Így illatoztunk 40 éve: Bolgár rózsaolaj, Krasznaja Moszkva, Pitralon és Derby

Ha egyszer megszagoltad a szocialista illatszergyártás nagy klasszikusait, jó eséllyel egész életedben emlékezni fogsz a legendás illatokra.

Életünk történéseit, fontos és emlékezetes pillanatait nemcsak képek, hanem illatok formájában is őrizzük. Ha megérzünk egy számunkra kedves kölnit, vagy parfümöt, az illatok felidézik még a rég elfeledett emlékeket is.

Bolgár rózsaolaj

A Kádár-korszakban a legnépszerűbb nyaralóhely a Balaton parton kívül a bolgár tengerpart volt. Aki nem csak a magyar tengerben akart megmártózni, elutazhatott Bulgáriába, ahová az NDK-s autógyártás büszkeségeivel, Trabanttal és Wartburggal vándoroltak ki az egzotikumra vágyó magyarok. Természetesen az itthon maradtaknak ajándékot is illett hozni, és a legnépszerűbb vásárfia a bolgárok nemzeti büszkesége, a bolgár rózsaolaj volt. Így történt, hogy díszes kis fatartókban hoztunk magunkkal néhány csepp Bulgáriát, ami a '70-es években a legtöbb vitrinben ott díszelgett, és maradt is hosszú évtizedekig. A rózsaolaj annyira tartós volt, hogy aki az évek során nem vált meg az üres kis fiolától, az illatát még ma is érezheti.

Pitralon, a legenda

Aki a rendszerváltás előtt született, szinte biztos, hogy emlékszik a Pitralon mindent átható szagára. Nagyapáink, apáink és a fiatalság is ugyanazt az arcszeszt használta: a közértek, a lovi, a gyárak, de még a rockkoncertek is Pitralontól illatoztak. A drezdai arcszeszt az 1900-as évek elején alkotta meg Karl August Lingner, aki kámfort is álmodott a kozmetikumba. A Pitralon eredetileg olyan arctisztítószer volt, amit nőknek és férfiaknak is ajánlottak, de idővel és némi módosítással a ’70-es évek egyik legnépszerűbb férfi kozmetikumává vált. Az irgalmatlanul erős arcszeszt itthon, Csehszlovákiában és a németeknél is imádták, amit egy városi legenda szerint vízzel hígítva, alkoholos italként is fogyasztottak a katonaságnál.

„A ruhám bőr és nem ballon, az arcszeszem is csak Pitralon, de jegyezd meg jól, míg a föld kerek, mindig lesznek rockerek!”

A Pitralon még ma is kapható Szerbiában, Svájban, Németországban és itthon is:

Krasznaja Moszkva, az oroszok feledhetetlenül karakteres illata

Ami a férfiaknak a Pitralon, az a nőknek a Krasznaja Moszkva. A szovjet parfümgyártás ikonjából elég volt néhány csepp, és bódultan szédelgett mindenki, aki a közelben volt. A parfümöt nem egy orosz, hanem egy francia illatszerésznek, Henry Brocarnak köszönhetjük, aki az 1800-as évek alkotta meg az illatot. Alkotását a múzsájának, II. András feleségének ajánlotta, és eredetileg a Cárnő csokra fantázianevet viselte. A Krasznaja Moszkvához itthon is hozzájuthattunk, de az a hír járta, hogy hozzánk már csak a hígított változat ért el, aminek még így is pusztító ereje volt.

Derby, az ellenállhatatlan

Az erős és kíméletlen illatok gyártásába a magyar kozmetikai ipar is beszállt, igen szép eredménnyel. Természetesen a Pitralont semmi sem szárnyalhatta túl, de a Derby méltó riválisnak bizonyult. Gyakran landolt Derby dezodor és borotvahab a csábítani vágyó férfivásárlók kosarában, vagy a fiú unokáknak karácsonyi ajándékot kereső nagymamák cekkerében. A korabeli Derby reklámok szerint az a férfi, aki Derby dezodort használt, olyan vonzerőre tesz szert, hogy egyetlen kartársnő sem tudott neki ellenállni: az irodában, a metrón, de még a taxiban sem tudtak magukon uralkodni a nők.

’Végre egyszer a férfiak vezethetik a nőket az orruknál fogva!”

Alba Regia kölnivíz

Az Alba Regia az idősebb korosztály kedvelt kölnivize volt: az illat mindent és mindenkit elnyomott. 60 évvel ezelőtt Alba Regiát használt sok nyugdíjas, ami a Krasznaja Moszkvánál olcsóbb volt ugyan, de az illata nem volt sokkal szolidabb. Mint oly sok minden mást, a kölnit is a Caola gyártotta, és a korra jellemzően ezt az illatot sem a könnyed és üde jelzőkkel tudnánk leírni. Remek locsoló kölni válhatott belőle, ami után minimum kétszer kellett hajat mosni, hogy eltüntessük az illatot.

Ezeket olvastad már?

Címlapról ajánljuk

További cikkek