6 meglepő tény az ételválasztás pszichológiájáról

Téved, aki azt hiszi, hogy a táplálkozás tudománya unalmas szakterület. Bizonyítékul hoztunk pár nagyon érdekes kutatást. 

Rachel Herz pszichológus, neurológus, a Brown Egyetem tanárának kutatási területe a szaglás, az érzékelés és az érzelmek, legutóbbi könyvében pedig az ételválasztás pszichológiáját kutatta. Vizsgálódása során csupa olyan izgalmas körülményre bukkant, amikre laikusként álmunkban sem gondolnánk. Összeszedtük a legizgalmasabb megfigyeléseit.

1. Bloody Mary a repülőgépen

Alkoholmentes Bloody Mary

A Bloody Mary-t szerintem senkinek nem kell bemutatni, mert eléggé közismert koktél. Viszont van ennek egy alkoholmentes változata is, ami ugyancsak nagyon finom, és alkohol nélkül még ...

A Bloody Mary koktél sokkal finomabb, ha azt a repülőgépen fogyasztjuk. Ebben a folyamatban fontos szerepet kap egy agyi ideg, ami nemcsak a hallásban, de az ízlelésben is közreműködik. Amikor repülőgépen utazunk, 80-90 decibeles környezeti zajnak vagyunk kitéve, ami nemcsak a hallásunkra van hatással, de az ízlelésünk is “megzavarodik” tőle: az édes és a sós ízeket tompábban érezzük, de ha mondjuk Bloody Maryt rendelünk, nagy lesz a meglepetés. Az édes, savanyú, sós és keserű íz mellett az úgynevezett „ötödik íz”, az umami érzékelése ugyanis fokozódik hangos zajok hatására - így az olyan ételek, amik umamit tartalmaznak, karakteresebbek lesznek. Az umami megtalálható például a paradicsomban, a sajtfélékben, a halfélékben, a spenótban, de a nátrium-glutamát (E621) is képes az umami kiváltására.

2. Becsapós kalóriák

Egy kísérlet során a résztvevők ugyanazt a tejturmixot kapták két alkalommal, és míg az első körben azt írták az italra, hogy 620 kalóriás és szuperlaktató, addig a második körben, hogy 140 kalóriás, és nem tartalmaz zsírt és cukrot. Bár mindkét esetben ugyanazt a 340 kalóriás turmixot kapták a résztvevők, a kalória, mint információ, befolyásolta a résztvevők anyagcseréjét, szervezetük háromszor magasabb kalóriásnak “hitte” a 620-as turmixot, mint sovány párját - mindezt két darab címkének köszönhetően.

Trópusi zöld turmix

Egy internetes zöld turmix kihívás keretében jutottam ehhez a recepthez. A banánt lehet nem fagyasztva is használni, de fagyasztott banánnal a turmix állaga krémesebb.  Finom, egyszerű ...

3. Endíviateszt

Szakemberek szerint az emberek ⅓-a nem érez ízeket, ⅓-uk átlagos ízlelő, míg ⅓-uk szuperízlelő. Utóbbiak azok, akik a legtöbb ízlelőbimbóval rendelkeznek a nyelvükön, ennek köszönhetően pedig egy élénk ízvilágban élnek. Számukra egy étel krémessége, csípőssége intenzívebb - a keserű ízek pedig elviselhetetlenül keserűbbek. Aki nem szereti például az endíviát, a kelbimbót, az nagy valószínűséggel szuperízlelő.

Ezt olvastad már?

Minden idők 5 leghatásosabb diétája – az első helyezett simán tartható!

4. Az ismerős ízek laktatóbbak

Kutatások igazolják, hogy leginkább azoktól az ételektől lakunk jól, amelyek a legismerősebbek. Összefüggést találtak aközött, hogy adott ételből valaki mennyit fogyaszt, és arról mennyire hiszi azt, hogy jóllakatja. Ez különösen a tésztára és a burgonyára igaz: mivel ezekből esszük a legtöbbet, nem meglepő, hogy az értékelés során hatszor annyi pontot kaptak, mint mondjuk a kesudió, amiből sokkal kevesebbet fogyasztunk, az mégis több kalóriát tartalmaz, mint a krumpli.

5. Egyensúly

A fenntarthatóság jegyében egyre többen döntenek úgy, hogy a boltban felkínált műanyag zacskó helyett saját bevásárlószatyrukat viszik magukkal. Aki így tesz, jóval több organikus terméket vásárol, ami nem meglepő, hiszen, aki óvja a természetet, arra is odafigyel, hogy mit eszik. A dolog érdekessége ugyanakkor, hogy ezek az emberek sokkal több csemegét vásárolnak önmaguknak, szemben azokkal, akik nem ennyire tudatosak a vásárlásban. Mindez azért történik, mert az ember törekszik az egyensúlyra, hogy az erényeit és gyarlóságait összhangba hozza; vagyis azáltal, hogy valami jót tesz az anyatermészettel, jár cserébe valami, egy édesség, egy ínycsiklandó nasi. Ez a megfigyelés ugyanakkor csak akkor áll, ha maguknak vásárolnak, ha a család számára, kevésbé gondolnak a csemegére.

Ribizlis-zabpelyhes kocka

A méz és fehércsoki kombináció miatt igen tömős édesség, de könnyedén és villámgyorsan elkészíthető. Mindenképp érdemes behűteni, így lesz csak igazán szemléletes a ...

Rigó Jancsi a Nosalty konyhájából

A magyar cukrászat egyik klasszikus süteménye a pákozdi születésű cigányprímásról kapta  a nevét, aki egy belga hercegtől szerette el milliomos feleségét. A csupacsoki desszertet ...

A jó mellé kell egy kis káros is

Egy másik érdekes kutatásban azt vizsgálták, hogy milyen utat járnak be az emberek egy boltban. A kutatók jelkövetőt erősítettek a bevásárlókocsikra, majd megfigyelték, mit tesznek a vásárlók azután, hogy egy egészséges ételt - jelen esetben kelkáposztát - helyeztek a kocsijukba. A megfigyelésből kiderült, a zöldséges pult után az alkohol vagy a jégkrémes részleg felé vették az irányt. Itt szintén az egyensúlyra való törekvés dolgozik az emberekben. A jó mellé kell egy kis káros is.

Ez a bennünk működő mechanizmus nem tudatos, az emberek zöme apró célokkal “dolgozik”. Ez történik például akkor, amikor megbeszéljük magunkkal, ha még egy órát dolgozunk, utána jöhet egy sütemény. Vagy: Ma elmegyünk edzeni, de utána beülünk valahova egy sörre. Ezzel a metódussal egyetlen gond van, kalória dolgában nem lesz meg az egyensúly. Hajlamosak vagyunk egyenlőségjelet tenni egy óra konditerem és három csokis muffin közé, holott utóbbiban jóval több a kalória, mint amennyit az edzőteremben elégetünk.

6. Aki "jó" terméket vásárol, erkölcsi fölényben érzi magát

Egy kísérletben azt kérték a résztvevőktől, hogyan vásároljanak be egy teljesen átlagos webshopban és egy online bioboltban. Vásárlás után arra kérték őket, hogy játsszanak egy olyan online játékkal, ahol a játék felkínálta az ellenfél meglopásának és becsapásának lehetőségét. A megfigyelés meglepő eredményeket hozott: azok, akik a bioboltban vásároltak, hajlamosabbak voltak lopni, csalni, hazudni, szemben azokkal, akik az átlagos webshopban vásároltak.

A kutatók rávilágítottak arra, ha egy olyan helyen vásárol az ember, ahol sok a felcímkézett organikus termék, az ügyes branding egyfajta morális fölényt vált ki a vásárlóból, hiszen azzal, hogy egy “jó” terméket vásárolt, erkölcsileg valami felsőbbrendű dolgot vitt véghez. A kutatók ugyanakkor azt is megfigyelték, hogy ezek az emberek nem kedvesek az embertársaikkal, kevésbé nagylelkűek, nem figyelmesek. Aki egy szokványos boltban vásárol, előbb adakozik például egy rászorulónak a bejáratnál.

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Getty Images

via, via és via

Legújabb receptek

Aranyló tyúkhúsleves

Mi az? Aranyló, illatos, és minden gondra megoldás. Bizony, egy melengető tyúkhúsleves! Az ünnepekre való tekintettel most hoztunk nektek pár egyszerű ötletet, amivel még ízletesebbé ...

Legegyszerűbb franciasaláta

A leggazdagabb majonézes saláta, ami a kis és nagy napokat is különlegessé képes tenni: az alábbi klasszikus franciasaláta-receptet bármikor elkészíthetjük. Nem akar flancolni, de nem is ...

Címlapról ajánljuk

Ismerd meg a bottargát, és azt is elmondjuk, hogy használd...

A bottarga egy különleges gasztronómiai alapanyag, amelyet gyakran neveznek a "tenger aranyának". Azok számára, akik még nem találkoztak vele, a bottarga nem más, mint sózott és szárított halikra, amely különleges ízvilágával azonnal magával ragadja az ínyenceket. Ezt a mediterrán kincset évezredek óta fogyasztják, és ma is nagy becsben tartják a kulináris világban.

Hering András

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...