5 címke, amiben bízhatsz, ha ezt látod egy "elvileg" környezettudatos terméken

Egyre többen fordulnak a környezetvédelem és -tudatosság felé. De vajon minden termék környezettudatos, amire rá van írva, és amit jóhiszeműen megveszünk?

Az emberek környezetvédelem felé való egyértelmű nyitása miatt a nagycégek számára is fontos marketingszemponttá vált az ökotudatosság szerepeltetése a tevékenységi köreikben. Ebből fakadóan pedig óriási a teher az olyan cégeken, amelyek köztudottan rombolják a környezetet, nekünk, vásárlóknak pedig egyre nehezebb döntéseket kell hoznunk:

honnan tudhatjuk, hogy mi az igazi zöld, és mi az amit csak arra festettek?

A fogyasztó megtévesztése - mi is az a zöldre mosás?

A zöldre mosás vagy zöldre festés angolul greenwashing, mely a szintén angol whitewasting, azaz meszelés szóból ered. Azt a tevékenységet írja le, amikor egy cég a környezettudatossággal szeretné leplezni azzal gyakorlatilag teljesen szembemenő működését. A fogalmat az amerikai környezetvédő aktivista, Jay Westerveld vezette be a köztudatba 1986-ban, amikor egy szállodai tartózkodása után rájött arra, hogy a hotel azért jellemezte magát környezettudatosnak, mert lehetőséget adott a vendégeinek arra, hogy többször is használhassanak egy törülközőt, mielőtt mosásba kerülne.

Tehát tulajdonképpen elmondhatjuk, hogy a greenwashing egy marketingstratégiát takar, mellyel a cégek a környezettudatosság látszatát szeretnék elhitetni a vevőikkel.

Ezt a témára jellemző, jól csengő szavakkal - mint a natúr, természetes, öko, zöld, fenntartható stb. - és színekkel is érzékeltetni tudják a márkák. Ilyen például a zöld és barna szín használata, mellyel a természetközeliséget próbálják vizuálisan ábrázolni, ezzel hatva a vevő tudatalattijára.

Hogyan is nézhet ki ez a gyakorlatban?

  • Ilyen például, ha egy fast fashion ruhamárka papírtáskát ad a vevőknek vásárláskor nylon helyett,
  • vagy az olajcég biológiailag lebomló ajándékot ad a tankolóknak az összegyűjtött pontok után,
  • vagy amikor a PET-palackra ráírják, hogy 100%-ban újrahasznosítható

De léteznek ennél furfangosabb megoldások is...

  • mint például amikor egy köztudottan nem környezettudatos cég saját pénzből támogat kutatásokat a saját érdekeltségi köreiben, hogy számára kedvező eredményeket tudjonprodukálni.

Hogyan különböztessük meg az “álzöldet” az igazitól?

Nehéz döntéseket kell a vásárlónak meghoznia, ha egyszer elkezdi foglalkoztatni a téma, és gyakran úgy érezheti, mintha egy útvesztőbe keveredett volna, hiszen a feliratok és színek elhitetik vele, hogy amire a bankkártyájával szavaz, azzal jót tesz a környezetnek, pedig sokszor épp ez ellenkezője lehet igaz.

Mindenek előtt fontos idejekorán felismerni ezeket a megtévesztő céges tevékenységeket, és tájékozódnunk kell: olvassunk utána az adott márkának! Érdemes a csomagolás hátoldalát is megnézni olyan címkékért, szimbólumokért kutatva, amik a segítségünkre lehetnek ebben.

Ezeket a címkéket keressük:

1. Fair trade

A fair, azaz korrekt, becsületes kereskedelem szimbóluma:

2. Rain forest alliance

A trópusi esőerdők védelmét szolgálja:

3. Cruelty free

Erőszakmentes - az ezzel a címkével ellátott termékeket nem tesztelték állatokon (pl. kozmetikai márkák esetében):

4. FSC

A felelős erdőgazdálkodásért:

5. European ecolabel

A termékek környezettudatos előállítását és forgalmazását szorgalmazza, megtalálhatjuk textileken, szálasanyagokon, de papírokon és tisztítószereken is előfordulhat:

Ezeket olvastad már?

Legújabb receptek

Vegán hamburgerzsemle

Ha a hamburgert egy új szintre szeretnénk emelni, akkor ideje házilag készíteni a bucit. Illetve most az érzékenyeknek is kedvezünk, ugyanis egy tej- és tojásmentes buci receptet hoztunk.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos édes fánk

Életem első fánkját még lánykoromban készítettem. Kemény lett és száraz. Ezután évek teltek el és eszembe sem jutott, hogy újra nekiálljak. A kisfiam nagy fánkrajongó. Mondjuk is a ...