 350 grammos kenyerek teszik ki. Az is megfigyelhető, hogy kevesebb már a hagyományos fehér/félbarna/rozskenyér, elterjedtebbek lettek a különböző szezámmagos, de még a kenderes kenyerek is.
A Napi.hu megfigyelése szerint a feldolgozott tejtermékeknél a joghurtok és a tejfölök mentek össze a leginkább, de a korábbi, 150 milliliteres főzőtejszíneket is felváltották a kisebb szériák.
A lap külön kitért a felvágottakra, és azon belül is a téliszalámikra: ebben az esetben a 100 grammos kiszerelés az etalon, de a paprikás szalámiknál, vastagkolbászoknál és más, különlegesebb ízesítésű termékeknél már megjelentek a 80 grammos kiszerelések, sőt, a lap júliusban már talált 70 grammos terméket is.
Ezek a cikkek is érdekelhetnek: