Így készül a világ legnépszerűbb csiliszósza

Az ínyenc, csípős szószokat előállítók legnagyobbja, a Huy Fong Foods egy különleges gyárlátogatás keretében mutatja be az ázsiai boltok slágerének készítését és gyártását.

1990 óta az amerikai Underwood Ranches paprikaföldjein termesztik a Huy Fong Foods világhírű receptje alapján készült Sriracha szósz fő alapanyagát, a piros jalapeño chilipaprikát. A betakarítási szezon nagyjából minden évben augusztus végégig tart, amire a vietnámi bevándorló, David Tran alapította cég gyárlátogatásokkeretein belül hívja meg magához a Sriracha szerelmeseit.

A különleges túrán a felpaprikázott látogatók a teljes Sriracha termelést végigkövethetik (nagyjából 200 paprikarajongó társukkal együtt), hogy saját szemükkel láthassák a betakarítást, szállítást, a paprika finomra őrlésének és az ínyenc szósz előállításának teljes folyamatát. Sőt, akik a legjobban bírják a csípős paprika ízvilágát, azok nem kis mennyiségű ajándék szósszal tölthetik meg otthoni spájzukat.

A termelési folyamat azért is fantasztikus élmény, mivel hihetetlenül kevés időn belül, alig 4 óra alatt kerül az ültetvényről a műanyag flakonokba a Shrirachát tartalmazó paprika. A zöldséget szállító teherautóknak körülbelül egy órát vesz igénybe, míg az Underwood Ranchesről a Huy Fong irwindale-i létesítménybe szállítják a frissen szedett paprikákat, ahol közvetlenül a darálók szájába ömlesztik őket.

Ez a betakarítási időszakban naponta 40 teherfuvar megfordulását, 50 idénymunkás kétkezi munkáját és 16 héten át tartó folyamatos darálást jelent a szezonban, amikor a gyár három műszakban, a hét hat napján megállás nélkül dolgozik. A tavalyi termelési becslések szerint ez 58.000 tonna chilipaprika beszállítását jelentette.

Ez pedig azért igazán fontos és megnyugtató információ, mivel már többször kapott szárnyra az a hír, miszerint a dél-kaliforniai Irwindale-ben működő Sriracha-üzemet a bezárás fenyegeti. Akkor a város lakóinak panaszai miatt indítottak vizsgálatot a Kakasszósz gyára ellen, mivel a környék lakóiknak erősen csípte a szemét a gyárból kiáramló csípős gőz és a fűszeres szagok.

A pánikba esett fogyasztók persze azonnal megrohamozták a piros szószokat áruló üzleteket, a felvásárlási pánik lázát pedig később az fojtotta le, hogy a városi tanáccsal folytatott egyeztetések során sikerült megállapodni egy hatékony szagszűrő-rendszer beépítésében, és egy kedvezőbb texasi gyárhelyszínre való áttelepülésben. Az ajánlat szerint a gyár San Antonióba költözhetne, ahol a szükséges chilipaprikát is könnyedén megtermelhetik.

A Huy Fong most azonban még a régi gyártelepen indítja el következő csípős kirándulását, ahol két új, piros, 14 fős, stílusosan Hot 1 és Hot 2 névre keresztelt golfjárművel utaztatják végig turistacsoportjaikat Shriracha földjén. A végállomás pedig a csiliszósz híveinek legendás szentélye, a The Rooster Room (A Kakas Terem), ahol a címerükben szereplő, vietnámi zodiákus kakas ikonjával szinte bármilyen ajándéktárgy beszerezhető.

Ez is érdekelhet!

Miért csíp az erős paprika?

(via firstwefeast)

Legújabb receptek

Medvehagymás-túrós gnocchi

Az olasz malfatti névre hallgató házi gnocchi/gombóc ihlette az alábbi receptet. Ebbe, a kicsit magyarosabb verzióba azonban tavaszi medvehagyma és tehéntúró kerül, ettől frissebb, ...

Hozzászólások (0)

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Top Receptek

Tradicionális gulyásleves

Az igazi Hungarikum, amire igazán büszkék lehetünk. Vendéglátós lévén tapasztaltam, hogy a külföldi turisták, amikor betérnek az étterembe, az volt az első kérdésük, hogy "Gulász " ...

Hoppá!

Recept beküldéséhez be kell jelentkezned!