Mikor és mennyire adakoznak a magyar emberek? Rendszeresen segítünk másokon, vagy inkább akkor, ha tényleg nagy a baj?
Rendszeres jótékonyság helyett inkább akkor adakozunk, amikor a helyzet megkívánja, és értesülünk a lehetőségről, túlnyomórészt pedig a rászoruló és a beteg embereknek segítünk tárgyi adományokkal – derült ki a Tesco jótékonykodási attitűdökről szóló felméréséből. Az áruházlánc koronavírus-járvány kapcsán készített kutatása szerint a válaszadók mintegy harmada támogatta a rászorulókat a járvány kezdetén. A felmérés rávilágított arra is, hogy az adományozók mintegy fele kételkedik abban, hogy támogatása valóban jó helyre kerül, ezért inkább megbízható szervezetek konkrét célra meghirdetett akcióihoz csatlakozik, ahol nyomon tudja követni adománya sorsát.
A Tesco júliusban végzett kérdőíves felmérése alapján a válaszadók 85 százaléka vesz részt jótékonysági programban valamilyen gyakorisággal. A rendszeres adományozással szemben viszont – anyagi okok miatt is – sokkal meghatározóbb az alkalmi segítségnyújtás. A koronavírus-járvány kezdetén például a válaszadók több mint egyharmada támogatta különféle módon a rászorulókat. Mintegy 40 százalékuk pénz- és élelmiszer-csomagokkal vagy maszkok eljuttatásával az idős embereknek, míg 10-20 százalékuk intézményeknek adományozott védőfelszerelést, illetve élelmiszert egészségügyi dolgozóknak. Általánosságban a támogatók többsége akkor cselekszik, ha szembejön vele a lehetőség, vagy felhívják rá a figyelmét, egyharmada pedig szükséghelyzetben, például árvíz vagy egyéb katasztrófa esetén, míg 20 százalék a karácsony előtti időszakban a legfogékonyabb erre. Az önkéntes munkában való részvétel idő hiányában nem jellemző, a kitöltők inkább a pénz- és tárgyadományokat kedvelik.
A válaszadók sokféle ügyet támogatnak, akár párhuzamosan többet is. Közülük legtöbben a rászoruló emberekét és beteg gyermekekét, amit sorrendben az állatvédelem, a környezet- és természetvédelem, valamint a kulturális értékek megőrzése követ. Azt, hogy milyen jótékonysági akcióhoz csatlakoznak, szinte egyenlő arányban a kezdeményező szervezettől, a támogatás céljától, a kedvezményezettek körétől, valamint az adományok sorsától teszik függővé.
A három leginkább támogatott szervezet
A nagyobb, ismertebb szervezetek közül a legtöbben a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, illetve a Máltai Szeretetszolgálat és a Magyar Vöröskereszt kezdeményezéseiben vettek részt, de a kitöltők több mint 20 százaléka támogatta a Magyar Ökumenikus Segélyszervezetet, illetve a Baptista Szeretetszolgálatot is valamilyen formában. Az adományozók közel fele ugyanakkor szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy felajánlása tényleg célba jut, továbbá fontos számára, hogy megbízható cégek, szervezetek álljanak a gyűjtés mögött, több mint egyharmaduknál pedig az is szerepet játszik a döntésben, hogy mennyire egyszerű az adományozási folyamat.
„Felmérésünk szerint a kitöltők több mint 95 százaléka fontosnak tartja, hogy ne csak a nonprofit szervezetek, hanem cégek is indítsanak jótékonysági eseményeket. Fontos nekik az is, hogy megbízható szervezetek álljanak az adománygyűjtések mögött. A Tescónál mindig konkrét célokért, megbízható, transzparens stratégiai partnerek bevonásával indítunk kampányt. Különösen büszke vagyok arra, hogy jelenleg két jótékonysági programunk is fut, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület javára egy rekord hosszúságú tartósélelmiszer-gyűjtő akció, az Ökumenikus Segélyszervezet bevonásával pedig egy iskolakezdési pénzadomány-gyűjtés, amelyekkel a járvány miatt nehéz helyzetbe jutott családoknak szeretnénk segíteni”
– mondta Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország kommunikációs vezetője.
Tartós élelmiszert gyűjt a Tesco augusztus 31-ig
A június 19-én indult tartósélelmiszer-gyűjtés keretében a vásárlók augusztus 31-ig adhatják le a rászorulóknak szánt tartós élelmiszereket mind a 201 hazai Tesco áruházban, amit a vállalat az Élelmiszerbankon keresztül juttat el azoknak, akiknek igazán szükségük van rá. Akik szeretnének részt venni a támogató akcióban, számos termék közül választhatnak – az adományozható élelmiszerek közé tartozik például a rizs, a tészta, a cukor, az olaj, a lekvár, különböző befőttek, konzervek, illetve a tea és a kávé is. Az adományozás folyamata egyszerű és teljesen biztonságos: csupán annyi a teendő, hogy a vásárlást követően az átadásra szánt élelmiszereket elhelyezik a kasszasoron kívül található, erre a célra kijelölt gyűjtőponton.
Az Ökumenikus Segélyszervezet Iskolakezdés együtt! adománygyűjtő kampányát pedig szeptember 6-áig támogathatják a vásárlók a kasszáknál kapható 250 forintos adománykuponok megvásárlásával. A teljes befolyt összeget az áruházlánc a Segélyszervezet számára ajánlja fel, akik az adományból hátrányos helyzetű gyermekeknek biztosítanak iskolaszereket.
Ha mindig is az amerikai filmekben és sorozatokban bemutatott éttermekbe vágytál, akkor készítsd el az alábbi gyorsételek egyikét: így repjegy nélkül a tengerentúlra utazhatsz.
Az elmúlt években sosem látott mértékben emelkedett a narancslé piaci ára. Ha ez így folytatódik, akkor lassan megfizethetlen lesz sokak kedvenc itala.
Az internetsztár dubaji csokit lassan senkinek sem kell bemutatnunk, hiszen ez az a közel-keleti édesség, ami nálunk is egyre keresettebb. A hazai cukrászdák is igyekeznek felvenni a versenyt az édességgyártókkal, sorra dobják piacra saját dubaji csokijukat. A Lindt is így tett, lássuk, mennyibe kerül a limitált kiadású csokoládé náluk!
Segítünk, mit főzz ma! Lesz itt egy kicsit sem menzás sárgaborsó-főzelék, melyhez nem hús, hanem tojásfasírt jár, az édesség pedig mákkal és meggyel csábít.
Mivel már hazánkban is dubajicsoki-lázban ég mindenki, így várható volt, hogy az új slágertermék a karácsonyi édessségek sorát is megostromolja. Nem kellett sokáig várni, hogy megjelenjen a dubaji csokis szaloncukor és bejgli. Utóbbi pedig még a hagyományos ízeket is letarolhatja.
Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...