A magyar kávéfogyasztók kétharmada biztosan kétségbe esne, ha a jövőben megszűnne a kávétermelés – derült ki a Nespresso friss, reprezentatív kutatásából. Pedig hosszú távon az éghajlatváltozás és a fenntartható gazdálkodás hiánya a kávétermő területek drasztikus hanyatlását eredményezheti. A fogyasztók több mint fele úgy gondolja, hogy a klímaváltozás veszélyezteti a kávétermesztést, és elsősorban a kávévállalatoktól várja a megoldást. A Nespresso Reviving Origins program azért jött létre, hogy újjáélessze a kávégazdálkodást azokon a területeken, ahol a polgárháborúk, gazdasági problémák vagy környezeti katasztrófák ellehetetlenítették a termelést. Ennek részeként a Nespresso idén három ritka és különleges kávét mutat be Kelet-Zimbabwéból, Ugandából és a kolumbiai Caquetából.
Tízből hat ember nem tudja elképzelni, hogy mindennapi kávéja nélkül éljen: 44 százalékuk nagyon hiányolná, 20 százalékuk pedig egyenesen elképzelhetetlennek tartaná az életét nélküle. Márpedig a szakértők arra figyelmeztetnek , hogy az éghajlatváltozás és a nem fenntartható gazdálkodás a termőterületek további drámai csökkenéséhez vezethet, ami hosszú távon a kávétermesztés végét jelentheti.
A kutatásban részt vevők közel kétharmada (64 %) úgy gondolja, hogy a kávétermesztés fenntarthatóságának elősegítése elsősorban az ezzel foglalkozó vállalatok feladata, 59 százalékuk szerint ez a feladat a termelőké is. A többség tehát fontosnak tartja a kávéipar fenntartható működését, de ennek ellenére nagyon kevesen tartják szem előtt, hogy az általuk megvásárolt kávé milyen forrásból származik. A megkérdezettek mindössze 10-12 százaléka ügyel arra, hogy organikus, Fairtrade vagy az Esőerdő Szövetség által minősített kávét vegyen. Pedig az ilyen termékek vásárlásával a fogyasztók is sokat tehetnek a kávéterületek megőrzéséért.
Vezető kávéipari vállalatként a Nespresso fontosnak tartja ezt a fajta felelősségvállalást, ezért 2003 óta működteti a farmerekkel való szoros együttműködésen alapuló, fenntartható kávébeszerzési modelljét, az AAA Sustainable Quality Programot, amelyet az Esőerdő Szövetséggel közösen hoztak létre. 2017-ben pedig elkezdte megalapozni Reviving Origins programját, melynek célja, hogy újjáélessze a helyi kávégazdaságokat azokon a helyeken, ahol a polgárháborúk, gazdasági problémák vagy környezeti katasztrófák ellehetetlenítették a termelést. A program segít, hogy a termelők magas szintű szakmai támogatást kapjanak, fenntartható módszereket alkalmazzanak, növeljék a termelékenységet és a kávéminőséget, és ezzel biztosítsák a világ néhány legritkább, legkülönlegesebb kávéfajtájának jövőjét. A program segítségével például kávéfeldolgozó üzemeket építenek, termelői szövetkezeteket alapítanak, vagy faiskolát hoznak létre, hogy a farmerek az innen kikerült kávécserjékkel és őshonos fafajtákkal népesíthessék be ültetvényeiket, és így fokozzák a biodiverzitást és csökkentsék a talaj erózióját.
A program segít, hogy a farmerek és közösségeik újra kiszámítható életet élhessenek, fenntartható módszereket alkalmazzanak, és biztosítja a világ néhány legritkább, legkülönlegesebb kávéfajtájának jövőjét. 2019 és 2023 között, vagyis öt év alatt a Nespresso összesen 10 millió svájci frankot fektet a programba.
A Nespresso nemrég három Reviving Origins kávét mutatott be Kelet-Zimbabwéból, Ugandából és a kolumbiai Caquetából, amelyek egyelőre szezonálisan lesznek kaphatók. Ezek a ritka és különleges kávék gyakorlatilag ismeretlenek, és az elmúlt évtizedek alatt fokozatosan eltűntek. A Nespresso beruházásának és a partnerek elkötelezettségének eredményeként a három régió kávétermelői elkezdték újjáépíteni a fenntartható megélhetésüket, helyreállítani a gazdaságukat és meglépni a szükséges fejlesztéseket a helyi közösségek fejlődése érdekében.
AZ AMAHA awe UGANDA KÁVÉ: „Uganda újjászületése”
Az Amaha awe Uganda kávé egy elegáns espresso, amelynek virágos ízjegyeit ritka szantálfás aroma egészíti ki. A közepesen testes, 8-as intenzitású AMAHA awe UGANDA kávé olyan ültetvényeken terem, ahol banáncserjék árnyékolják a kávét és táplálják a talajt – vagyis a terület igazi Arabica-mennyország. Az őrleményből kiegyensúlyozott és kényeztetően édeskés latte macchiato készíthető, amiben a tej kekszes és visszafogott gyümölcsös ízeket kelt életre.
TAMUKA mu ZIMBABWE KÁVÉ: „Zimbabwe ébredése”
A TAMUKA mu ZIMBABWE egy komplex, gyümölcsös ízvilágú kávé, amelyben az áfonyától a piros bogyós gyümölcsökig, a ribizlitől a szőlőig rengeteg aromát fedezhetünk fel. Tej hozzáadásával krémes, selymes latte macchiatot készíthetünk belőle, amelyben a karamell édessége is megjelenik.
ESPERANZA de COLOMBIA KÁVÉ: „Kolumbia reménye”
A Caquetá régióban termelt ESPERANZA de COLOMBIA egy lágyabb ízvilágú kávé, nagyon könnyed, kiegyensúlyozott és kerek karakterrel, sárga gyümölcsökre emlékeztető aromákkal és egy csipetnyi gabonás ízvilággal.
A Reviving Origins program
A Nespresso akkor fedezte fel, milyen lehetőségeket rejthet egy elfeledett kávé újjáélesztése, amikor 2011-ben belevágott egy projektbe Dél-Szudánban. Ebből született a limitált kiadású SULUJA ti SOUTH SUDAN keverék, ami 2015-ben és 2016-ban az ország második legsikeresebb exportcikkévé vált az olaj után, változatosabbá téve a világ legfiatalabb nemzetének gazdaságát (csak néhány országban volt kapható). 2016-ban a Nespresso bemutatta a limitált kiadású AURORA de la PAZ őrleményt (szintén csak néhány országban volt kapható), a kolumbiai polgárháború sújtotta Caquetá régió első kávéját, illetve a CAFECITO de CUBA őrleményt, az első kubai kávét, ami több mint ötven évnyi embargó után jelenhetett meg az amerikai piacon (ezt kizárólag az USA-ban forgalmazták). A Reviving Origins program három új single origin kávé megjelenését eredményezte: az egyik a kelet-zimbabwei TAMUKA mu ZIMBABWE, a másik a kolumbiai Caquetából származó ESPERANZA de COLOMBIA, és a harmadik az AMAHA awe UGANDA kávé. A program azóta egy újabb országra, Puerto Ricóra is kiterjedt, segítséget nyújtva a helyi termelőknek, hogy az Irma és Marina hurrikánok 2017-es pusztítása után újjáélesszék a kávétermesztést. A program további részletei a háttéranyagban olvashatóak.
Ezeket olvastad már?
Címlapkép: Getty Images