Botrány: két kávénagyhatalom is 13 év alatti gyerekeket dolgoztat

Egy angol televíziós csatorna riportere utánajárt, milyen körülmények között dolgoznak a munkások a leghíresebb cégek kávéültetvényein.

A Starbucks és a Nespresso neve is felmerül abban a hétfő esti brit műsorban, amely a guatemalai kávéültetvényeken dolgozó gyerekmunkáról szól. Mint az a Channel 4 Dispatches című műsorából kiderül, a két ismert márkához beszállító kávéültetvényeken 13 évesnél fiatalabb gyerekek dolgoznak heti 40 vagy akár 48 órában, borzasztó körülmények között - írja a Guardian cikkére hivatkozva az Index.hu.

A Dispatches stábja 12 kávéfarmra ment el forgatni, ebből 7 farm a Nestlé által működtetett Nespresso-hoz, 5 pedig a Starbuckshoz kötődik. A stáb mind a 12 kávéfarmon talált gyerekmunkásokat, volt olyan hely, ahol a riporter alig 8 éves gyerekkel is találkozott.

A gyerekeket teljesítményarányos fizetésért dolgoztatják, bérük tehát attól függ, mennyi kávét szedtek egy adott munkanap alatt.

A kiskorúaknak akár 45 kilós zsákokat is cipelniük kell munkájuk során, fizetésük pedig nagyon kevés, mindössze napi 5 font (alig kétezer forint).

A Dispatches című műsornak egy emberi jogokkal foglalkozó ügyvéd az ügyet és a bizonyítékokat áttekintve azt nyilatkozta, a cégek megsértették az ENSZ által meghatározott nemzetközi munkaszabályokat.

A Nespresso vezetője is megszólalt az ügyben, Guillaume LeCunff szerint a cégnél zéró tolerancia vonatkozik a gyerekmunkára, a jövőben pedig alapos vizsgálatot indítanak a cégen belül, és addig nem vásárolnak ezektől az ültetvényektől, amíg le nem zárul a nyomozás.

A Nespresso leghíresebb reklámarca, és egyben fenntarthatósági tanácsadói testületének tagja, George Clooney szerint meglepő és elkeserítő a történet, a Nestlé testületének pedig meg kell oldania ezt a problémát. Clooney reméli, hogy a riporter a jövőben is folytatja a vizsgálatot, és pontosan beszámol arról, ha nem javul a helyzet.

A Starbucks szintén elkezdte vizsgálni az ügyet, a nyomozás során azonban kiderült, hogy a világhírű márka a legutóbbi aratás során már nem a szóban forgó kávéfarmokról szerezte be a kávét - írja a Guardian. Ez sajnos nem zárja ki azt a tényt, hogy 2019 előtt a cég akár saját tudtán kívül gyerekmunkások közbenjárásával jutott hozzá a guatemalai kávéterméshez.

A műsor annak is utánajárt, mennyire kevés pénzt juttatnak el a globális cégek a termelőknek. Egy átlagos, 2,5 fontos (980 forintos) Starbucks-kávé ára a következők szerint épül fel Angliában: a bolt kap 88 pennyt (345 forint), ebből a személyzetnek 86 penny (247 forint) jut, az adókra 38 penny (149 forint) megy el, az anyacég pedig 25 pennyhez (98 forint) jut. Miután minden egyéb költséget levonnak, 10 penny (39 forint) jut a kávébeszállítóknak, amiből 1 penny (3,9 forint) jut az ültetvénytulajdonosoknak, akik ennek a pénznek egy töredékéből fizetik azokat, akik szedik a kávébabot.

via index.hu, Guardian

Címlapról ajánljuk

További cikkek