Szerencsére egyre többen keressük a boltokban és a piacon a hazai termékeket. Ennek legújabb bizonyítéka a METRO kutatása, ami annak ellenére, hogy nem lett reprezentatív, mégis pozitív képet tár elénk a magyar élelmiszerekről. A vásárlóknak a minőség és a fenntarthatóság is fontos szempont, és egyre többször hajlandóak ezért fizetni is. A magyar termékek népszerűsége biztatóan növekszik.
A válaszadók 24%-a szerint nagyon fontos, további 58%-a szerint pedig fontos, hogy hazai termelők által előállított élelmiszert vásároljanak. Ebből a szempontból alig van különbség a nemek között. Leginkább a 30+-os korosztály figyel a termék származására. Végzettség tekintetében az érettségizettek és a diplomások érzékenyebbek erre.
E témában minden településtípusban és országrészben magas a pozitív válaszadók aránya. A válaszadók 14%-a szerint nem fontos, és csupán a megkérdezettek 4%-a vallja, hogy számára „egyáltalán nem fontos” ez a kérdés.
Zöldség, gyümölcs és hús az élen
A termékkategóriák közül kiemelkedően legnépszerűbbek a zöldségek, gyümölcsök. A válaszadók 76%-a előnyben részesíti a friss hazai árukat az importáltakkal szemben. Ezt 67%-al a húsok, 63%-al a tejtermékek követik a népszerűségi listán.
Magas a lekvár, méz (49%), és a felvágottak (33%) kedveltsége is. A származási ország a választható lista termékeiből legkevésbé a száraz tészta (24%) és az édesség, desszert (17%) esetén számít a hazai fogyasztóknál.
Az ár néha még fontosabb
Az elkötelezettség szintjében viszont még van tennivaló: a „Ha a magyar termék drágábban kapható, mint a külföldi, hajlandó magasabb árat fizetni érte?” kérdésre csupán a válaszadók 11%-a válaszolta, hogy mindenképpen a magyar terméket választaná.
Jó hír ugyanakkor, hogy a megkérdezettek több mint fele (54%-a) is a hazai mellett teszi le a voksát abban az esetben, ha nincs minőségbeli különbség a kétféle áru között.
Az ár 28%-uk esetében döntő tényező, ők azok, akik az olcsóbbat választják. Közülük a nők 13%-al „árérzékenyebbek” a férfiaknál. A legelkötelezettebbek e téren a 20-29 és 50-59-es korosztályba tartozók, a fővárosiak, a megyei jogú nagyvárosokban élők és a diplomások. Földrajzi megoszlás szerint a Közép- és Nyugat-magyarországi honfitársaink magasabb arányban hajlandók többet költeni a hazai árukra, mint a Kelet-magyarországi lakosok.
Mi alapján döntünk?
A fenti válaszokat némileg árnyalja, a „Milyen szempontok alapján döntenek a vásárláskor, ha egy termékből elérhető magyar és külföldi is?” kérdésre adott válaszok. Itt több alternatívát is meg lehetett jelölni.
A döntő érv a minőség (78%), és az ár (72%) volt. 41%-ot kapott a választék, és csupán 25%-ot a származási ország. A márkával kapcsolatos előzetes tapasztalat 31%-ot, a márkaismertség viszont – meglepően keveset - 16%-ot kapott.
E téren is erősödik a hazai fogyasztókban a környezettudatosság, fenntarthatóság, ezt ugyanis 17%-uk jelölte meg fontos szempontnak.
Meglepő módon a származási ország a férfiaknak 10%-al fontosabb, mint a nőknek. A származást a 30+-os korosztály figyeli leginkább a vásárláskor, kiemelkedő arányban a diplomások és a nagyvárosban élők.
A kistermelők helyzete
A kutatás rákérdezett a hazai termékválasztékon belül a kistermelői szegmensre is. 17%-uk szerint ez nagyon fontos, ők a kistermelői termékeket preferálják. A válaszadók 58%-a csak abban az esetben veszi le a polcról ezeket az árukat, ha az jobb minőséggel párosul. Egynegyedük egyáltalán nem figyel erre, számukra csupán a „hazai címke” a lényeges.
Magyar termékek a METRO kínálatában
A közvéleménykutatás eredményei megerősítették a METRO áruházak eddigi gyakorlatát, mely szerint a cég minden élelmiszerkategóriában figyel a magyar minőségi termékek kínálatára. A METRO áruházak polcain a hazai termékek részaránya közel 70%.[1] A társaság kiemelt területként kezeli a friss áru kategóriákat, ezen belül is a zöldség, tej és tejtermékek, hús- és húskészítmény valamint az alapvető élelmiszereket. Ezek azok, amelyekben a fenti kutatás eredményei szerint is a hazait preferálják a vásárlók.
A METRO a közelmúltban indított új Beszállítói programja keretében tovább bővíti a magyar termékek arányát, szinte az összes termékkategóriábanszívesen fogad új partnereket, akár csak regionálisan ismert termelőket. Ha a termelő kapacitásai megengedik, és a termékválasztéka megfelelő, bizonyos idő elteltével országos értékesítésbe is bevonható, termékei akár országosan mind a 13 METRO áruházban a polcokra kerülhetnek. Ebben a társaság a kezdeti lépésektől a kiszállításig segíti az új partnereket is.
[1] Magyar termékek aránya az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok kínálatában - 2020
Az adatok felvétele 2020. augusztus 11-től 2020. október 28-ig tartott
A kutatás eredményei itt érhetők el