Kiderült, mennyire keresik a magyarok a hazai termékeket

Mennyire keresik a magyarok a hazai termékeket, és hajlandóak-e inkább az itthoni élelmiszereket választani a boltokban? Erre a kérdésre kereste a választ a METRO, az eredmény pedig túlnyomóan pozitív lett. Hogy pontosan milyen termékekből szeretjük jobban a magyart, a cikkből kiderül.

Szerencsére egyre többen keressük a boltokban és a piacon a hazai termékeket. Ennek legújabb bizonyítéka a METRO kutatása, ami annak ellenére, hogy nem lett reprezentatív, mégis pozitív képet tár elénk a magyar élelmiszerekről. A vásárlóknak a minőség és a fenntarthatóság is fontos szempont, és egyre többször hajlandóak ezért fizetni is. A magyar termékek népszerűsége biztatóan növekszik.

Szeretjük a magyar zöldséget, gyümölcsöt és húst: hírek a hazai termékek világából

A válaszadók 24%-a szerint nagyon fontos, további 58%-a szerint pedig fontos, hogy hazai termelők által előállított élelmiszert vásároljanak. Ebből a szempontból alig van különbség a nemek között. Leginkább a 30+-os korosztály figyel a termék származására. Végzettség tekintetében az érettségizettek és a diplomások érzékenyebbek erre.

E témában minden településtípusban és országrészben magas a pozitív válaszadók aránya. A válaszadók 14%-a szerint nem fontos, és csupán a megkérdezettek 4%-a vallja, hogy számára „egyáltalán nem fontos” ez a kérdés.

Zöldség, gyümölcs és hús az élen

A termékkategóriák közül kiemelkedően legnépszerűbbek a zöldségek, gyümölcsök. A válaszadók 76%-a előnyben részesíti a friss hazai árukat az importáltakkal szemben. Ezt 67%-al a húsok, 63%-al a tejtermékek követik a népszerűségi listán.

Magas a lekvár, méz (49%), és a felvágottak (33%) kedveltsége is. A származási ország a választható lista termékeiből legkevésbé a száraz tészta (24%) és az édesség, desszert (17%) esetén számít a hazai fogyasztóknál.

Az ár néha még fontosabb

Az elkötelezettség szintjében viszont még van tennivaló: a „Ha a magyar termék drágábban kapható, mint a külföldi, hajlandó magasabb árat fizetni érte?” kérdésre csupán a válaszadók 11%-a válaszolta, hogy mindenképpen a magyar terméket választaná.

Jó hír ugyanakkor, hogy a megkérdezettek több mint fele (54%-a) is a hazai mellett teszi le a voksát abban az esetben, ha nincs minőségbeli különbség a kétféle áru között.

Az ár 28%-uk esetében döntő tényező, ők azok, akik az olcsóbbat választják. Közülük a nők 13%-al „árérzékenyebbek” a férfiaknál. A legelkötelezettebbek e téren a 20-29 és 50-59-es korosztályba tartozók, a fővárosiak, a megyei jogú nagyvárosokban élők és a diplomások. Földrajzi megoszlás szerint a Közép- és Nyugat-magyarországi honfitársaink magasabb arányban hajlandók többet költeni a hazai árukra, mint a Kelet-magyarországi lakosok.

Mi alapján döntünk?

A fenti válaszokat némileg árnyalja, a „Milyen szempontok alapján döntenek a vásárláskor, ha egy termékből elérhető magyar és külföldi is? kérdésre adott válaszok. Itt több alternatívát is meg lehetett jelölni.

A döntő érv a minőség (78%), és az ár (72%) volt. 41%-ot kapott a választék, és csupán 25%-ot a származási ország. A márkával kapcsolatos előzetes tapasztalat 31%-ot, a márkaismertség viszont – meglepően keveset - 16%-ot kapott.

E téren is erősödik a hazai fogyasztókban a környezettudatosság, fenntarthatóság, ezt ugyanis 17%-uk jelölte meg fontos szempontnak.

Meglepő módon a származási ország a férfiaknak 10%-al fontosabb, mint a nőknek. A származást a 30+-os korosztály figyeli leginkább a vásárláskor, kiemelkedő arányban a diplomások és a nagyvárosban élők.  

Egyre többször keressük a hazait

A kistermelők helyzete

A kutatás rákérdezett a hazai termékválasztékon belül a kistermelői szegmensre is. 17%-uk szerint ez nagyon fontos, ők a kistermelői termékeket preferálják. A válaszadók 58%-a csak abban az esetben veszi le a polcról ezeket az árukat, ha az jobb minőséggel párosul. Egynegyedük egyáltalán nem figyel erre, számukra csupán a „hazai címke” a lényeges.

Magyar termékek a METRO kínálatában

A közvéleménykutatás eredményei megerősítették a METRO áruházak eddigi gyakorlatát, mely szerint a cég minden élelmiszerkategóriában figyel a magyar minőségi termékek kínálatára. A METRO áruházak polcain a hazai termékek részaránya közel 70%.[1] A társaság kiemelt területként kezeli a friss áru kategóriákat, ezen belül is a zöldség, tej és tejtermékek, hús- és húskészítmény valamint az alapvető élelmiszereket. Ezek azok, amelyekben a fenti kutatás eredményei szerint is a hazait preferálják a vásárlók.

A METRO a közelmúltban indított új Beszállítói programja keretében tovább bővíti a magyar termékek arányát, szinte az összes termékkategóriábanszívesen fogad új partnereket, akár csak regionálisan ismert termelőket. Ha a termelő kapacitásai megengedik, és a termékválasztéka megfelelő, bizonyos idő elteltével országos értékesítésbe is bevonható, termékei akár országosan mind a 13 METRO áruházban a polcokra kerülhetnek. Ebben a társaság a kezdeti lépésektől a kiszállításig segíti az új partnereket is.


[1] Magyar termékek aránya az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok kínálatában - 2020
Az adatok felvétele 2020. augusztus 11-től 2020. október 28-ig tartott
A kutatás eredményei itt érhetők el

Hirdetés

Támogatott tartalom

Sütés-főzés kockázatok nélkül – így lehet füstmentes az ünnep

Hoppá, ez odaégett! Ugye veled is előfordult már hasonló az ünnepi kapkodásban? Nem vagy egyedül – az ünnepek során a sietség ugyanúgy rossz tanácsadó lehet, mint a rutin. Mindegy, hogy a gyakorlatlanság, a túlzott magabiztosság vagy egy rosszul értelmezett régi recept miatt sütöd túl kissé az ételt, az eredmény ugyanaz: nem lesz olyan egészséges, mint amilyen lehetne. Állj meg egy pillanatra még az ünnepek előtt, és gondold végig, mit tehetsz, hogy ne csak ízletesek, de táplálóak is legyenek az ünnepi finomságok.

Hirdetés

Támogatott tartalom

Téli feltöltődés a büki termálvíz erejével

Képzeljük el a pillanatot, mikor a szobából vagy akár a medencéből szemléljük a szállingózó hópelyheket, és lelkünket a megnyugvás szelleme járja át. Az év legzordabb, mégis csodás időszakában megérdemlünk egy kis kényeztetést, finom falatokat, lágy illatokat és stresszoldó kezeléseket.

Legújabb receptek

3 napos mézeskalács-sajttorta

Egy igazi fűszeres karácsonyi finomság. A nevét azért kapta, mert a mézeskalácsok és a torta pihentetési ideje miatt 3 nap alatt készül el. Kóstoljátok meg! :)

Tejfölös-sajtos csirkecomb

A csirkecombot már előző este befűszerezhetjük, így az ízek jól átjárják a húst, másnap pedig csak a sütéssel kell majd foglalatoskodnunk. Én barna rizsből készült rizibizivel ...

Preckedli (diós linzer) cukorbetegeknek

Tálalás előtt szórjuk meg ízlés szerint poreritrittel, majd úgy kínáljuk. Száraz, hűvös helyen tárolva egy-két hétig is eláll, sőt minél tovább áll, annál finomabb, és omlósabb ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...