Ma már alig van olyan háztartás, ahol néhanapján, legalább nagyobb összejövetelek vagy piknikek során ne fordulna elő a műanyag, egyszeri használatra szánt pohár. Leggyakrabban mégsem ilyenkor, hanem a nagyvárosi élet keretei között, kávéfogyasztásra használjuk. Az eldobható pohár történetén keresztül pedig nyomon követhetjük, hogyan is változtak az évek során az emberek hétköznapi rutinjai, szokásai.
Az első ilyen típusú papírpoharak a 20. század elején születtek meg – hol máshol – a fogyasztói kultúra fellegvárában, az Egyesült Államokban. Ebben az időben egyre szélesebb körben terjedtek el a különböző közkutak, ahol az emberek egyazon fém- vagy porceláncsészéből ihattak. Ez azonban a baktériumok és más, szájon át terjedő kórokozók miatt nem volt higiénikus. Erre válaszképp 1907-ben egy bostoni jogász-feltaláló, Lawrence Luellen megalkotta az első, papírból készült, egyszer használatos poharat.
Az első világháború után, a bolygó egészén végigsöprő spanyolnátha 50-100 millió ember halálát okozta, a kidobható papírpohár pályája innentől már meredeken ívelt felfelé.
Az 1930-as években a füllel rendelkező poharak is megjelennek, jelezve, hogy ekkortól forró ital, főként kávé is került beléjük, az ötvenes évektől pedig már a pohárfedőt is feltalálták innovatív szellemű amerikaiak. Ez utóbbi azt is sugallta, hogy az emberek nem egy helyben állva vagy ülve fogyasztották a kávét, hanem menet közben vagy épp az autóban, és azért volt szükség a fedőre, hogy ne lötyögjön ki az értékes nedű.
1957-ben egy újabb találmány is piacra került: ez volt a hungarocellből készült pohár, amely legalább három évtizedre átvette a vezetést az egyszeri használatra szánt poharak világában. Mivel sokkal jobb hőszigetelőnek bizonyult, mint a papír, a polisztirénnel együtt az utcai kávéfogyasztás is még inkább elterjedt. Ezzel párhuzamosan olyan újítások is szerepet kaptak, mint a pohárfedő közepének behajlítása, amely garantálta, hogy az orrunk már ne legyen útban, mikor utcai kávét fogyasztunk.
A nyolcvanas években a manapság is legnépszerűbb Starbucks kávéházlánc születésének lehettünk tanúi, a vállalat azóta is befolyásolja kávéfogyasztási szokásainkat. A Starbucks búcsút intett a hungarocellnek, és visszatért az kezdetekhez, a papírból készült poharakhoz.
Ezekben az időkben már egyre inkább a biztonságos fogyasztásra került a hangsúly, már csak olyan események miatt is, mint az 1994-es bírósági ítélet, amely 2,86 millió dolláros kártérítésre ítélte a McDonald's gyorsétteremláncot, amiért egy pohár kávé a tulajdonosára borult, és összeégette őt saját autójában ülve.
A sors iróniája egyébként, hogy napjaink trendje épp az egyszer használatos pohártól való eltávolodás, illetve az újrahasználható (reusable) tartóeszközök egyre növekvő népszerűsége. Szóval a végén még visszatérünk a jó öreg bögréhez.
(via Bon Appétit)