Így vernek át a boltok azért, hogy Te több pénzt költs náluk

Te is észrevetted már, hogy egy csomó helyen a közepes és a nagy méretű ételek között aligha van árkülönbség? A nagyot választod? Pedig a kisebbel jobban járnál. 

Ha jártál már valamelyik ismert kávézóban vagy akár csak a McDonald's-ban, biztosan te is észrevetted, hogy a különböző, középső és nagy méretű italok és ételek ára között nincsen nagy különbség. Az ember ilyenkor automatikusan arra gondol, érdemes megvenni a nagyobb kiszerelést, hiszen így az olcsóbbnak tűnik.

A valóság azonban az, hogy az agyunkat alaposan félrevezetik ezek az ajánlatok - világít rá cikkében a Pénzcentrum.hu. A BBC egy hosszú elemzést szentelt a témának, mely szerint az agyunk egy bizonyos csalóeffektus áldozata lesz olyankor, amikor például közepes helyett nagy kávét vásárolunk. Ebben az esetben valójában többet költünk egy kávéra, mint amennyit valójában költenénk egy normális kávéra, csak mi fogjuk fel úgy, mintha ez egy spórolósabb ajánlat lenne.

,,Ha a megfelelő módon fogalmazza meg egy cég az opciókat, akkor könnyedén elcsábíthatja az embereket a magasabb árú termékek irányába" - mondta Linda Chang, a Harvard Egyetem pszichológusa. A csalóhatást eredetileg egy marketingstratégiaként vizsgálták, amely befolyásolhatja a fogyasztói döntéseket, de a legfrissebb kutatások szerint az effektusnak erős hatása lehet a toborzásban, az egészségügyben és persze a politikában is.

A felmérések során kiderült, ítélőképességünket könnyen befolyásolják az olyan, csupán kiegészítő információk is, melyek nincsenek hatással az általános ítéletre. Tehát tulajdonképpen ezek az apró különbségek észrevétlenül befolyásolják a tudatalattinkat, ennek köszönhetően hisszük azt, hogy jobb üzletet csinálunk, ha a nagyobb, és csak kicsit drágább kiszerelést vesszük meg.
A "csalit" mindig úgy tervezik, hogy hasonló, de kevésbé vonzó ajánlat legyen, mint a másik lehetőség, vagyis a "célpont", az összehasonlítás során így a cél lesz a sokkal kívánatosabb, ezt vesszük meg végül mi, akiket a terméket áruló éppen csak kicsit, de igenis átvert. A termékek kiválasztását vizsgáló kísérletek nem mellesleg arra mutatnak rá, hogy akár döntéseink 40%-át is megváltoztatják a pozitív, vagyis a nagyobb kiszerelés irányába.

EZ IS ÉRDEKES:

via pénzcentrum, BBC

Hirdetés

Támogatott tartalom

Hirdetés

Receptverseny

MUM, de jó! Bosch Ünnepváró Receptverseny indul

Van egy ünnepi recepted, aminek az elkészítéséhez több konyhai eszközt is használsz? Minél izgalmasabb a folyamata, annál nagyobb az esélyed, hogy nyerj egy Bosch konyhai robotgépet a most induló receptversenyünkön, görgess, és nézd meg a részleteket!

Legújabb receptek

Dubaji csoki

A dubaji csoki most óriási őrület, úgyhogy muszáj volt kipróbálnunk, hogy valóban felér e a hírnevéhez.

Egyszerű francia hagymaleves

Csak a franciák olyan ügyesek és leleményesek, hogy az egyszerű vöröshagymából ízes, karakteres és komfortos levest tudjanak varázsolni. Szerencsére, az alábbi recept birtokában, ...

Céklaravioli

Hideg előétel céklából nagyszerű ricottás-parmezános-citromhéjas töltelékkel, pont olyan, mint a legjobb olasz ravioli, csak még színesebb, ízletesebb. Nagyszerű lisztmentes ünnepi ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...