Te szoktál enni a repülőgépen? Vagy inkább még indulás előtt bekapsz valamit? Tény, nem mindegy, hogy melyik légitársasággal utazol, hiszen sok társaságnál az első osztályon kapsz csak éttermi minőségű ételt, amíg máshol a turista osztályon felszolgált fogások is kifejezetten finomak.
Ha hosszú útra indulunk, a jó minőségű étel sokat segíthet abban, hogy könnyebben vegyük a repülést. Ezzel a légitársaságok is tisztában vannak: az égi vendéglátás jelenleg körülbelül 13 milliárd dolláros iparág, ami 2021-re várhatóan 18 milliárd dollárra duzzad.
1. 100 éves a légi étkeztetés
100 éve szolgáltak fel először ételt a levegőben. 1919. október 11-én a Handley-Page Londonból Párizsba tartó járatán kínáltak először ételt. 3 shillingért cserébe az utasok előre csomagolt szendvicseket és gyümölcsöt kaptak. Klaudia mielőtt stewardess lett, a MALÉV járatain szeretett bele a repülésbe, a felszolgált ételekre pedig így emlékszik vissza:
„Az egész kicsit olyan volt, mintha ünnepre készültünk volna: minden repülőútra szépen felöltöztünk, megadtuk a módját a repülésnek. A rövidebb utakon hideg ételeket, szendvicseket, pékárut és krémsajtot adtak, a hosszabb utakon azonban főtt ételt szolgáltak fel. Rendszerint a hús mellé rizs vagy krumpli dukált valamilyen mártással. Ja, és nem kellett fizetni az ételért!”
2. Különleges kérések a tálalásban
A légitársaságok még abban sem egyeznek, hogy miként vágják fel a gyümölcsöket. Attól függetlenül, hogy sok társaságnak ugyanaz a kifőzde szállítja az ételt, a fogásokra vonatkozó kéréseik sokszor eltérnek nemcsak a menüsort illetően, hanem a tálalásban is. Ebbe beletartozik az is hogy miként vágják fel a gyümölcsöket – bizony, még ez sem mindegy!
3. A késések miatt rengeteg étel landol a kukában
Ha egy járat 6-8 órás késéssel tud csak indulni, akkor az ételek egészen biztosan a szemetesben kötnek ki. Semmi sem képez kivételt: minden ételt, amit a gépre már felvitt a személyzet, visszafordítanak egyenesen a szemetes konténerek irányába, és az egész élelmiszerkészletet „friss” fogásokra cserélik.
4. Az ételeknek más íze van a levegőben
A felhők felett a légnyomás és a páratartalom is erősen befolyásolja az ízérzékelésünket. Sőt, a kabinzaj is csökkenti az ízkavalkádot, így másnak érezzük az ételeket és az italokat is: az édes ízek érzékelése 15-20 százalékkal, a sósaké 20-30 százalékkal csökken. Vagyis nem biztos, hogy az étel ízetlen, egyszerűen csak mást jeleznek az ízlelőbimbóid. Gyakorlott utazók szerint a fejhallgató az alapzaj kiszűrése miatt sokat javíthat a helyzeten.
5. A friss nem is olyan friss
A repülőn felszolgált ételeket általában 10 órával az előtt készítik, hogy megennénk, de az is előfordulhat, hogy 72 órával korábban készítik el, majd lefagyasztják. A nemzetközi élelmiszer-biztonsági előírások szerint legfeljebb 5 napig fagyasztható az az élelmiszer, amelyeket repülőn szolgálnak fel. Régen, a szigorú szabályozások előtt bizonyos ételeket még séfek készítettek el a fedélzeten - ma már ez elképzelhetetlen!
6. A menüt akár 1 évre előre is megtervezik
A légitársaságok legalább 6 hónapra, de néha akár 1 teljes évre előre megtervezik a járatokon felszolgált menüt. Ennek pénzügyi oka van. Híres és érzékletes példa az American Airlines megtakarítása: 1987-ben 40 000 dollárt takarítottak meg csupán azon, hogy a salátákba 1 olajbogyóval kevesebbet tettek.
7. A pilóták mást esznek
A pilóták nem ugyanazt eszik, amit mi utasként. Ennek igen prózai oka van: habár óriási az ellenőrzés, ami a higiéniát illeti, ha ritkán is, de előfordulhat egy-egy gyomorrontás. Ezt a pilótáknál nem kockáztathatják, így nekik mást szolgálnak fel.
8. Szeptember 11. óta mások a légi étkeztetés szabályai
A szeptember 11-i terrorista támadások nem csupán a biztonsági intézkedéseket változtatták meg, hanem az étkezési szabályokat is. A légitársaságok műanyag tálakat és evőeszközöket kezdtek el használni, ami óriási költséget jelent: emiatt az USA-ban sokan inkább nem szolgálnak fel ételeket, helyette földimogyorót és üdítőitalokat kínálnak.
9. A paradicsomlé jobb ízű a levegőben
Néhányan, akik ittak már paradicsomlevet a repülőgépen, a földön nem találják azt ugyanolyan finomnak. A paradicsomlé gyümölcsös ízű a levegőben, amit a földön már nem így érzékelünk. A paradicsomlé valójában olyan népszerű ital, hogy amikor 2018-ban a United Airlines úgy döntött, hogy nem szolgál fel paradicsom levet a rövidebb útjain, visszaestek a foglalások, így kénytelenek voltak visszavonni a megszorításokat. Persze, Klaudia elmondása alapján nem mindenhol vágynak paradicsomlére az utasok:
„2 és fél évig voltam légiutaskísérő Angliában, ahol a sláger a junk food volt: az édességek, a chips és a csokoládé vezette a toplistát, rengeteg fogyott belőlük. A gyerekek aztán a cukortól felpörögve szórakoztatták az utasokat, majd a rágcsák egy része sokszor a szőnyegbe taposva végezte.”
10. Uniform ételek
A légitársaságok úgy tervezik meg a menüiket, hogy azok felismerhetők legyenek az átlagos utas számára, különösen a turistaosztályon. A menü általában olyan élelmiszerekből áll, amelyeket a legtöbb ember hajlandó megenni még akkor is, ha az nem a kedvence. Ennek eredményeként a nemzetközi légitársaságoknak a különböző útvonalakon különféle menüik vannak, a helyi gasztronómiához igazodva.
Ezeket olvastad már?
Valóra válthatod a gyerekkori álmodat: potom összegért nyaralhatsz a mesebeli...
Ha valaha is álmodoztál arról, hogy eljutsz Balira, de nem volt rá pénzed, most beteljesítheted a vágyadat, és még anyagi csődbe sem kevered magad!
Petrás GabriellaUtasellátó és lacikonyha – Nekünk ez volt a street food
Emlékszel még azokra az időkre, amikor az Utasellátó és a lángosos előtt kígyózott a sor, a hentesnél pedig sült kolbászt ettünk mustárral?
Petrás GabriellaIlyen lett a Laposa család megújult badacsonyi Hableány borászati központja
Átadták a badacsonytomaji Hableány borászati központot, amely elsősorban borászati üzemként működik a jövőben, és emellett bemutatótérként funkcionál.
NosaltyEnnyibe kerülnek a belépők a Balaton legjobb strandjain
Idén is átadták a Kék Hullám Zászló minősítést, melyet ezúttal 16 balatoni strand kapott meg. Mutatjuk a legjobb helyeket!
Nosalty