Ha jártál már valamelyik ismert kávézóban vagy akár csak a McDonald's-ban, biztosan te is észrevetted, hogy a különböző, középső és nagy méretű italok és ételek ára között nincsen nagy különbség. Az ember ilyenkor automatikusan arra gondol, érdemes megvenni a nagyobb kiszerelést, hiszen így az olcsóbbnak tűnik.
A valóság azonban az, hogy az agyunkat alaposan félrevezetik ezek az ajánlatok - világít rá cikkében a Pénzcentrum.hu. A BBC egy hosszú elemzést szentelt a témának, mely szerint az agyunk egy bizonyos csalóeffektus áldozata lesz olyankor, amikor például közepes helyett nagy kávét vásárolunk. Ebben az esetben valójában többet költünk egy kávéra, mint amennyit valójában költenénk egy normális kávéra, csak mi fogjuk fel úgy, mintha ez egy spórolósabb ajánlat lenne.
,,Ha a megfelelő módon fogalmazza meg egy cég az opciókat, akkor könnyedén elcsábíthatja az embereket a magasabb árú termékek irányába" - mondta Linda Chang, a Harvard Egyetem pszichológusa. A csalóhatást eredetileg egy marketingstratégiaként vizsgálták, amely befolyásolhatja a fogyasztói döntéseket, de a legfrissebb kutatások szerint az effektusnak erős hatása lehet a toborzásban, az egészségügyben és persze a politikában is.
EZ IS ÉRDEKES:
via pénzcentrum, BBC