Mindenki ismeri azt a bizonyos karácsonyi pulcsit, ami általában piros, fehér és zöld színekben játszik, vastag, kötött, és olyan motívumok vannak rajta, mint a hóember, fenyőfa, rénszarvas, Mikulás vagy cukorka. Extra pont jár, ha valamilyen 3D-s elem is helyet kap rajta, például, pár pom-pom vagy csengettyűk, de az is plusz, ha beépített világítással van ellátva. A karácsonyi pulcsik gyorsan az ünnepek részévé vált, de mégis honnan származik?
Így jöttek divatba a csúnya karácsonyi pulcsik
A karácsonyi témájú pulóverek az 1950-es években kezdtek megjelenni, amikor az ünnep egyre inkább elkezdett kereskedelmi irányba fordulni.
A kezdetben „Jingle Bell Sweaters” néven emlegetett pulóverek nem voltak olyan rikítóak, mint a mai kreációk, és nem voltak túlzottan népszerűek a piacon. De már ekkor is akadt néhány tévés személyiség – például Val Doonican és Andy Williams –, akik a képernyőn is viselték ezeket a pulcsikat.
A csúnya pulcsik aztán csak az 1980-as években kerültek igazán köztudatba és ezzel a kultúra fősodrába.
Ez elsősorban a popkultúrának és a vígjátékoknak volt köszönhető, egészen pontosan az olyan karaktereknek, mint Chevy Chase Clark Griswoldja a Karácsonyi vakáció című filmben. Ezzel a pulóverek az ünnepi vidámság kicsit kellemetlen, de mindenképp kedves hírvivői lettek. A darabok ekkor nem számítottak menőnek, de az ünnepi hangulatuk miatt egyre gyakrabban viselték azokat az irodai karácsonyi bulikon és otthon, családi körben is.
Ez az újjáéledés nem tartott sokáig: az 1990-es években a karácsonyi pulóverek népszerűsége csökkent.
Ebben az időszakban ez kicsit olyasminek számított, amit csak a nem túl divatos, idősebb rokonok viseltek vagy ajándékoztak. Így a kétezres évek elején inkább csak divatbaki volt ilyesmit hordani. Gondoljunk csak a 2001-es Bridget Jones naplója című filmre, amiben Colin Firth Mark Darcyja megfordul, hogy üdvözölje Bridget-et (Renée Zellweger) egy családi partin. A jelenetben Bridget aki egy nem túl vonzó kötött pulóvert visel, amin egy óriási vörös orrú rénszarvas van, amitől maga a karakter is zavarba jön.
A 2000-es évek elején aztán új életet leheltek ebbe az immár elfeledett ruhadarabba.
Egyes vélemények szerint épp a fent említett film hozta el a pulcsik számára a fordulatot, hiszen ezután kezdődtek el a csúnya karácsonyi pulcsis bulik is. Az „Ugly Christmas Sweater Party Book: The Definitive Guide to Getting Your Ugly On” szerint az első ilyen tematikus összejövetelre a British Columbia állambeli Vancouverben került sor 2002-ben. A könyv egyik szerzője, Brian Miller szerint az helyezhette új fénytörésbe a csúnya pulcsikat, hogy elkezdték azokat humorosan, ironikusan viselni. Ettől pedig az emberek elkezdték látni az egész dolog vicces oldalát.
A következő évtizedben új ünnepi hagyománnyá fejlődött a ronda karácsonyi pulcsik viselése.
Az olyan fast fashion-óriások, mint a Topshop, és az olyan csúcskategóriás kiskereskedők, mint a Nordstrom, minden ünnepi kollekcióban elrejtettek néhány ilyen darabot. A vintage üzletek és használtruha-boltok pedig elkezdték kihasználni a trendet, és elővették a raktárak mélyén porosodó, divatjamúlt(nak gondolt) darabokat.
Nem kellett aztán sokat várni a nagy divatházakra sem: 2007-ben Stella McCartney kiadott egy jegesmedvés alpesi pulóvert, majd 2010-ben a Givenchy, a következő évben pedig a Dolce & Gabbana következett.
2012 fordulópontot jelentett a csúnya pulóver-őrületben.
Az egyesült királyságbeli Save the Children jótékonysági szervezet elindította a Christmas Jumper Day-t, egy adománygyűjtő eseményt, amely arra ösztönzi az embereket, hogy vegyék fel a legcsúnyább pulóvereiket. Ezután a trend már hamar eljutott az Egyesült Államokba is, ahol olyan hírességek hódoltak be neki, mint Taylor Swift, Jimmy Fallon és Kanye West.
Még több karácsony: