Az olaszországi Leccében található Michelin-csillagos BROS' az utóbbi egy hónapban igencsak nagy port kavart a gasztronómia világában. December elején egy népszerű blogger próbálta ki az éttermet, kritikájában pedig az egyik legrosszabb vendéglátóhelynek titulálta a BROS'-t annak furcsa ételei és még furcsább tálalási szokásai miatt. A blogger az egyik desszertet egészen egyszerűen kelet-európai horrorfilmnek nevezte, nevezetesen azt a fogást, melyet az étterem séfjének szájában – vagyis egy arról mintázott, gipszből kiöntött tányérban – szolgáltak fel.
A BROS' főszakácsa, Floriano Pellegrino a fogással azt az üzenetet szeretné közvetíteni vendégeinek, hogy ne első látásra, hanem első kóstolásra ítéljenek. Slussz poén, hogy a habot nem lehet kikanalazni a szájból, hanem ki kell onnan inni...
"Another course — a citrus foam — was served in a plaster cast of the chef's mouth. Absent utensils, we were told to lick it out of the chef's mouth."
— Helen Rosner (@hels) December 8, 2021
jesus christ @everywhereist this is so upsetting https://t.co/6kuVLSE22B pic.twitter.com/3F46jS0uIo
A szóban forgó citrushabos kehely valóban nem mindennapi látványt nyújthat, és könnyen meglehet, hogy nem mindenkinek jön meg az étvágya a tálalástól, az étterem Michelin-csillagos séfje azonban nem vette magára a kritikát, sőt: úgy döntött, a desszertet NFT-vé alakítja át, és a virtuális világban kezdi értékesíteni.
De mi is az az NFT?
Az NFT a Non-fungible Token rövidítése, magyarul nem helyettesíthető zsetonnak lehetne lefordítani, és nagyon egyszerűen definiálva egy olyan kódsor, amely egy kép, egy animáció vagy például egy hangfájl eredetiségének igazolására szolgál.
Ahogy az IN.hu nevű portál írja, hogy eladóként sorszámmal láthatjuk el az NFT-t, és korlátozhatjuk azt is, mennyi készül belőle, a vásárló pedig az Ethereum nevű kriptovalutával licitálhat a tartalomra. Ezzel a technológiával megoldható lett, hogy valami – adott esetben egy művészeti alkotás, amely fizikai valójában nem létezik, nem fogható meg – egyedi és megismételhetetlen legyen, mert digitális egységek rögzítik a lenyomatot, a tranzakció idejét, a tulajdonost, a szerződést, s mindez nyilvános és visszakövethető.
Visszatérve az olasz étteremhez: A Bros' csapata 58,00 euróért, azaz körülbelül 21 ezer forintért kezdte el árulni a kiöntött gipszformát a weboldalán, a termékre pedig sokkal nagyobb volt a kereslet, mint azt bárki is gondolta volna. Pellegrino és barátnője, a főszakács Isabella Potì "Let's Make Out" (vagyis „Smároljunk!") néven pedig most NFT-t csinálnak a tálból, melynek ötlete az étterem két amerikai gyakornokától származik.
Pellegrino a Times-nak azt mondta, hogy ez „egy nagy lehetőség", és hogy a blogger, Geraldine DeRuiter kritikája „csak reklámot hozott nekünk". Geraldine DeRuiter azt nyilatkozta, reméli, hogy az étterem séfje az NFT-eladásokból származó bevételt jótékony célokra ajánlja fel. A BROS' séfje korábban egy három oldalas nyilatkozatot tett közzé egyfajta válaszul DeRuiter kritikájára, melyben azt írta, az ételkészítés művészet, és mindenki máshogy értelmezi még az olyan egyszerű képeket is, mint például hogy hogyan ül az ember a lovon.
Ezeket is olvasd el: