Kétségtelen: a zsúfolt folyosók, a hosszú sorok és a végeláthatatlan döntések még a legnyugodtabb vásárlók türelmét is próbára tehetik. De amíg mi átélünk néhány stresszes percet a boltokban, addig az alkalmazottak azok, akik a leginkább érzik a nyomást magukon, hiszen ők hosszú órákon át mozgatják az árukészletet, kezelik a vásárlók panaszait, és így tovább.
Sajnos ők – és más vevők – is gyakran szembesülhetnek figyelmetlen, sőt egyes esetekben akár goromba vásárlókkal. A rossz hír pedig az, hogy talán mi is közéjük tartozunk, hiszen még a legkisebb, akár ártalmatlannak tűnő gesztusok is sok felesleges kellemetlenséget vagy gondot okozhatnak másoknak. Lássuk, pontosan mire érdemes egy kicsit jobban odafigyelnünk.
Romlandó áruk itt-ott hagyása
Egy csomag csirkehúst otthagyni a gabonapelyhek között talán nem tűnik nagy ügynek, de a bolt dolgozóinak ez hatalmas fejfájást okoz. A hűtőpultból kivett ételek gyorsan megromlanak, ami élelmiszerpazarláshoz vezet, de a bolt költségein is negatív módon mutatkozik meg.
Még rosszabb eset, ha egy gyanútlan vásárló megveszi az általunk kint hagyott, potenciálisan veszélyes élelmiszert. Ha úgy döntünk, hogy valamit mégsem vásárolunk meg, tegyük vissza a helyére, vagy adjuk oda egy alkalmazottnak!
A sorok kisajátítása
Az, ha lassan sétálgatunk a sorok közepén, miközben a telefonunkat böngésszük vagy beszélgetünk, az egész bolt forgalmát megakaszthatja. Figyeljünk tehát bevásárlás közben is a környezetünkre: maradjunk a folyosó egyik oldalán, és állítsuk le a kocsinkat rendezett módon, ha meg kell állnunk, ne a sor közepére toljuk. Ne feledjük, hogy ez egy közös tér!
Engedély nélküli ételkóstolás
Egy-két szőlő szemezgetése a zacskóból, egy pékáru „kipróbálása” a pékség részlegén... Mindez ártalmatlannak tűnhet, de valójában lopásnak bizonyul. Ezzel kellemetlen helyzetbe hozzuk a dolgozókat, de magunkat is – nem is beszélve arról a másik vevőről, aki esetleg véletlenül megveszi a péksütit, amibe mi belecsíptünk.
Az alkalmazottak helytelen kezelése
Az élelmiszerbolt dolgozói azért vannak, hogy segítsenek, de ez nem jelenti azt, hogy állandóan a rendelkezésünkre kell állniuk. Éppen ezért, ha kérdésünk van, legyünk türelmesek és udvariasak velük – tartsuk szem előtt, hogy egy-egy dolgozó egyszerre több feladatot és vásárlót kezelhet, nem csak velünk foglalkozik. Az „elnézést” és a „köszönöm” szavak megkönnyítik az ő napjukat – és a miénket is.
Túlzott kíváncsiság
Egy zacskó chips vagy egy üdítő kinyitása fizetés előtt kényelmesnek tűnhet, de valójában nagyon udvariatlan dolog. Ez ráadásul nemcsak etikett-kérdés, hanem rendetlenséget, szemetet is okozhat a boltban, amit aztán a dolgozóknak kell kezelniük.
Az önkiszolgáló kassza helytelen használata
Ha valaki rosszul szkenneli be a termékeket, túl sokáig tart a fizetése, vagy egyszerűen kihagyja a szkennelést, az mindenki számára lelassítja a bevásárlást és egyes esetekben plusz munkát is okoz az alkalmazottaknak, akiknek helyre kell hozniuk a hibákat. Kezeljük tehát figyelmesen az önkiszolgáló kasszát: legyünk gyorsak, kövessük az utasításokat, és kérjünk segítséget (kedvesen!), ha szükséges.
A bevásárlókocsi hátrahagyása
A nagyobb bevásárlóközpontoknál általános jelenség, hogy a bevásárlókocsik szerteszét hevernek a parkolóban. Ezzel lehet, hogy valaki spórol néhány lépést, de közben káoszt hagy ott a dolgozóknak és más vásárlóknak. Az elhagyott kocsik parkolóhelyeket foglalnak el, baleseteket okozhatnak, vagy nekigurulhatnak mások autójának.
Még több tipp a bevásárláshoz: