Hogyan tovább? –5.rész– Ezt gondolják az étteremtulajdonosok a pünkösdi újranyitásról

Villámgyorsasággal terjedt el január 19-én a hír, mely szerint pünkösdig nincs esély az éttermek és szállodák újranyitására. A Laurel, a Kiosk és a Khan éttermek tulajdonosait többek között arról kérdeztük, mennyire látják esélyesnek a tavaszi újraindulást.

A 24.hu hírportál kedden elsőként számolt be arról a levélről, melyet a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elnöke a hét elején fogalmazott meg a magyar szállodái és éttermi dolgozók számára. Flesch Tamás nyilatkozata szerint az éttermek és szállodák aligha számíthatnak nyitásra pünkösd előtt, a május előtti újraindulás pedig nemcsak hazai, de külföldi viszonylatban sem valószínű, hiszen az átoltottság és a járvánnyal kapcsolatos adatok azt mutatják, hogy még egy darabig fennmaradnak a korlátozások.

Bár a magyar kormány kedden este cáfolta a hírt, miszerint késő tavaszig még nem nyithatnak ki az éttermek és a szállodák, több vendéglátós szerint nem meglepőek a MSZÉSZ által megfogalmazott kilátások. A Nosalty három, a magyar vendéglátóiparban régóta sikerrel tevékenykedő étteremtulajdonost kérdezett meg arról, mit gondolnak a napokban felröppent hírekről.

Báthory Gergely, a Laurel étterem társtulajdonosa levélben nem, csupán az interneten olvasott először a MSZÉSZ leveléről valamint a kormány cáfolatáról, az ott leírtakat azonban Gergely egyáltalán nem találja meglepőnek, ők maguk a legjobb esetben is áprilist tippelték volna meg lehetséges nyitási hónapnak. Bár a Kandalló Pub a jelenlegi helyzetben nem tudja azokat a hamburger- és sörkülönlegességeket kínálni, mint „békeidőben”, a Laurel hamarosan új, áttörő lehetőségeket fog kínálni magyar vendégköre számára.

Laurel Budapest/ Facebook

,,Mi elkezdtünk azon dolgozni, amire nekünk van ráhatásunk. Készülünk az újranyitásra, mi is átalakítunk pár dolgot a szervizben és az étteremben. Nyilvánvalóan minél előbb ki lehet nyitni, és minél hamarabb jönnek a turisták, nekünk annál jobb, nem arról van szó, hogy örülünk neki, ha minél később lehet kinyitni, de mi már lélekben fel voltunk készülve erre a hírre, ezért sem lepett meg minket. Nem tudunk mást csinálni, várunk, és betartjuk a szabályokat, nem mi döntjük el, és nem is gondolom, hogy a mi kompetenciánk ezekben a kérdésekben dönteni.”

A Laurel társtulajdonosa elmondta, ők könnyebb helyzetben vannak abból a szempontból, hogy vannak tartalékaik, és mindkét étteremhelyiség saját tulajdonban van, sokan vannak azonban, akik ebből a szempontból nehezebb körülmények között kell, hogy túléljék a még előttük álló, ismeretlen kihívásokkal teli időszakot.

Hlatky-Schlichter Hubert, a Kiosk és a Babel éttermek tulajdonosa nem számított arra, hogy március előtt kinyitnak a vendéglátóhelyek, ráadásul szerinte is nagyon sok minden függ attól, mennyien lesznek beoltva a következő időszakban, és meglehet, hogy idén is inkább a teraszos, szabadtéri helyek tudnak majd érvényesülni. Az étteremtulajdonos szerint nagyon fontos lenne, az egyértelmű kommunikáció a tervezett scenariokról, nehogy egyik napról a másikra kerüljenek a helyek lépéskényszerbe, ennek hiányában ugyanis a vendéglátóhelyek vezetői és alkalmazottai sem tudnak biztonsággal előre tervezni.

,,A tiszta kommunikáció nagyon sokat segítene, mindenki tervezhetne, elsősorban a humánerőforrás-gazdálkodás területén, ellenkező esetben az a vendéglátóhelyek egyébként is megingott likviditása kerül még nagyobb veszélybe. Tiszteletre méltónak tartom Flesch Tamás egyenes véleménynyilvánítását és értékelem, ha valaki kimondja, mit gondol.”

Hlatky-Schlichter Hubert arról is beszélt, hogy a kormány által biztosított támogatások nem elegendőek egy olyan szektorban, ahol a pandémia miatt nincs, vagy csak minimális árbevétel van, a kiadások viszont szinte változatlanok. Mindent előre kell megfinanszírozni és nem tiszta, hogy pontosan mi és mikor érkezik vissza. Egyes vendéglátóhelyek azzal kénytelenek szembenézni, hogy míg a bérbeadóik a banki moratórium előnyeit élvezik, a bérlőiktől teljes bérleti díjat követelnek az étteremzár ideje alatt is. Ebben is fontos lenne állami védelmet, egységes iránymutatást adni.

,,Én reménykedem benne, hogy jönni fog a megfelelő támogatás, és jönnek olyan intézkedések, amelyek segítenek, amelyekkel ki tudjuk húzni az előttünk álló időszakot, bármely hatékony módon támogatva a vendéglátói, bérlői likviditást, ugyanis ha így marad a helyzet, mire talpra áll a nemzetünk ebből a csapásból, és végre leülhetnénk egy jót enni a kedvenc helyünkre, talán már nem lesz ott az hely, és a többi szeretett létesítmény… akkor egy szellemvárosban fognak élni a budapestiek, a külföldiek meg úgy fognak idejönni, hogy pontosan az vész el Budapestből, ami a legnagyobb vonzereje: az eklektikus, egyben hagyományos, professzionális magyar vendéglátás.”

Nguyen Thuy Phuong, a Khan, a Sáo és a Quí éttermek tulajdonosa próbál pozitívan tekinteni a jövőre, és bár a lehetséges pünkösdi nyitásról nem értesült, szerinte idén nyáron talán újra kinyithatnak az éttermek, már aki nem csődöl be. Addig minden nap küzdelem, hiszen mindenkinek el kell tartania a családot és a szeretteiket, reméli azonban, hogy a vendéglátás ki fogja tudni bírni a hátralévő időt, főleg ha érkezik állami segítség.

.,,Bízunk abban, hogy túléljük ezt az időszakot. Sok visszajelzést, üzenetet és támogatást kapunk a vendégkörtől. Most lett hat éves a Sáo, és most volt az első olyan vasárnap, hogy dolgozik a konyhánk, mert muszáj valahogy fenntartani a helyet és finanszírozni a költségeket, több oldalról kell a segítség, mert egyedül mi sem bírnánk. Szerencsére a törzsközönségünk is igényelte az egész hetes üzemet. Az állam által ígért segítség egyelőre nem érkezik, annak a fejenként pár ezer forintnak is örülnénk, mert minden pénz segítség, most minden forint nagyon számít. Jóváhagyott támogatásról határozatot kaptunk, ezért nem értjük miért nem kaptuk meg még a novemberre vonatkozó állami támogatást sem.”

Phuong szerint egy fél év még biztosan eltelik, mire visszarázódik a vendéglátás, de úgy gondolja, hogy aki ezt az időt kibírja, az talpra fog tudni állni a későbbiekben. Egyelőre semmit sem lehet tudni arról, mi lesz a jövőben (elegendő információt ugyanis ők sem kapnak a hivatalos szervektől), de a mostani helyzetre nemcsak kihívásként, fejlődési lehetőségként is egyaránt tekintenek.

,,Próbáljuk a jó oldalát is meglátni ennek a jelenlegi helyzetnek. Lehet, hogy ez a feladat kihoz belőlünk egy olyan oldalt, ami nem biztos, hogy hátrány, sőt, ez egy fejlődési folyamat, mert a jövőben még bármi ilyen vírushelyzet előfordulhat. Jöhet a jövőben más vírus is, akkor ugyanúgy küzdeni kell majd.”

Bár kevés információ áll a vendéglátósok rendelkezésére arról, hogyan tovább, a lehető legpozitívabb hozzáállást talán az tükrözi, hogy mindhárom megkérdezett hely a további fejlődés útján van. Míg az egyik hely új lehetőségekkel szeretne kedveskedni az otthon ragadt vendégeknek, máshol az éttermet vagy az étlapon található ételeket, valamint a házhoz szállításhoz szükséges csomagolásokat újítják meg. Mindez pedig afelé mutat, hogy bár legyen megannyi kétség, mindenki azon van, hogy az újranyitást követően a magyar vendéglátás még inkább kiemelkedő legyen.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!

A “Te is hős vagy!” kampány küldetése, hogy felhívjuk figyelmet, sokszor a nagyvilág számára láthatatlan emberekre, csoportokra, történetekre, akik kitartóan, az élet tiszteletével nap, mint nap küzdenek a válsághelyzet okozta kihívásokkal.


Ezeket olvastad már?

Legújabb receptek

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...