Ki gondolná, hogy ma már a gasztronómiai trendeket is a filmek, a zene és úgy önmagában a popkultúra határozza meg? Gondoljunk csak bele, hány fiatal rajongó várta, hogy Magyarországra is megérkezzen a dél-koreai fiúegyüttes, a BTS mekis menüje, és hányan kezdtek el otthon szódabikarbónás karamell-lapokba vájt mintákat tűvel körbevágni a Squid Game sorozatot látva? Bizony, ezek az apróságok mind hatással vannak a jövő gasztronómiai trendjeire.
Az étel nem játék... Vagy mégis?
A Squid Game című sorozatot látva mindenki tudni akarta, hogyan lehet hozzájutni a filmben szereplő dalgona cukorkához. A beavatatlanok számára: a dalgona a törökmézhez hasonló, cukorból és szódabikarbónából készült koreai édesség, amelybe egyszerű mintákat (csillag, esernyő, háromszög) nyomnak bel. Ha ki tudod faragni a formát a törékeny cukorból anélkül, hogy eltörnéd, nyertél.
A dalgona eladásai a népszerű Netflix-sorozat nyomán megugrottak, és joggal feltételezhető, hogy az iparág a jövőben megpróbálhatja "gamifikálni", játékká tenni a népszerű élelmiszereket, mégpedig úgy, hogy valamilyen feladatot, élményt tesz hozzá a fogyasztáshoz.
Az ételek terén nem új dolog a gamifikáció: az Amerikában jól ismert és itthon is egyre népszerűbb Jelly Belly cukorka lényege is az, hogy a fogyasztó kitalálja, milyen ízű édességet eszik:
ahogy a Harry Potterből ismert mindenízű drazsénak, a Jelly Belly-nek is vannak jóízű, gyümölcsös, vattacukros, rágógumis cukorkái, de találhatunk egy-egy csomagban romlott tej-, záptojás-, poloska-, büdös zokni- vagy éppen kutyakonzervízű "nyalánkságot" is. Olyan, mint az orosz rulett, ugye?
Ha pedig az evés is ilyenféle élményeket tud nyújtani, miért ne lehetne valamilyen játékot is párosítani hozzá?
Sztárok menüi a gyorséttermekben
Magyarországon idén a dél-koreai BTS együttes debütált saját McDonald's-os menüjével, más országokban azonban a rapper Travis Scott, a Budapesten hétvégén megtartott MTV EMA házigazdája, Saweetie és Meghan Thee Stallion is promotált már saját menüt a gyorséttermekben.
Érdekesség, hogy ezek a menük általában nem sokban, maximum egy-két ízben térnek el az eredeti ajánlatoktól, az emberekben viszont azt az érzést keltik, hogy, „ezek a sztárok is csak egyszerű emberek, hiszen ugyanúgy szeretik a hamburgerüket és a sült krumplijukat, mint bárki más". A Thetakeout cikke szerint ezek a sztármenük a jövőben még többször fognak megjelenni a gyorséttermek kínálatában.
Alkoholmentes koktélok
Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az alkoholmentes koktélok. Hogy mi lehet ennek az oka, arról csak kevesen tudnak pontos hírt adni, de könnyen köze lehet a világjárványhoz, hiszen több kutatás is megjelent arról, mekkorára nőtt világszinten az alkoholfogyasztás a lezárások alatt.
Egyre több alkoholmentes ital kerül a piacra, ezek pedig nemcsak gyümölcslevek vagy egyszerű üdítők, hanem komplex összetevőkből álló, bartenderek és mixológusok által létrehozott ízletes, különleges italok.
Fenntartható ételek, vegán műhúsok
Bár a húsmentes, borsóprotein felhasználásával készült hamburgerek már lassan három éve, hogy először megjelentek a világpiacon, a húsmentes termékek fejlesztése nem áll le: egyes amerikai éttermekben már tesztelték a vásárlókon a legújabb, húsmentes "csirkés" falatkákat, hamarosan pedig Magyarországon is bővülhet a gyorséttermek húsmentes kínálata.
A fenntartható táplálkozás azonban egyre inkább kezd túlmutatni a húson. Olyan, a környezetre súlyos hatást gyakorló növények felhasználása, mint a kávé és a csokoládé, szintén újragondolás tárgyát képezik.
A bab nélküli kávét már árulják, néhány éven belül pedig más, megújult élelmiszerek forgalmazása is utat törhet magának. Ezeknek az innovációknak az eredményeit már a következő évben, hatékonyságát azonban könnyen meglehet, hogy csak évtizedek múlva fogjuk megtapasztalni.
Termelői termékek
Bizony, a környezettudatosság és az egészséges életmód egyre fontosabb szerepet játszik minden ember életében, az pedig mindenki számára egyre fontosabb, hogy ne csak finomat, jót is együnk! Egyre nagyobb teret nyernek majd maguknak a házilag készített termelői termékek, legyen szó akár zöldségekről, gyümölcsökről, fermentált ételekről, lekvárokról, befőttekről vagy akár húsról és pékárukról is, a megbízható forrásból származó élelmiszerek vásárlása egyre fontosabb lesz.
Robotok a konyhán
2021 folyamán mind a munkaerőhiány, mind a személyes emberi kontaktus csökkentésében való érdekeltség miatt az élelmiszerboltok, az ételkiszállítási szolgáltatások és az éttermek világszerte a robotok felé fordultak. Van, ahol már a mesterséges intelligenciának köszönhetően készül a kávé vagy a tojásrántotta, egyes helyeken a felszolgálók hiányát is robotokkal oldották meg az éttermek vezetői. Úgy tűnik, ez a tendencia 2022-ben is folyatódik, főleg amiatt, hogy a technológia is egyre fejlettebbé válik, a munkaerőhiány is csak lassan akar csökkenni, ráadásul előreláthatóan a koronavírus sem tűnik el egyhamar.
Forrásunk volt; Címlap - Netflix
Ezek a cikkek is érdekelhetnek: