Dollárboltból Adidas melegítő, pult alól Lux szappan, kvarcóra: luxus karácsonyi ajándékok a Kádár-korszakban

Azt, ami a rendszerváltás előtt luxusnak számított, ma bármelyik boltban megkaphatjuk, de a Kádár-érában még elhomályosodott a tekintetünk. Neked mi volt az álomajándékod?

Emlékszel, milyen érzés volt a karácsonyfa alatt egy kvarcórát találni? Nem, mert te is csak álmodoztál róla? Vagy Helia-D krémet, aminek már maga a csomagolása is valami egészen különlegeset ígért? Sőt, ha vendégek jöttek, és egy doboz konyakmeggyet hoztak, az is minőségi ajándéknak számított.

Dollárboltból – bármi

A Konzumex üzemeltette dollárboltokban olyan játékok, kozmetikumok, édességek, ruhák és műszaki cikkek voltak, amikről sokan csak a legvadabb álmainkban képzelegtünk – meg a kirakat előtt ácsorogva. A fiúk G.I. Joe figurákhoz és más akciófigurákhoz juthattak, a lányok Barbie-hoz, Moncsicsihez (eredetihez!), a felnőttek pedig Levi’s farmerrel, Philip Morris, Kent, Marlboro cigarettákkal, amerikai Jonny Walker whiskey-vel, francia konyakkal menőzhettek.

A Mennyország, ahová nem sokan nyertünk bebocsájtást

De árultak még általunk soha nem látott és kóstolt csokoládékat, bonbonokat, Nina Ricci parfümöket, Creme21-et (amit máshol csak maximum pult alól kaphattunk meg), Lux szappant, Siemens magnót, más unikális műszaki cikkeket, ruhákat is. Sőt, még Adidas cipőt, melegítőt is vehetett az, akinek volt külföldi útlevele és igazolható forrásból szerzett márkája, dollárja – persze, a ’80-as években már nemigen kérdezték, honnan van a valuta. Tegyük hozzá, hogy a legtöbben csak a kirakatok előtt tobzódtunk, és kívülről néztünk befelé.

Kvarcóra

Ha a karácsonyfa alatt kvarcórát találtunk, az olyan volt, mintha egy szempillantás alatt eljutottunk volna a mesés nyugatra.Csodálattal néztük a digitális kijelzőt, és tudtuk, ezzel akkorát lehet villantani az iskolában, hogy beszakad a tető– pedig akkoriban még egész jó állapotban voltak az iskolák. A gyerekek éppúgy hordták, mint felnőttek, és mindenki nagyon különlegesnek érezte magát tőle. A legjobb az volt, amikor csippant egyet óránként, egyszerűen nem lehetett nem észrevenni. Sőt, stopper és ébresztő funkciója is volt!

A csipogásra mindenki felfigyelt

Trapper farmer

Amíg a kapitalista nyugaton a Levi Strauss hódított, addig itthon a Trapper farmer. A csőszárú farmer magyar gyártmány volt, és tény, olcsóbb is, de igazi elnyűhetetlen darabnak számított. A minőségi farmerre vágyók 1978-tól viselhették az egyik legkultikusabb ruhadarabot, de tény, Budapestre kellett érte utazni, ott azonban több márkabolt is volt.

Egy Trappernek mindenki örült: tökéletes ajándék volt a nőknek, de a férfiak is imádták, és persze a gyerekek sem maradhattak ki. Az erős anyagból készült farmer annyira népszerű volt a ’80-as évek elején, hogy alig győzték gyártani, de a diadalmenete sajnos csak a ’80-as évek közepéig tartott.

A trapper prémvadászt jelent

Konyakmeggy

Amíg ma értetlenül nézzük a reklámban, ahogy egy-egy aranypapírba csomagolt bonbont értékes ajándék gyanánt adnak egymásnak az emberek fényűző partikon, addig a Kádár-korszakban ez volt a valóság – a fényűzést leszámítva. A konyakmeggy olyan ajándéknak számított, aminek minden felnőtt örült, mi, gyerekek pedig csak irigykedve néztük, ahogy a roppanós csokoládé alatt megbújó, likőrbe áztatott meggy előbukkan. Na jó, néha kaptunk egyet-egyet, de az tényleg ünnepnapnak számított.

A konyakmeggyes bonbon azonban nem a Kádár-korszak találmánya: az első konyakos finomság már sokkal korábban, több mint 200 éve készült, és nem másnak köszönhetjük, mint Gerbeaud Emilnek. A konyakmeggy mindig is előkelő ajándéknak számított, és lássuk be, még ma is örülünk, ha ajándékba kapunk egy dobozzal az arany papírba csomagolt alkoholos csokiból.

Klasszik csomagolás

Hélia-D krém

A Hélia-D krém a nők luxusa volt a rendszerváltás előtt. Igazi kuriózum, amit magyaroknak köszönhetünk, és a korabeli reklámokban nem egyszer hallhattunk a napraforgószár-kivonatból készült krémről. A Helia-D annyira népszerű volt, hogy több millió tégellyel értékesítettek belőle, hiszen - bár a maihoz képest a nők sokkal természetesebb megjelenéssel hódítottak - a ráncok már akkor sem voltak divatban. Sőt, még magát Gábor Zsazsát is sikerült megnyerni a krém reklámozására, ami elegáns fekete tégelyben, fénylő betűkkel hívta fel magára a figyelmet. A karácsonyfa alatt különösen jól mutatott.

Pajtás fényképezőgép

A Gamma Optikai Művek – majd később a Finommechanikai Vállalat – üstököse, a Pajtás fényképezőgép igazi bőrtokban került a szerencsésebbek karácsonyfája alá. A Pajtás fényképezőgép, a legjobb pajtás – ezzel a szlogennel került a boltok polcaira a masina, és bár nem ez a gép készítette a legprímább képeket, a magyar fejlesztésű fényképezőgép nagyon népszerű volt a ’60-as években.

A fényképek közepe éles volt, ám a szélek felé inkább elhomályosodott, amit persze amolyan korabeli effektnek is felfoghatunk. A ’60-as években 221 forintot kóstált, ami nem volt kis összeg, tekintve az átlagfizetés akkoriban 1500 forint körül mozgott.

Pajtás, a legjobb pajtás!

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Fortepan, Bauer Sándor

Címlapról ajánljuk

További cikkek