Az emberek környezetvédelem felé való egyértelmű nyitása miatt a nagycégek számára is fontos marketingszemponttá vált az ökotudatosság szerepeltetése a tevékenységi köreikben. Ebből fakadóan pedig óriási a teher az olyan cégeken, amelyek köztudottan rombolják a környezetet, nekünk, vásárlóknak pedig egyre nehezebb döntéseket kell hoznunk:
honnan tudhatjuk, hogy mi az igazi zöld, és mi az amit csak arra festettek?
A fogyasztó megtévesztése - mi is az a zöldre mosás?
A zöldre mosás vagy zöldre festés angolul greenwashing, mely a szintén angol whitewasting, azaz meszelés szóból ered. Azt a tevékenységet írja le, amikor egy cég a környezettudatossággal szeretné leplezni azzal gyakorlatilag teljesen szembemenő működését. A fogalmat az amerikai környezetvédő aktivista, Jay Westerveld vezette be a köztudatba 1986-ban, amikor egy szállodai tartózkodása után rájött arra, hogy a hotel azért jellemezte magát környezettudatosnak, mert lehetőséget adott a vendégeinek arra, hogy többször is használhassanak egy törülközőt, mielőtt mosásba kerülne.
Tehát tulajdonképpen elmondhatjuk, hogy a greenwashing egy marketingstratégiát takar, mellyel a cégek a környezettudatosság látszatát szeretnék elhitetni a vevőikkel.
Ezt a témára jellemző, jól csengő szavakkal - mint a natúr, természetes, öko, zöld, fenntartható stb. - és színekkel is érzékeltetni tudják a márkák. Ilyen például a zöld és barna szín használata, mellyel a természetközeliséget próbálják vizuálisan ábrázolni, ezzel hatva a vevő tudatalattijára.
Hogyan is nézhet ki ez a gyakorlatban?
- Ilyen például, ha egy fast fashion ruhamárka papírtáskát ad a vevőknek vásárláskor nylon helyett,
- vagy az olajcég biológiailag lebomló ajándékot ad a tankolóknak az összegyűjtött pontok után,
- vagy amikor a PET-palackra ráírják, hogy 100%-ban újrahasznosítható
De léteznek ennél furfangosabb megoldások is...
- mint például amikor egy köztudottan nem környezettudatos cég saját pénzből támogat kutatásokat a saját érdekeltségi köreiben, hogy számára kedvező eredményeket tudjonprodukálni.
Hogyan különböztessük meg az “álzöldet” az igazitól?
Nehéz döntéseket kell a vásárlónak meghoznia, ha egyszer elkezdi foglalkoztatni a téma, és gyakran úgy érezheti, mintha egy útvesztőbe keveredett volna, hiszen a feliratok és színek elhitetik vele, hogy amire a bankkártyájával szavaz, azzal jót tesz a környezetnek, pedig sokszor épp ez ellenkezője lehet igaz.
Mindenek előtt fontos idejekorán felismerni ezeket a megtévesztő céges tevékenységeket, és tájékozódnunk kell: olvassunk utána az adott márkának! Érdemes a csomagolás hátoldalát is megnézni olyan címkékért, szimbólumokért kutatva, amik a segítségünkre lehetnek ebben.
Ezeket a címkéket keressük:
1. Fair trade
A fair, azaz korrekt, becsületes kereskedelem szimbóluma:
2. Rain forest alliance
A trópusi esőerdők védelmét szolgálja:
3. Cruelty free
Erőszakmentes - az ezzel a címkével ellátott termékeket nem tesztelték állatokon (pl. kozmetikai márkák esetében):
4. FSC
A felelős erdőgazdálkodásért:
5. European ecolabel
A termékek környezettudatos előállítását és forgalmazását szorgalmazza, megtalálhatjuk textileken, szálasanyagokon, de papírokon és tisztítószereken is előfordulhat:
Ezeket olvastad már?
8 tipp, hogy akár már holnap belevághass a hulladékszegény életvitelbe
Rádöbbentem, hogy még sosem adtam gondos útmutatót azoknak, akik mostanában vágnának bele a hulladékcsökkentésbe, de fogalmuk sincs arról, hogyan kellene elkezdeni.
Antal Éva RáhelAmikor az élet közbeszól: a koronavírus miatt egy zero waster...
Hogy mit csinál egy hulladékmentes életet képviselő és gyakorló ember a koronajárvány idején? Ezt.
Antal Éva Ráhel6 kérdés és tévhit, ami sokakat érint, akik szelektíven gyűjtik...
Egyre több háztartásban válik alapvetővé a hulladékok szelektív gyűjtése, ami szuper. Azonban vannak tévhitek a szelektálással kapcsolatban, amiket jó, ha ismerünk!
Antal Éva RáhelFőzz okosan, finomat: a karantén a vegánoknak is lehet élvezhető
Vegánként és tudatos zero wasterként is megoldható, ha hosszabb időt töltünk otthon, csak az a fontos, hogy okosan főzzünk, gondolkodjunk előre, és most aztán tényleg ne pazaroljunk.
Antal Éva Ráhel