Reggeli, ebéd utáni, beszélgetés melletti, kapszulás, instant, fekete, tejes, növényi tejes, számtalan helyzetben és formában fogyasztjuk a kávét. Az, ami régen különlegességnek, valóban folyékony aranynak számított, ma már mindenki számára elérhető lett. Ennek a mindennapi luxusnak azonban súlyos ára van környezeti és társadalmi szempontból is. A megnövekedett kereslet például újabb és újabb területek bevonását igénylik, ami az elmúlt 20 évben 2,5 Budapestnyi esőerdő elvesztéséhez vezetett. Emellett a kávénak igen magas a vízlábnyoma, és nemcsak a fogyasztás, a feldolgozás során is hulladékot termel: a fennmaradó melléktermék egy savas hatású pép, melyet gyakran a vizekbe dobnak, vagy ott hagyják a termőföldeken, ezzel károsítva a talajt, vizeket.
A kampánnyal nem az elrettentés a célunk, azonban nagyon fontosnak tartjuk, hogy megismertessük, milyen valós ára van a napi akár több csésze kávénknak. Szeretnénk, ha a kampány alatt megismert információk hatására egy kicsit tudatosabbá válna a kávéfogyasztás, természetesen ennek hogyanjáról is adunk majd tippeket, információkat a hónap során
- mondta el Kiss-Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetője.
A kampány során a Gasztrohősök online felületein találhatunk majd információkat arról, milyen hatása van a kávéfogyasztásunknak, hogyan tehetjük azt fenntarthatóbbá és méltányosabbá, mennyit számít, hogy milyen tejjel fogyasztjuk a kávénkat és arról is készülnek ötletekkel, mit csináljunk a megmaradt zaccal. A tudásanyag mellett nyereményjátékkal és élő Instagram-beszélgetésekkel is készülnek a minősített Fenntartható Kávézókkal. Ha pedig a következő kávézásunkat már most is szeretnénk fenntarthatóbbá tenni, ezeken a kampányban résztvevő, bio, fair-trade vagy direct trade kávét kínáló vendéglátóhelyeken megtehetjük: Almalomb, Csillaghegyi Megálló, Dynamobake, FourBites Catering, Herbar, KÖZÖS Catering, La Mimosa, La Téne, Leo Budapest, Libra deli, Lujza és Koriander, Nappali, The Planteen, Végállomás Bisztró.
A kampány szeptember 29-én indul, és egy hónapon keresztül tart a Felelős Gasztrohős Alapítvány Facebook-, Instagram- és Tiktok-oldalán.