Nem újdonság, hogy az üzletekben elég okosan és tudatosan tervezik meg a különféle figyelemfelkeltő, ellenállhatatlan áruk elhelyezését – nem, nem véletlen vannak a csokik, rágók, cukorkák és apró édességek a kasszák mellett, előtt, alatt, hogy míg várakozol, bedobj a kosaradba párat. A cél: elcsábuló éhes vevők, minél több impulzusvásárlás, több profit.
A CNN kiskereskedelmi elemzésében idézi az IRI piackutató cég felmérését, amely szerint az áruházláncok az USA-ban évente hatmilliárd dollárt keresnek csak azokon az árukon, amelyeket a pénztárak környékén helyeznek ki ötletszerű vásárlás ösztönözve vevőiket
- írja Napi.hu.
Nem is gondolnánk, mekkora jelentősége van az áruházak életében (így mienkben, vevőkében) is az effajta impulzusvásárlósoknak.
A Nielsen friss felmérése szerint például a hirtelen felindulásból elkövetett vásárlások aránya 49-ről 59 százalékra nőtt, hiába jellemző az emberek többségére, hogy előre eltervezett listával indul vásárolni.
Hogy mitől csábulunk el?
Az ok nem más, mint hogy egyre furfangosabbak a kereskedők, mi pedig tudtunkon kívül csábulunk el és dőlünk be praktikáiknak.
Ahogy teret nyertek az évtizedek során a nagyobb áruházak, hipermarketek, úgy kellett jobb híján a termékek okos elhelyezésével vásárlásra bírni a magukban kocsit tologató vevőket, de a bevásárlókocsi feltalálása is ehhez köthető, hiszen:
- nagy, tehát addig azt érezzük, hogy üres, amíg nem pakoljuk tele
- nincs súlya a bepakolt árunak, mert nem kézben cipeljük
- kényelmesebb, ráérősebb folyamattá teszi a vásárlást
Miért vannak a tejtermékek a hipermarketek egészen távoli pontján?
Mert alapvető élelmiszerek, ergo végig kell trappolnunk a fél bolton, hogy odajussunk, ezalatt pedig könnyebben elcsábít minket a többi termék is.
Szintén hasonló logika mentén van a húspult a tejtermékektől távol eső részen, de a fagyisládákat is sokszor a gyerekek szemmagasságával egy vonalba teszik, hogy véletlen se történjen meg, hogy nem kívánnak rá, sőt, a legnagyobb italmárkák is szeretik a felnőtt vásárlók szemmagasságát belőni.
Egészséges élet? Ugyan már!
Érdekes továbbá, hogy a kasszákhoz érve a vásárló (esetleges) egészségtudatossága is lankadhat, elfárad, szeretne hazaérni, és megjutalmazza magát egy-egy szelet csokival.
Ez az egészséges étkezéssel foglakozó szakemberek és civil szervezetek figyelmét sem kerülte el, ezért megkeresték a kiskereskedőket azzal az ötlettel, mi lenne, ha kifejezetten egészséges élelmiszereket kínálnának fel ötletszerű vásárlásra fogyasztóiknak – az üdvözlendő folyamat azóta is zajlik, sok helyen már eszerint történik a termékelhelyezés a kasszáknál.
Nálunk ez még várat magára.
Még több vásárlós téma: