Megnéztük a Gucci-házat, és hiányoltuk a nagy olasz tésztázásokat

Megnéztük A Gucci-ház című Ridley Scott filmet, ami hiába játszódik többnyire a mesés Olaszországban, az asztalokra pasta helyett koktélok, hamutartók és kávéscsészék kerülnek.

Mit keres a Gucci család árulással átszőtt történetéről készült film a Nosalty-n? Nos, szeretünk a gasztronómiát érzékletesen bemutató könyvekről, mozikról írni, és nem tudunk szó nélkül elmenni a 158 perces A Gucci-ház mellett sem. Holott néhány halvány macaronon, egy szép carpaccio-n és sokszor emlegetett csokoládéfagylalton kívül eltörpül a lakomák jelentősége a nagyon olasz történetben. Egyszer-egyszer megjelenik a körülült, megterített asztal, de a reflektorfény a kávéra és a koktélokra összpontosul. Ez egy koffeinnel, vodkával, whiskyvel és cigarettafüsttel átitatott film.

Ennyi eszpresszót és koktélt is régen láttunk filmvásznon / Fotó: A Gucci-ház, MGM Studios

A „Gucci-játék"

Ugye emlékszünk még a „Dallas-játékra”? Amikor a baráti összejövetel ordas nagy ivászattá változik Jockey és Samantha Ewing jóvoltából. Az ivós sorozatnézés lényege, hogy minden alkalommal, amikor a körülbelül 40 perces részekben poharat emelnek a szájukhoz a szereplők, nekünk is ezt kell tennünk. Mivel a Southfork Ranch-en nem volt ritka, hogy ebéd mellé járt a dupla whiskey, ezért hamar kitágult pupillájú, vicsorgó Samanthává és baljós tekintetű Cliff Barnes-szá lehet változni akár 1-2 rész után.

Annyit mondhatunk, hogy a Lady Gaga és Adam Driver címszereplésével, valamint Al Pacino, Jared Leto, Jeremy Irons és Salma Hayek játékával megspékelt mozi hasonló szisztémával alkoholmérgezést okozna a játékos kedvű nézőknek. Számolni nem is mertük, de annak ellenére, hogy a Gucci család és a márka a történet origója, több koktélospohár és kávéscsésze tűnik fel a vásznon, mint cipő és táska.

Változó koktéldivat

A film három évtized (‘70-es évek, ‘80-as évek, ‘90-es évek eleje) divatelemeit, tárgyi kultúráját, művészetét is felvonultatja, szinte végig sikkes koktélokkal kísérve. Kecses Y-pohárban, kristály whiskys pohárban, cifra pezsgősflőtékben érkezik a negroni, a martini, a champagne, de többször látni Bloody Mary-ből kikandikáló dús zellerszárakat is.

Az olasz eszpresszó szintén rengetegszer szerepel a filmben, ami egy torontói kávézót meg is ihletett: a San Remo Bakery a Lady Gaga által megformált Patricia Reggiani-t varázsolta a tejhabokra a premier előtt.

Család ebédek helyett koktélok

A kapzsiságról, árulásról, hatalomvágyról mesélő, megtörtént események alapján készült film jócskán sarokba ülteti a pizzát, pastát, bisteccát. De alapvetően nem is az élet élvezetéről és a tipikus olasz családi összetartásról szól. Ehhez a sok ármányhoz és pénzéhséghez nem is passzolhatnak a nagy, közös lakmározások.

Az együtt étkezéshez szeretetre is szükség van, ebben a történetben viszont ebből nem kapunk túl sokat.

A nagyszerű színészi játékok, remek kosztümök és styling mellett az idegesen lehajtott feketék és koktélok érzékletesen szimbolizálják a nagyvilági életet, Patrizia Reggiani (Gucci) személyiségét. A pénztől megrészegült asszonyhoz ugyanis nem illene egyetlen krémes rizottó, vagy melengető osso buco. A kegyetlen, bosszúálló feleség lelke száraz, mint a vermut.

Tetszetős ez a szimbolika, a míves poharak, a korok italainak prezentálása, és hogy szeretet nélkül nem hangsúlyos az evés, de a gátlástalansághoz és kapzsisághoz illenek a szép és drága italok.

Címlapkép: A Gucci-ház, MGM Studios


Filmajánlók, amik meghozzák a kedvet a mozizáshoz:

Címlapról ajánljuk