Alig néhány évvel ezelőtt a húsmentesen étkezőkre még nehéz idők jártak: az éttermek és a szupermarketek is híján voltak a vegetáriánus opcióknak, sok helyen az egyedüli lehetőség a rántott sajt rendelése volt. A növényi alapú burgerek szinte nem is léteztek. Mostanra viszont a környezetre rendkívüli terheket róvó húspogácsás hamburgerekre valódi alternatívák sorakoztak fel, és ezt szerencsére a nagy gyorsétteremláncok is észrevették.
A Burger King vegaburgerei már Magyarországon is kaphatóak, eredetileg az Impossible Whopper nevet kapták, és mi is kipróbáltuk, a KFC halloumisajtos vega burgerével együtt. A McDonald’s pedig egyik legnagyobb nemzetközi piacán, Németországban indította el a Big Vegan szendvicsek tesztelését.
Sokak számára szinte megkülönböztethetetlen a húsmentes és a húsos szendvics, a növényi étkezés feltörekvő iparága pedig egyre nagyobb részesedést vív ki magának az olcsó hússal szemben, ezzel új hullámot indítva a klímaváltozás elleni küzdelemben: nemcsak a vegák, hanem a húsevők élénk közreműködésével.
Az ételtechnológiákkal kapcsolatos fokozott érdeklődés nagyjából öt évvel ezelőtt indult a Szilikon-völgyből. Óriási befektetések, kidolgozott marketingstratégia és kedvező jogi környezet segítették, hogy az amerikai cégek a vegán húsforradalom élére állhassanak. A Beyond Burgerben például 22 összetevős "műhús" található, mi is teszteltük, és óriási siker világszerte - egyébként ezután vette fel az étlapra a Burger King a saját vegetáriánus hamburgerét is.
Ezt olvastad már?
Ez a két kedvenc ételed rombolja leginkább a Földet
Európában ennél nehezebb a helyzet a sokkal szigorúbb EU-s szabályozás miatt, ezeknél rengeteg feltételnek kell megfelelni új technológiák vagy alapanyagok alkalmazásakor. A Quorn alapvetően egy növényi fehérjét tartalmazó húshelyettesítő termék, amit az Egyesült Királyságban gyártanak, de Európa-szerte forgalmaznak. Az engedélyezésre viszont mintegy tíz évet kellett várni, mert az előállításához használt gombák alkalmazásra az élelmiszeriparban ilyen módon még nem volt példa.
Mivel az új összetevők sok esetben génmódosított alapanyagok, ezért hosszú engedélyezési folyamat előzi meg az elfogadásukat, génmódosított élelmiszerek Magyarországon nem is forgalmazhatóak. Ez, az eltérő klíma, a nyelvi különbségek és az étkezésben mutatkozó kulturális különbségek mind lassítják a folyamatot, hogy az amerikai startupok az európai piacokra is betörjenek a húsmentes opciókkal.
Meglepő lehet, hogy mindezek ellenére az európaiaknál egyre népszerűbb a húsmentes étkezés, sőt, néhány helyen túlszárnyalja az amerikai fogyasztást, a svédeknél például kétszeresen is. Így persze csak idő kérdése volt, mikor kezdenek el az európai cégek építeni a “vegetáriánus húsevőkre” jó minőségű húspótlókkal. 2017-ben a McDonald’s már piacra dobott Finn- és Svédországban egy vegaburgert, ami nagyon hasonlított a húsos verzióhoz, és elsősorban vegánoknak célozták. A briteknél is biztató a helyzet, az emberek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy csökkentette vagy csökkentené húsfogyasztását.
A Greggs egy népszerű pékséghálózata briteknél, ahol ügyesen meglovagolták az emberek újkeletű tudatosságát: vegán kolbászos termékeiket pillanatok alatt elkapkodták, olyannyira, hogy a cégnek gondot okozott lépést tartani a hirtelen jött óriási kereslettel. A tradicionálisan húsevő németeknél sem léteztek vegetáriánus opciók tíz évvel ezelőtt, azóta viszont az egy főre jutó műhúsfogyasztás megközelíti az amerikaiakét, ezért a McDonald’s a Nestlével fogott össze, hogy vegán burgert fejlesszenek ki, aminek forgalmazási kiterjesztéséről már zajlanak az egyeztetések.
A sok-sok húsmentes opció minden országba különböző időpontokban jut el, de annyi biztosan elmondható, hogy szinte mindenhol változás van, és előbb-utóbb a nagyobb éttermek kínálatában meg fog jelenni a húsmentes menü.
Ezt olvastad már?
Nem garantáljuk, de így talán még a gyerekeid is életben maradhatnak a Földön
Azért különösen izgalmas ez, mert a gyorséttermek nem csak vegákra célozzák a húsmentes szendvicseket, hanem húsevőkre is, kifejezetten egészségesebb alternatívát kínálva a hamburgerevésre. Ezekkel a szendvicsekkel a húsízű hamburgerek előállítására törekszenek, de valójában, ha a nagyobb képet nézzük, ezek az ételek segíthetnek elérni, hogy 2040-ig az ételek túlnyomó többsége ne állatok húsából készüljön. Persze a kétségek jogosak, kérdés, hogy a környezettel és az állatok szenvedésével járó érvek mennyire képesek befolyásolni az emberek hús iránti rajongását. Reméljük, minél inkább.
Ezeket olvastad már?
Kiderült, veszélyes-e a vízben található mikroműanyag
Új jelentést adott ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az ivóvizekben előforduló mikroműanyag-szennyezettségével kapcsolatban. A szervezet szerint még nincs mitől félni.
Nosalty"Nem hiszek a lebomló műanyagokban"– A Zero Hero webshop alapítójával,...
A Zero Hero webshop egy fiatal anyuka, Gyarmati Detti „második gyermeke”, akinek már kiskora óta szívügye a környezetvédelem. Vele beszélgettünk.
Hajdú_AnnaElképesztő hatással lehet az életedre a szeptemberi Marie Claire magazin
Magazinjában és a Facebookon is elindult a Marie Clare magazin GoGreen! nevű kihívása, mely egész szeptemberben arra tanít, hogyan legyünk tudatosak életünk minden területén.
NosaltyEnnyire van felkészülve Magyarország a klímaváltozásra
A legfrissebb adatok szerint Svájc az első, de hazánk is a vizsgált országok első harmadában szerepel azok között, akik felismerték bolygónk egyik legnagyobb veszélyét.
Nosalty